Gå til innhold

[Løst] Nødvendig med oppgradering av PSU til nytt PC-oppsett?

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal bygge følgende PC-oppsett:

Intel® LGA1155 Core i5-3470

MSI B75MA-P45

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB (2 sticks)

ASUS Radeon HD7770 DIRECTCU 1GB

Seagate Barracuda 2TB HDD SATA

Tillegg: dvdrom, floppy ++

Mulig jeg tar med en Western Digital 500gb SATA HDD også.

Har en 4-5 år gammel PSU på 480W (Hyper Type R) som jeg tenkte å bruke. Vil den være god nok til oppsettet?

Har tittet på eXtreme Power Supply Calculator, og ifølge den vil det gå greit, men jeg stoler ikke helt på slike kalkulatorer.

Zoone

Endret av Zoone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PSUer mister effekt ettersom de blir brukt. Hvor mye de mister, varierer, men hvis den er 5 år gammel, er den reelle effekten kanskje helt nede i halvparten, altså 240W. Jeg ville investert i en ny PSU.

Min personlige mening er at det er ikke på PSUer man skal spare inn noen kroner når man bygger PC: :) Anbefaler Corsair eller Seasonic.

Lenke til kommentar

Hiper'n går nok i søpla.

Ca 270W vil det nye systemet trenge etter eXtreme PSU Calc.

Tenker også på senere oppgraderinger - kanskje greit å ha en god nok PSU så jeg slipper å bekymre meg for økt strømbehov til PC.

Lenke til kommentar

Zoone,

Flere ting som kan påvirke ditt valg.

Måten du har brukt din gamle PSU'en har en del å si. Hvis denne ble brukt under normale forhold, vil PSU'en fortsatt fungere under spesifikasjoner, gitt at denne er en kvalitets PSU som har f.eks. gode kondensatorer og fornuftig loddeteknikk. Hvis du leser noen reviews av din, kan du vurdere hva slags kvalitet vi snakker om her. Uansett forhold, ikke tenk på påstander om at PSU har mistet halvparten av effekt, dette har ikke grunnlag bak seg. Snarere vil PSU'en slutte å fungerer, fremfor å miste kanskje 10% effekt.

Men selv om den gamle PSU'en er i ordren, vil du kanskje kløpe en ny. Hvorfor? Ofte har eldre PSU'er mangel på nødvendig kabler/kontakter, eller PSU'ens vifter vil lage for mye støy. Opp til deg :)

Lenke til kommentar

Nåværende maskin har en tendens til å henge seg opp til tider, men det er pga overopphetet CPU mistenker jeg (den går helt opp til 100% i disse tider). PSU'en har ellers blitt brukt under normale forhold, men med flunkende nye deler vet jeg ikke om jeg tør å ta sjansen på at den vil fungere bra med det nye systemet. Penger er egentlig ikke noe problem, men jeg ønsker ikke å bruke så mye.

Endret av Zoone
Lenke til kommentar

Nåværende maskin har en tendens til å henge seg opp til tider, men det er pga overopphetet CPU mistenker jeg (den går helt opp til 100% i disse tider). PSU'en har ellers blitt brukt under normale forhold, men med flunkende nye deler vet jeg ikke om jeg tør å ta sjansen på at den vil fungere bra med det nye systemet. Penger er egentlig ikke noe problem, men jeg ønsker ikke å bruke så mye.

Er PSU'en din av normal-god kvalitet, skal 480W holde og enheten vil ikke ødelegge resten av komponentene.

Du bør være rimelig sikker på en forskjell: under stabile forhold dvs uten opphenging, vil 100% load på hvilken som helst PC-komponent forårsake at komponenten vil trekke mer strøm over lengre tid, pga økt temperatur. Dette vil føre til at komponenten trekker mer effekt. Da kan dette ha noe for PSU å si. Noe annet derimot er en ustabil komponent som f.eks. cpu. Hvis denne opplever høy last og du får opphenging ganske fort, har ikke dette noe med PSU å gjøre, slik oppsettet ditt ser ut.

Lenke til kommentar

Der fikk jeg noe å tygge på.

Har lest rundtomkring på reviews av PSU'en min, og de betegner en OK PSU, men noen klager litt over at den ikke leverer varene godt nok. Syns å ha sett noen steder at PSU'en ikke håndterte testingen nogenlunde godt. Siden min er ca 5 år, og PC'en har vært rar i 2-3 år av disse, er jeg skeptisk.

Instiktet mitt sier meg at jeg bør løpe og kjøpe en ny, og da burde jeg kanskje gjøre det?

Endret av Zoone
Lenke til kommentar

Har dessverre ikke mulighet til å låne en annen PSU og teste den.

Jeg får tenke på dette over helgen. Kommer nok til å gå for Antec-PSU'en fflex tipset meg om.

Betrakter uansett dette problemet som løst - har egentlig fått svar på det jeg lurte på.

Takk for rådene. :)

Zoone

Endret av Zoone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...