Gå til innhold

Premiere Pro CS5 fryser 20-30% inn i export/render

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg holder på i Premiere CS5. Jeg har totalt 3-5 filer. En av dem er 30GB. Alle er .AVI. Den klarer aldri tygge igjennom 30GB fila når den eksporterer videoen.

Jeg har prøvd å "konvertere" fila med VirtualDub, funker ikke. Eller funker, men enten forsvinner lyden, eller bildet.

Muligens kan å få bildet til å funke, for så å ta lyden seperat funkere. Prøvde Xfire video codec, funka, men alle fargene ble helt jævlige.

Har også prøvd å bruke feks fraps, til å spille inn avi filen, men da får jeg 10-20fps, på ett 60fps klipp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har i7 2600K (4,6GHz OC), og 16GB DDR3 1600 ram. Skjermkortet er ASUS 560Ti.

I prinsippet så skal den maskinvaren klare det, men det er bare i prinsippet.

En 30GB fil er ganske stor fil, omtrent som en hel Blu-ray film på to timer.

Har du my effekter på timeline?

Er det er rød, grønn eller gul stripe på Timeline? Hvis den er rød, prøv å render timeline før du eksporterer.

Hvor effektivt et Premiere prosjekt fungerer kommer mye an på hvordan du har satt opp maskinen.

Hvis du har OS + Premiere prosjekt og Media chache på en og samme disk vil du få problemer. Hvis du har flere disker og en av diskene ikke er rask nok kan det bli problemer med et så stort prosjekt.

Har du sjekket at GPU er aktivert i CS5? (mercury engine)

Har du vært nøye på at resolution og framrate er den samme som den originale videofilen?

Er alle CPU cores aktivert, eller styres de av Windows?

Er du sikker på at programmet fryser?

Det tar veldig mange timer å eksportere/render et slikt prosjekt hvis du arbeider i full HD.

Ikke regn med å kunne bruke maskinen til andre ting mens du rendred/eksporterer et så stort prosjekt.

Hundrevis av ting som som kan være årsaken. Alt fra oppsett av PC, programmer som kjører i bakgrunnen og feil (missing frames f.eks.) i video filen.

I alle tilfeller må du nok gjøre noe med den 30GB filen.

Hva slags type (kamera eller screen grab?) og spille lengde er den?

Endret av arthon
Lenke til kommentar

I prinsippet så skal den maskinvaren klare det, men det er bare i prinsippet.

En 30GB fil er ganske stor fil, omtrent som en hel Blu-ray film på to timer.

Har du my effekter på timeline?

Er det er rød, grønn eller gul stripe på Timeline? Hvis den er rød, prøv å render timeline før du eksporterer.

Hvor effektivt et Premiere prosjekt fungerer kommer mye an på hvordan du har satt opp maskinen.

Hvis du har OS + Premiere prosjekt og Media chache på en og samme disk vil du få problemer. Hvis du har flere disker og en av diskene ikke er rask nok kan det bli problemer med et så stort prosjekt.

Har du sjekket at GPU er aktivert i CS5? (mercury engine)

Har du vært nøye på at resolution og framrate er den samme som den originale videofilen?

Er alle CPU cores aktivert, eller styres de av Windows?

Er du sikker på at programmet fryser?

Det tar veldig mange timer å eksportere/render et slikt prosjekt hvis du arbeider i full HD.

Ikke regn med å kunne bruke maskinen til andre ting mens du rendred/eksporterer et så stort prosjekt.

Hundrevis av ting som som kan være årsaken. Alt fra oppsett av PC, programmer som kjører i bakgrunnen og feil (missing frames f.eks.) i video filen.

I alle tilfeller må du nok gjøre noe med den 30GB filen.

Hva slags type (kamera eller screen grab?) og spille lengde er den?

Skal ikke bruke GPU. Renderer med CPU. Alle CPU cores er satt til 4,6GHz i BIOS. Det fryser, på sett og vis. Prøvde med Camtasia (suger, men for feilsøking), klarte å rendere, men etter punktet det tidligere frøs på, stod bildet stille i videoen. Har rendert 600GB+ med filer tidligere, kan gjøre annet på PCen, bare tar noe lengre tid. Har 1280x720 video. Spillt inn i 60fps, renderer i 30.

Problemet er "PlayClaw". Alle filer med det, som er over 4-5GB, ser ut til å skape problemer. Spilte inn samme driten på nytt, og kappa opp i biter, da ble problemet 7GB fila, som ble den største.

Bruker PlayClaw, da det er det ene programmet jeg har funnet, som klarer å overleve Splinter Cell (1)'s bytte mellom gameplay og cutscene. Fraps kræsjer hele spillet. Og jeg har ikke sjans til å stoppe å recorde rett før cutscene, så starte i starten av den, stoppe, og fortsette når tilbake i gameplay.

Eneste problemet jeg har hatt før, med 6-7 timer 1080p video tilogmed, er at previewen henger litt etter. Aldri ett problem på render biten siden jeg brukte Sony Vegas. Da var det svart video/andre problemer hele tida.

Dette tok mer tid enn det var gøy, tror jeg dropper "prosjektet". Iallefall til jeg har noe som funker mye bedre enn PlayClaw. Kanskje BandiCam, Dxtory, eller noe annet. Har kommet mange alternativer. Men er codec-problemer med det meste som komprimerer videoen realtime.

Videoen er btw på en 2TB 5400rpm harddisk. Men har prøvd å sette den ene fila på en seperat harddisk (1TB), med enten samme rpm, eller 7200, ikke sikker, men samme problem.

Lenke til kommentar

Skal ikke bruke GPU. Renderer med CPU.

Da har du misforstått litt.

Premiere er bygget slik at CPU og GPU jobber sammen så GPU tar over en del av oppgavene fra CPU.

Derfor fungerer Premiere best når GPU er aktiv i Mercury Playback Engine.

Alle råd sier at HDD med lavere hastighet enn 7200rpm er ikke brukbart til video redigering.

Lenke til kommentar

Tips ;

Fjern -all- overklokking i første omgang og prøv "ren" maskin først, se om den da fortsatt fryser. Ikke uvanlig at o/c er feilkilden i slike situasjoner :-)

En annen sak, -når- i rendering prosessen er det den feiler, dvs hvor langt har den kommet i % på den 30GB fila f.eks.

Lenke til kommentar

Tips ;

Fjern -all- overklokking i første omgang og prøv "ren" maskin først, se om den da fortsatt fryser. Ikke uvanlig at o/c er feilkilden i slike situasjoner :-)

En annen sak, -når- i rendering prosessen er det den feiler, dvs hvor langt har den kommet i % på den 30GB fila f.eks.

Skal ikke være nødvendig. Kan fint rendere alt annet. Har ca 1-2 timer med 1080p video jeg også holder på med, funker utmerket. Bare disse jævla filene som ikke funker. OC er stabil, vil ikke kødde det til.

Det stopper ca 2-3min inni. På samme sted hver gang. Ingen feilmelding.

Får vurdere å bare bruke kamera rett på PC skjermen.

Lenke til kommentar

Vel det koker ned til to ting , enten er det feil med filen (som kan skje) eller feil som er hw/sw relatert på annen måte.

Mtp feilsøking og o/c .. sålenge man ikke har noen klar indikasjon på hva som er feil så blir det elimineringsmetoden som gjelder, og da gjelder det å utelukke mest mulig potensielle feilkilder så man står igjen med minimum muligheter å teste en for en. I allefall en metode som har fungert fint siste 30 årene for min del som it nerd, og er i daglig bruk enda for vår del :-)

Den store video filen lar den seg spille av uten problemer, kan den f.eks testes på en annen maskin så det kan verifiseres at den er fungerende ?

Du nevner også at det er en .avi fil , avi er et container-format og sier lite om hva slags video/audio codec det snakkes om ? (kan være raw, mjpeg, xvid, divx osv osv)

AVI i seg selv er begrenset til 2GB på FAT16, 4GB på FAT32, 4GB+ på NTFS MEN å store filer så har man også risikoen for at softwaren nødvendigvis ikke støtter 4GB+ (Noe premier skal klare men).

Om du bruker Virtualdub til å lese gjennom fila , klarer den det uten problemer ? Isåfall burde det være nok å velge riktig ouput audio + video codec så velge "full processing mode" og eksportere den til alternativt format, evt i mindre deler av gangen.

Lenke til kommentar

Vil si det er noe galt med filen. Spiller inn i ett spill som generelt hater å bli spilt inn. Det er .avi ja. Og spilt inn med PlayClaw. PlayClaw, har som de fleste andre programmer som komprimerer video realtime, sin egen codec. Den heter PlayClaw... noe. Ikke bare AVI, men FAT32 liker i bunn og grunn ikke filer over 4GB.

Jeg har tidligere (husker ikke hvorfor), hatt en 600GB fil. Denne kunne jeg redigere, og rendere. Å redigere tok en del tid, pga harddisken hang litt etter, forståelig. Men i dette tilfellet tror jeg absolutt det er føkka videofil som kødder alt til. Får prøve "no compression" valget, og se om det hjelper. Ellers kanskje Dxtory. Men liker stort sett ikke slike programmer, da jo flere funksjoner, jo flere ting kan gå galt. Fraps har nokså begrenset med muligheter, noe mer i 3.5.X, og funker stort sett alltid perfekt.

Rart at det blir problemer nå, funket fint å ta alt i ett (endte opp med en 30-40GB fil tror jeg) tidligere, men mulig det var etter jeg bytta komprimering det skjedde. Lenge siden jeg holdt på med dette programmet.

Har ingen filer lengre, slettet det da det ble maaange forsøksfiler. Men skal teste mer i helga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...