Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Liten SUV til familie i byen

znophy

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å kjøpe en ny bil til familien (to barn), og å bytte ut vår gamle focus stasjonsvogn. Det er mange biler vi kunne vurdert. Men for første gang er SUV (eller CUV) aktuelt. OG da er det tre ulike modeller som peker seg ut. Det er tre ulike modeller, og som ha sine styrker og svakheter. Vi bor midt i byen, og vurderer nok bensin som mest aktuelt (men for all del, diesel er også aktuelt). Skulle vi kjøpe ny bil ligger det nok et tak på ca 400K kroner.

MINI Countryman - liten og hendig - men kanskje litt for liten? Definitivt den bilen av disse med mest sjel og som er mest karakteristisk.

Mazda CX 5 - gjør det gjevnt over bra på tester, men er kanskje litt stor for vårt behov (?), og jeg er usikker på bensinmotoren.

Skoda Yeti - visstnok en utrolig hendig og praktisk bil, men den ser jo ikke ut verken i sollys, tåke, måneskinn eller ellers.

Jeg har ikke prøvekjørt noen av disse - enda. Det skal jeg selvsagt før jeg skulle finne på å kjøpe. Men om noen har erfaringer eller kunnskap om noen av disse bilene, mottas innspill med en stor takk! Kom gjerne også med tips om alternativer (om dere har noen).

Endret av znophy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke på død og liv ha SUV. Men det er et område der jeg ikke har så mye peiling. Stasjonsvogner og kombibiler har jeg mer kontroll på. Derfor prøver jeg å lære meg litt om SUV.

Edit: tar dog gjerne forslag på andre biler som måtte passe også :-)

Endret av znophy
Lenke til kommentar

Med tanke på at dere bor i byen, og du ikke har sagt noe om at (litt) ekstra bakkeklaring er noe dere trenger, så vil jeg egentlig si at det er tullete å kjøpe SUV.

Du betaler i praksis mer for mindre plass og dårligere kjøreegenskaper. Når det er snakk om såpass små SUV-er og crossovere som Skoda Yeti og lignende får du heller ikke noe særlig bedre oversikt i trafikken sammenlignet med en vanlig stasjonsvogn.

Når det er sagt, så er Mazda CX-5 etter min mening den beste av kompakt-SUV-ene akkurat nå. Du kan jo også kikke på trillingene Mitsubishi ASX, Peugeot 4008 og Citroën C4 Aircross.

Må dere ha helt ny bil, eller er en ett år gammel bruktbil også aktuelt? Det kan spare deg for MANGE kroner, og du vil fortsatt ha fire års garanti hvis du kjøper en norsk bil.

Lenke til kommentar

Av de alternativene du har satt opp peker CX-5 seg ut som en soleklar favoritt, da den er bedre enn de andre på mange områder. Hvorfor er du skeptisk til bensinmotoren? De testene jeg har lest finner ikke de store problemene med den. Selv om dieselen er sterkere, vil jeg ikke tro bensin er helt idiotisk det heller.

Lenke til kommentar

Takk for innspillene. Selvfølgelig er det lurt å kjøpe en bruktbil som er kanskje et år gammel - og det er absolutt mulig det blir løsninger vår. Men først må vi finne ut hva vi vil ha. Blir nok neppe en Yeti. Skulle vi gå for en mini-SUV så er CX5 mest praktisk, mens MINI-en appelerer veldig med sitt snasene utseende, og at den kun er drøye 4m lang, noe som er jo praktisk i en by. Nå er jo ikke bilkjøp alltid kun fornuft heller, så ;)

Hvem vet, kanskje vi går for en golf, eller a3, eller noe annet smått i stedet for. Eller vi går for en C-max/S-max, eller annen MPV. Eller kanskje vi beholder vår 10 år gamle focus, og heller tar verkstedsregningene på den etter hvert som de kommer. Det siste er ikke en like spennende løsning som å kjøpe en ny bil, dog.

Lenke til kommentar

Hva med noe så "kjedelig" som en nyere Focus? Personlig ville jeg styrt unna SUV pga kjøreegenskaper jeg ikke trives med. Jeg trives langt bedre med en bil som har lengre akselavstand. Jeg ville iallfall ha fått lånt med deg en aktuell bil over et døgn, så du kan få lekt deg litt på en parkeringsplass elns på glatten.

Det er mye fint å få blant stasjonsvogner i denne prisklassen.

Du snakker om verkstedsregninger. Er du redd for høye regninger? I så fall er det nok enkelte biltyper/modeller det kan være smart å være kritisk til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...