lur4d Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Hei, først og fremst usikker om jeg poster i rett forum. Men pytt. Saken er altså at jeg startet i en jobb i august, da med full flexitid. Med utgangspunkt i 7,5-timers dager. Vi ble enige med arbeidsgiver om hvordan vi skulle skrive timelistene, og i januar var status på meg -20,5 timer. Men nå i januar har han funnet ut at den måten vi har skrevet timelistene på fra aug-des er feil, og plutselig sitter jeg med -51 timer. Har han rett til å plutselig bare å gjøre sånn? Jeg trodde jeg skulle lett klare å jobbe inn de 20,5 timene nå i januar, men nå ser det ut til at det blir heftig trekk i lønn. Og en av grunnene til at jeg kom i minus i utgangspunktet var at selskapet fikk et oppdrag, og jeg skulle avspasere i 4 dager for å planlegge og skrive rapport. Men det tok bare 2 dager. Men jeg står like fullt med 4 avspaseringsdager, altså -32 timer på det. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Tror du bør kontakte din fagforening, eller Arbeidstilsynet! Men jeg kan kommentere noe, selv om det er mange uklarheter. At du har flexitid, betyr ikke at du kan ta deg fri. Du skal fremdeles jobbe min. 7,5 timer pr. dag, hvis ikke noe annet er pressisert i Ansettelsesdokumentet/arbeidskontrakt. Så jeg undrer på hvorfor du har så mange timer i minus? Å ta fri uten tillatelse (eller gyldig grunn), er et brudd på arbeidskontrakten og kan føre til oppsigelse. Merkelig at arbeidsgiver lar deg jobbe, for lite (i mange måneder), uten å rydde oppe i det! Men det er tvilsomt om arbeidsgiveren kan trekke deg, i for mye utbetalt lønn, i ettertid. Forutsatt at ikke det er i.h.t. kontrakten. Men de kan trekke deg, for det du ikke har arbeidet siste måned. Angående avspassering. Etter avtale, kan overtidstimer avspasseres i ettertid! Men ikke pålegges, hvis ikke dette er en del av kontrakten. Da skal du ha overtidsbetaling. Du skriver at du skulle avspassere i 4 dager, for å "planlegge og skrive rapport"! Var ikke planleggingen og rapporten, jobbrelatert? I så tilfelle skulle du ikke avspassert, de to dagene arbeidet tok. Men du burde jo stillt på jobb, når arbeidet var ferdigstillt. Hvor arbeidet ble utført, er ikke vesentlig, hvis dette var etter avtale. Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Hei, takk for svar! Det er presisert i arbeidskontrakten at det skal jobbes 7,5 timer hver dag, men dette er ikke blitt håndhevet særlig strengt av arbeidsgiver før nå. Så lenge avtalt jobb er gjort så har arbeidsgiver vært fornøyd. Jeg har tett kontakt med arbeidsgiver (lite firma), og har selvfølgelig ikke tatt fritt uten tillatelse. Ang. mange minustimer, jeg skal prøve å forklare det enkelt: Selskap A leide inn Selskap B (hvor jeg jobber) til å utføre en jobb, noe som arbeidsgiveren min mente ville ta 4 dager (planlegging og rapport). Og pga. den jobben ikke inngår i min "stilling" så mente arbeidsgiver at det måtte jeg ta avspasering for å utføre i arbeidstiden, ellers måtte jeg ha gjort det på kveldstid. Ergo minus 32 timer, selv om det bare tok to arbeidsdager. Utbetalt lønn fra Selskap B. Jeg var jo selvfølgelig på kontoret, og gjorde min vanlige jobb når jeg var ferdig med det. I tillegg hadde jeg avtalt med arbeidsgiver om å avspasere to dager tidligere, før jeg visste at denne jobben kom til å gå på avspaseringstimene/flexitiden. Så da ble jeg plutselig i -48 timer der. Så jeg hadde ganske mange plusstimer før alt dette rotet. EDIT: Men hovedspørsmålet/problemstillingen var vel egentlig, at vi i firmaet har blitt enige om en mal å skrive timelistene på - også arbeidsgiver, naturligvis - hvor arbeidsgiver nå kommer 4-5 mnd. senere med "Nei, det er feil, vi må gjøre det slik" i den konsekvens at vi som arbeidstakere mister flerfoldige avspaseringstimer - som vi i god tro har opparbeidet, kan man drive på slik? Endret 16. januar 2013 av jdmik Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Man kan ikke avspassere noe man ikke har tjent seg opp. Om firma A leier deg gjennom firma B, så er det firma B som er ansvarlig for deg og skal betale din lønn. De fakturer firma A for den jobben du gjør. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Det er selskap B du jobber for og som skal betale for alle dine timer, uansett hvordan dette blir fakturert. Hvis du er utfører en jobb, skal du ha betalt for jobben, selv om den ikke inngår i din stillingsinstruks/kontrakt. Men hvis den ikke inngår i din "stilling", kan du nekte å utføre den. Har du godtatt å utføre jobben likevel, skal du ha betalt på vanlig måte. Du har et arbeidsforhold til firma B og det skal både du og din arbeidgiver forholde dere til. Ingen grunn til avspassering, når du arbeider for firmaet. Så, dette er tull! Og dette gjelder, uansett hvor arbeidet ble utført. Ikke bland inn flexitid her. Og gennerelt, ønsker du lønn må du vær på jobben og ikke ta så mye fri. Og ikke bland i sammen, avspassering og godkjent fritid/fridager. Skriver du timer hver dag, på en Timeliste, er det lett å holde orden på timene. Og slike lister bør kvitteres av din nærmeste overordnede hver uke. Fordel med ukesliser, maks 2 ukeslister. Om dere bruker bare elektroniske månedslister, ville jeg skrevet ut en utskrift og spurt om kvittering/godkjenning. Prat med din arbeidsgiver om dette. Hvis svaret er negativt, ville jeg ført opp timene også i en Dagbok. Dagbok bør du kanskje likevel skrive, med korte kommentarer hva du har gjordt, hvor, og tiden du brukte. Samt uvanlige "ting". Dette er viktig informasjon for deg selv, kan være det også for arbeidsgiver i spessielle tilfeller. Har til og med blitt brukt i rettstviser, hvis den er presis (gennerelt stikkord) og regelmessig ført. Men bruker du Dagbok, så er det din eiendom. Og den skal primært skrives, på din fritid og daglig. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Kan også fortelle, at arbeidsgiver har ikke lov til å endre dine timelister! Arbeidsgiver kan nekte å godkjenne en timeliste, men ikke endre den. Det er dokumentforfalskning! Men det er du, som eventuelt må skrive en ny timeliste. Den kan selvfølgelig endres i samarbeid og da bør den dateres og kvitteres av begge. Endret 16. januar 2013 av geco5 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 For noe tøys, geco5. Det er ikke dokumentfalsk med mindre arbeidsgiver pretenderer at det er du som endrer timelistene (eller overskriver de opprinnelige timelistene med nye). På generelt grunnlag skal det sies at det her ikke er et spørsmål om du har opparbeidet deg fleksitimer i god tro, men hvor mange timers lønn du har fått utbetalt fra firmaet som du ikke har arbeidet for dem. Utgangspunktet er at du skylder firmaet arbeid for alle de timer lønn du har mottatt, dette følger av arbeidskontraktens natur. Fleksitid innebærer bare at du har valgmuligheter mtp når du skal jobbe inn disse timene. Det naturlige avregningspunktet for fleksitid, hvis ikke noe annet er avtalt, er avlønningsperioden (i de fleste arbeidsforhold er dette per måned). Det innebærer, etter min mening, at dersom timelister er attestert for en gitt måned er arbeidsforholdet for denne måneden "gjort opp". At arbeidsgiver har misforstått hva arbeidsgiver er i posisjon til å kunne best får ingen betydning så lenge arbeidstaker er i god tro, sml. avtaleloven pgf 32. Du skal heller ikke trekkes i lønn for arbeid du gjør for bedriften selv om dette ikke inngår i din stilling. Dersom bedriften ønsker at du skal gjøre noe i tillegg til din ordinære stilling får de betale deg overtid. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå