Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

MR-undersøkelse og dystoni

Cooky

Anbefalte innlegg

Igår var jeg på nevrologisk undersøkelse for dystoni på haukeland sykehus,

Nevrologen tok noen små undersøkelser (prikke og hamre på forskjellige steder på kroppen og lignende), men fant ingenting galt, og mente dystonien min skyldes angst og/eller medikamentelle bivirkninger.

Noe som gjorde meg rimelig forbannet (selv om jeg ikke viste det)..

Nevrologen bestilte en MR-undersøkelse for meg + at jeg tok noen blodprøver.

Jeg tok tidligere for noen måneder siden en CT-undersøkelse, som ikke viste noen ting.

Spørsmål:

- Kan jeg stole på at nevrologen faktisk har bestilt en MR-undersøkelse til meg? Vil jeg få noe brev om dette?

- Hvor lang er vanligvis ventelisten på MR-undersøkelser?

- Dersom ikke MR-undersøkelsen heller ikke viser noe, finnes det andre undersøkelsemetoder for å finne ut hva som er "galt med meg"?

Det kan nevnes at nevrologen ikke virket særlig profesjonell av seg. Noe jeg hadde forventet når det er Haukeland sykehus man snakker om her.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ja, det kan, og skal du kunne, stole på. Du vil få brev.

2. Det varierer noe helt vanvittig. Alt fra noen dager til flere uker. Det du kan gjøre er å ringe til klinikken som skal ta MR-undersøkelsen (står i brevet du vil få) og si at du kan møte opp på kort varsel ved avbestillinger. Dette bruker å fremskynde prosessen noe helt vanvittig.

3. Du sier at du er undersøkt for dystoni. Ut over det er det vanskelig å vite hva som feiler deg siden du ikke sier noe om hva du generalt opplever. Hvis det du opplever er identisk med dystoni, så bør du først få undersøkt rundt dette. Ta MR-undersøkelsen først og ikke spekuler mer enn nødvendig. Det vil bare føre deg i blindgater med katastrofetanker og ubehag.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poliomyelitt kan f.eks skape dystoni, men i forhold til det nevrologen din kartla så virker det som du har helt greie motoriske reflekser. Nevrologer kan med riktig utstyr måle nervene dine elektrisk, men vedkommende anså vel det som unødvendig i forhold til refleksanalysen.

MR kan nok lede deg nærmere et svar på om det er degenerering eller problemer noen steder. Om du har en "vaklefeil" som kommer og går så blir det fort litt vanskelig å diagnostisere.

Sånn du har lagt fram saken din tror jeg det er psykosomatisk. Tror det er lurt å fokusere på å dra ned stressnivået og avspenne seg. Prøv gode næringstilskudd og godt med B-vitaminer og C-vitaminer og bruk dyp sakte pusting i tillegg til annen terapeutisk behandling.

Lenke til kommentar

Jeg mottok brevet etter ca. en uke når jeg var i MR for ryggen. Nå vet ikke jeg hvor stor forskjell det er i forhold til om du skal på et offentlig sykehus eller en privat klinikk, men den gangen jeg fikk MR på en privat-klinikk, så har det gått mye raskere enn på sykehuset. Brevet kom raskere og jeg kom raskere inn.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...