Persona Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 (endret) Er veldig interessert i data, og har lyst å prøve meg i litt alt av innenfor data uten noen realfag å kjede meg med hvis det er mulig. Er det noen høgskoler/universiteter som tilbyr en linje lik dette? Isåfall noen nærme i Vestfold? Der det er mest mangfoldig data og lite til ingen realfag? Endret 15. januar 2013 av Persona Lenke til kommentar
War Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 http://hist.no/bedriftsutvikling/ 49% data så du slipper unna realfag. ( grensa går på 50%) Lenke til kommentar
Persona Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 http://hist.no/bedriftsutvikling/ 49% data så du slipper unna realfag. ( grensa går på 50%) Har bestemt meg å bli engelsk lærer ved å ta bachelor + ppu + årsstudium for å bli adjunkt med opprykk. Denne data ideen kom litt brått ut av ingenting uten at jeg vet hva det innebærer i det hele tatt og da er det bra at jeg har tenkt meg godt om over de siste dagene og kommet til noe jeg vet jeg har alltid vært god i, likt og vil fortsette å gjøre. Vil dermed bare takke at du har svart meg på de siste to emnene jeg har laget! Lenke til kommentar
War Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Kona har det samme , bare med master og fikk lektor med opprykk. Når der kommer til jobb så sier alle hvorfor skal vi ansette en uten master? ( Når det er kø med folk med master + at det satses på læreren kunnskap nå) Dvs, anbefaler deg å ta master , ikke lærerskolen. Du må ha minst ett fag til også, velger du norsk (og eller) tysk er du mer atraktiv. Lenke til kommentar
Persona Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Kona har det samme , bare med master og fikk lektor med opprykk. Når der kommer til jobb så sier alle hvorfor skal vi ansette en uten master? ( Når det er kø med folk med master + at det satses på læreren kunnskap nå) Dvs, anbefaler deg å ta master , ikke lærerskolen. Du må ha minst ett fag til også, velger du norsk (og eller) tysk er du mer atraktiv. Jeg har lyst å undervise i ungdomsskoler da, og vet ikke helt om de tar imot lektor med opprykk. Jeg har den inntrykkelsen av at det er ment for videregående og slikt, og det er ikke der jeg vil studere. Er ikke noe særlig glad i norsk og tysk, men liker litt historie og matte og kanskje litt religion (som min ungdomsskole engelske lærer hadde), men skjønner at det er mindre attraktivt om jeg f.eks velger historie eller matte. Endret 16. januar 2013 av Persona Lenke til kommentar
War Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Historie stiller nok 30 hakk bak matte. Matte er et område det satses på nå. Høgskoler ol har egne grupper som reiser rundt for å friste unge til realfag. Lenke til kommentar
Persona Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 Historie stiller nok 30 hakk bak matte. Matte er et område det satses på nå. Høgskoler ol har egne grupper som reiser rundt for å friste unge til realfag. Så du ville anbefale at jeg tar matte som årstudium? Fordi jeg sikter etter å ta bachelor i engelsk. Lenke til kommentar
War Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Det er mer komplisert en som så. http://www.ntnu.no/studier/bspraal Det heter for eks bachelor i språk og litteratur og ikke i engelsk. Der er "ett år med annet fag" valgfag og bacheloren blir bygget opp med alt dette. Du kan for eks ta ett år med tysk, så resten engelsk, siden man da har mest engelsk kan man da ta master i det (man tok mest av i bacheloren) Da ville man fått bachelor i språk og litteratur med tysk og fordypning i engelsk. 2 språk får man uansett, i en slik bachelor. Hvordan det blir når man skal blande inn realfag vet jeg ikke noe om. Lenke til kommentar
Persona Skrevet 17. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2013 Aha, skjønner. Får tenke litt over det, siden det er noe jeg må ha oversett. Takker! Lenke til kommentar
Persona Skrevet 17. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Det er Bachelor i språkfag på hive jeg tenkte (http://www.hive.no/studietilbud/spraak/bachelor-i-spraakfag-article23320-508.html), med fordypning i Engelsk, men får tenke litt over hvilken annet språk jeg har lyst å velge, ettersom at jeg ganske sikkert ikke er god i andre språk enn engelsk, selvom jeg kan gjøre en innsats i spansk. Endret 17. januar 2013 av Persona Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå