Gå til innhold

Ville Du Blitt Guds Fiende om du Tilga En Demon?

Anbefalte innlegg

Dette har jeg tenkt veldig på og spørsmålet returnerte til minnet mitt nå som jeg spilte Dante's Inferno, hvor du kan velge å straffe eller tilgi de fordømte.

Vi vet godt at Gud og Jesus liker at vi er gode, tilgivende, sympatiske osv.

Hvis en meget følsom og meget spesi/merkelig dude som meg, møtte en demon/fordømt, og følte synd på denne sjelen, som ikke angrep meg og tydelig viste sitt anger på det valget den hadde tatt, bestemte seg for å så be Gud om å tilgi den/omvende den, ville jeg da umiddelbart bli fordømt av Gud og blitt en fiende av ham? Ville dette blitt betraktet som synd når det egentlig var en handling utført i empati og kjærlighet? Ville det vært den utilgivelige synd?

Jeg synes rett og slett dette er et meget interessant og spennende spørsmål.

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle som ikke bøyer kne for den guden din på grunnlag av de latterlige påstandene i boka om denne guden er jo påstått å være hans fiender, så hvorfor lete etter andre grunner når du ikke klarer å rasjonalisere bort dette enkle faktum engang?

Du er jo så full av synd og følger guds bud, påbud og forbud så dårlig at jeg vil nok tippe at det kun er en heis med nedknapper som venter på deg når du parkerer tøfflene for godt i denne jammer dalen... For ikke slår du ihjel utro kvinner, ikke slår du ihjel homo'er, ikke slår du ihjel kvinner som bruker mer enn et stoff i klærne sine, ikke slår du ihjel bønder som bedriver vekselbruk, så hvordan du kan unngå å bli annet enn guds fiende klarer jeg ikke å se, for hvorfor gjør du ikke som gud ber deg om å gjøre? Straffen for de overnevte synder er klar, de skal dø!!!

Og ikke engang prøv å si at dette står i GT og at du som kristen er under den nye pakt, for hvor står de ti bud hen, budene som du som kristen er pålagt å følge?

Lenke til kommentar

Dette har jeg tenkt veldig på og spørsmålet returnerte til minnet mitt nå som jeg spilte Dante's Inferno, hvor du kan velge å straffe eller tilgi de fordømte.

Vi vet godt at Gud og Jesus liker at vi er gode, tilgivende, sympatiske osv.

Hvis en meget følsom og meget spesi/merkelig dude som meg, møtte en demon/fordømt, og følte synd på denne sjelen, som ikke angrep meg og tydelig viste sitt anger på det valget den hadde tatt, bestemte seg for å så be Gud om å tilgi den/omvende den, ville jeg da umiddelbart bli fordømt av Gud og blitt en fiende av ham? Ville dette blitt betraktet som synd når det egentlig var en handling utført i empati og kjærlighet? Ville det vært den utilgivelige synd?

Jeg synes rett og slett dette er et meget interessant og spennende spørsmål.

jeg trur ikke demoner angrer. Jesus vil elske oss uansett hva vi gjør. Helt ubetinget! og det er ikke noe som er utilgivelig for han for Jesus tok jo på seg all synden vår :-)

Lenke til kommentar

Ser liksom ikke forskjellen på din gud og en såkalt demon? Førstnevnte har veldig selektive ferdigheter, ganske sadistiske i sin natur.. Evneveik er faktisk et passende ord for din gud.

Så all denne elskoven til jesus, er det noe som bygger seg opp mot en heftig sugetur i himmelen?

Lenke til kommentar

Ingen av disse tingene finnes, så spørsmålet er akademisk.

Ifølge det gamle testamentet må du gjøre som gud sier, ellers smeller det. Selv om du gjør noe han selv har sagt at er positivt, men som alikevel strider mot hva som måtte falle ham for godt den dagen. Gud i det gamle testamentet er en total sosiopat som nyter å plage menneskene ved å lage umulige problemstillinger for dem. I det hele tatt fremstår han som ganske lik den figuren Satan beskrives å være - to sider av samme sak.

Ifølge det nye testamentet er ting mer kompliserte. Ingen mennesker dømmes til helvete fordi Jesus har betalt for deres synder. Gud i det nye testamentet er selv en angrende synder.

I andre religioner er guder, demoner og engler stort sett samme greia.

Når det gjelder Dantes Inferno så er jo den laget i en tid da man trodde på arvesynd og avlat.

Lenke til kommentar

jeg trur ikke demoner angrer. Jesus vil elske oss uansett hva vi gjør. Helt ubetinget! og det er ikke noe som er utilgivelig for han for Jesus tok jo på seg all synden vår :-)

Er det derfor religiøse ofte kan utføre de mest grusomme handlinger (drap, voldtekt, seksuelt mishandle barn, etc)? Han vil jo tilgi deg/oss uansett...

Lenke til kommentar
jeg trur ikke demoner angrer.
He he. Et svar bygget på overtro alene faktisk...

Jesus vil elske oss uansett hva vi gjør. Helt ubetinget! og det er ikke noe som er utilgivelig for han for Jesus tok jo på seg all synden vår :-)
Selv jesus truet folk med helvette når han påståelig var i live, så her juger du, eventuelt gjentar det andre har sagt før deg.

Kanskje du burde lest bibelen isteden for å tro og si en hel haug med ting du ikke kan stå inne for?

De aller fleste mennesker jeg kjenner i dag, meg selv inkludert, har en langt bedre moral og etikk en denne jesusen din angivelig skulle ha hatt hvisman skal tro bibelen. fyren var faktisk så evneveik at i steden for å fjærne blindhet hos ALLE (hvor vanskelig kan det være for gud liksom...) så klarte han bare å fjerne det på enkelt mennesker. Hadde det vært meg, eller hvem som helst av de jeg kjenenr, som hadde hatt krefter til å fjerne blindhet så ville vi selvfølgelig ha gjort det for ALLE, ikke bare enkelt mennesker, det skulle da bare mangle!! Men så kort tenkt var denne jesusen de kristne kaller guds sønn...

På toppen av det var han en dyreplager når han, igjen påstått i bibelen (du burde lese den en gang...) sendte en hel haug med onde ånder inn i en grise flokk som måtte drukne seg for å bli kvitt demonene... Jeg mener, hallo, hvor dum kan en slik gud være egentlig? Her har han, jesus, universelle superkrefter og så må han ty til slike billige triks og på toppen av det dyreplageri, for ikke å snakke om det økonomiske tapet det sikkert var for den som eide disse grisene, for å jage ut noen stakkarslige ånder? Nei, evneveik er ikke beskrivende for en sånn gud, dum er en bedre beskrivelse her og denne figuren fremmer du som den ultimate løsningen for menneskeheten, der defleste av oss for lengst har gått fordi denne stakkaren i både moral og etikk og handlinger?

skamme deg skulle du fordi du ikke har lest den boka du hviler ditt livssyn på og fordi det livssynet gir deg ignoranse isteden for forståelse og skikkelig neste kjærlighet!! Tenke seg til å fremme en sånn klovn som noe godt når de fleste i vårt samfunn er langt bedre enn denne ignorante idioten!

Lenke til kommentar

Feil. Har du ikke lest bibelen? Hvis man benekter den hellige ånd så kan man aldri bli tilgitt! Det har jesus selv sagt. Stoler du ikke på det jesus sier?

Lenke til kommentar

Feil. Har du ikke lest bibelen? Hvis man benekter den hellige ånd så kan man aldri bli tilgitt! Det har jesus selv sagt. Stoler du ikke på det jesus sier?

Her har du igjen missforstått hva som står skrevet (Matt 4:6)

Du må først ha mottatt den hellige ånd, for å kunne havne blant de som aldrig blir tilgitt.

NT > Når noen en gang er blitt opplyst og har smakt den himmelske gave og fått del i Den hellige ånd, har smakt Guds gode ord og den kommende verdens krefter, og så faller fra, da er det umulig å fornye dem så de igjen vender om.

Lenke til kommentar

To, feil

Ordet "benekter" finnes ikke i bibelen. Jesu Kristi kjærlighet har aldrig vært ubetinget.

mmfwgi.jpg

Det finnes det ulike meninger om. Men din spesifikke tolkning er selvfølgelig 100% riktig.

Her har du igjen missforstått hva som står skrevet (Matt 4:6)

Du må først ha mottatt den hellige ånd, for å kunne havne blant de som aldrig blir tilgitt.

NT > Når noen en gang er blitt opplyst og har smakt den himmelske gave og fått del i Den hellige ånd, har smakt Guds gode ord og den kommende verdens krefter, og så faller fra, da er det umulig å fornye dem så de igjen vender om.

Så siden jeg aldri har mottatt den hellige ånd, hjelper det ikke å fornekte for å bli utilgivbar?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jesu Kristi kjærlighet har aldrig vært ubetinget.

Det finnes det ulike meninger om. Men din spesifikke tolkning er selvfølgelig 100% riktig.

Det er ikke noen tolkning, betingelsen er at du er ærlig (oppriktig, sier det som det er, innrømmer)

kjærlighet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...