Gå til innhold

Er Helvete En Ond/Overdreven Straff?


Anbefalte innlegg

Det er forskjell på å ha levd rettferdig og å bli rettferdig gjordt. Det er derfor IHS støyk deler av det du skrev (IHS kan rette meg) Ingen er rettferdig ovenfor Gud på grunn av sine handlinger. Det hadde derfor meningsløst om Gud krevde det. Istedet sendt han Jesus :-) sånn at vi skulle være rettferdige i Jesus. Forklar meg gjerne hvordan de er uenig.

 

Det var ikke IHS som strøk deler av det jeg skrev. Forklaringen på hvorfor de er uenig, ser du hvis du leser tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her må man ha en fryktelig liten base med natur vitenskap OG en helt spesiell religiøse ignoranse skal man klare å ta de "tegnene" i naturen som bevis på en gud.

 

(For ikke å snakke om å linke til interviewr med Mickhael Behe... Fyren er så debunket at han burde het Michael Debunked isteden for Behe...)

 

 

http://trueorigin.org/behe08.asp

 

Flere vitenskapsmenn som har trukket slutningen skapelse ut fra sine studier:

 

Professor Franticek Vyskočil, Wolf-Ekkehard Lönnig, Paola Chiozzi, Maciej Giertych....

 

Professor Vyskočil var i utgangspunktet ateist.

 

http://wol.jw.org/no.../lp-n/102010404

 

http://www.answersin...ntisek-vyskocil

 

http://www.answersin...v17/n3/genetics

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=IbO_BIHXXn4

Part 2:

http://www.youtube.com/watch?v=54S-KmLebbI

 

...

Endret av Ciscol
Lenke til kommentar

Det var ikke IHS som strøk deler av det jeg skrev. Forklaringen på hvorfor de er uenig, ser du hvis du leser tråden.

Forklaringen på hvorfor du tror de er uenig, mener du.

 

Diskusjonen dreide seg om kristne og ikke-kristne, relatert til det evige liv.

 

De kristne går direkte inn i det evige livet, gjennom Jesus Kristus. Hvorvidt ikke-kristne kommer inn i det evige livet, beror på hvordan de har forhold seg til Jesus Kristus.

 

Matt 25:31 > "Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre. Så skal kongen si til dem på sin høyre side: ‘Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det riket som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.’Da skal de rettferdige svare: ‘Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?’ Og kongen skal svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.’ Så skal han si til dem på venstre side: ‘Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans. For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.’ Da skal de svare: ‘Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?’ Da skal han svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.’ Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv"

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nei, jeg kan ikke bevise - kun rasjonalisere.

Jeg har erfaring av denslags rasjonalisering som å høre på en Arsenal-supporter forklare hvorfor laget han heier på er bedre enn Mancherster United. Selv er man ute av stand til å se at det faktisk er slik det er. Du lever i en boble du tror er rasjonell.

Lenke til kommentar

 

Hoppe av er vel det faren din burde gjort. Men legg frem rasjonelle bevis for at jødenes guder er mer sannsynlig enn Tor.

Saklig.

For å svare litt saklig - kan du gi meg en god grunn for å mene at Tor eksisterer? Altså tordenguden Tor med hammeren?

 

Tor kunne vært annerledes. Han kunne hatt svart skjegg og en vogn trukket av leoparder. Det er bare fantasien som setter grenser. På fint kalles dette kontingente eller ikke-nødvendige vesener. Disse har alle en ting til felles - ingen av dem peker mot den dypeste virkelighet. Eksisterer Gud er det ikke som en eller annen gud, men som et ikke-kontingent eller nødvendig vesen. Spørsmålet om Guds eksistens handler om hvorvidt den dypeste virkelighet er personlig eller ikke, og dersom Han er denne dypeste virkeligheten (den første årsak) er Han det nødvendige og evige som ikke er forårsaket av noe annet. Mao, det kan ikke være snakk om Tor dersom du ikke ilegger ham disse egenskapene, og dersom du gjør det så er det i tilfellet Gud du prater om.

Lenke til kommentar
Å avvise en umoralsk gud er ikke en umoralsk handling.

Selvfølgelig ikke. Derfor avviser vi den "guden" som ønsker å pine folk i et helvete til evig tid.

Men ikke den «guden» som druknet alle sammen, og myrdet innbyggerne i Sodoma og Gomorra med ildkuler?

 

 

Hva med Jesus Kristus, Red Frostraven beviser ikke Han Guds eksistens ? Eller tror du at det bare er "En fjær som ble til fem høns" ?

Hva med Muhammed Ibn Abdulla? Akihito? Siddharta Gautama?

Eller er alle disse bare «fjær som ble til fem høns»?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Saklig.

For å svare litt saklig - kan du gi meg en god grunn for å mene at Tor eksisterer? Altså tordenguden Tor med hammeren?

Nå var det vel ikke akkurat det som ble etterspurt. At jeg skal bevise Tor. Det var du som hevdet å ha rasjonelle argumenter for at akkurat de jødiske mytene har sannhetsgehalt og andre ikke. Og det er nettopp de argumenter jeg vil se. At jesusen kan fremstå som neger eller hvit på et maleri viser i følge deg selv at de jødiske mytene kun er fri fantasi. Intet er en nødvendighet når det gjelder utseende på de jødiske mytologiske skikkelser. Guden kan ha langt hvitt skjegg og arisk utseende, eller fremstilles som Morgan Freeman. Lite nødvendig der altså. Mens Tor er Tor uansett.

Endret av freke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men ikke den «guden» som druknet alle sammen, og myrdet innbyggerne i Sodoma og Gomorra med ildkuler?

 

 

 

Da så Jehova at menneskets ondskap var stor på jorden, og at alle tilbøyeligheter i dets hjertes tanker bare var onde hele tiden. (1. Mosebok 6: 5)

 

Det er på grunn av disse nasjonenes ondskap Jehova din Gud driver dem bort foran deg. (5. Mosebok 9:5)

 

Jehova har ikke forandret seg. Han hater fremdeles urettferdighet, og han har dyp omsorg for dem som er offer for det.

 

http://wol.jw.org/no...lp-n/1102002035

 

Hvordan kunne en kjærlig Gud i det hele tatt tilintetgjøre mennesker?

 

Dette er et forståelig spørsmål, for det er lite hyggelig å tenke på at mennesker mister livet. Likevel var det Guds kjærlighet som drev ham til å treffe slike drastiske tiltak overfor de onde.

 

Vi kan illustrere det med et eksempel: Når en pasient får koldbrann, har legene ofte ikke noe annet valg enn å amputere den angrepne kroppsdelen. De fleste ville mislike å utføre en slik operasjon, men en dyktig lege vet at alternativet – at infeksjonen sprer seg – er verre. Det er fordi legen bryr seg, at han utfører denne ubehagelige oppgaven til beste for pasienten.

 

På lignende måte har Jehova ikke behag i å tilintetgjøre de onde. Han sier: "Jeg finner ikke behag i den ondes død, men i at den onde vender om" (Esekiel 33:11) Så handlingen er nødvendig. Det blir ikke fred før de onde (dem som nekter å forandre seg) er borte. Salme 37:9-11 ...

 

...

Endret av Ciscol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med Jesus Kristus, Red Frostraven beviser ikke Han Guds eksistens ? Eller tror du at det bare er "En fjær som ble til fem høns" ?

Hva med Muhammed Ibn Abdulla? Akihito? Siddharta Gautama?

Eller er alle disse bare «fjær som ble til fem høns»?

Nei, alle er med i regnestykket, men det er resultatet som teller. Greier du å regne ut hvordan det ender ?

Lenke til kommentar

Da så Jehova at menneskets ondskap var stor på jorden, og at alle tilbøyeligheter i dets hjertes tanker bare var onde hele tiden

...

For en fantastisk gud!!! Har har du altså en gud som VET og KAN alt også "ser" han plutselig ondskapen i menneskene som han selv med viten og vilje skapte slik?? Jøss, for en ufattelig teit fyr du tilber, virkelig! Må jo være selve gudemesteren i dunhet denne yahwe'n din jo...

 

Og dette TROR du på? Seriøst? En gud som er så dum som et kjøpebrød, som er urettferdig og setter skylden på andre isteden for seg selv? Dette tror du virkelig på? Helt ufattelig.... :no:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...