Gå til innhold

Er Helvete En Ond/Overdreven Straff?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg føler at personer som fantaserer om evig liv er blant de mest egosentriske menneskene som finnes. Og når de samme personene fantaserer om evig ungdom også, så fremstår de ikke akkurat som ydmyke.

 

 

 

Hvorfor sørger vi da når en vi er glad i dør? Når har vi størst behov for håp? Er det ikke når vi står overfor døden? For mange er det akkurat da - når døden rammer en man er glad i, for eksempel - at mange føler størst håpløshet. For hva er mer håpløst enn døden? Alle blir ubønnhørlig innhentet av den. Vi kan unngå den en viss tid, men er ute av stand til å reversere den. Bibelen omtaler med rette døden som "den siste fiende". — 1. Korinter 15: 26.

 

Så oppstandelsen, når vi møter våre kjære igjen blir en gledens tid.

 

http://www.jw.org/no/publikasjoner/boker/Hva-Bibelen-l%C3%A6rer/Et-reelt-h%C3%A5p-for-dem-vi-har-mistet/

 

...

Lenke til kommentar
Hvorfor sørger vi da når en vi er glad i dør?

For min del sørger jeg fordi jeg aldri kommer til å se den personen igjen.

 

Når har vi størst behov for håp? Er det ikke når vi står overfor døden?

Jeg har null behov for håp når det kommer til døden. Du kanskje, men ikke jeg.

 

 

Hvor lenge har du tenkt å unngå spørsmålet mitt, forresten?

Hvis alle med god moral blir igjen etter Harmageddon, betyr det at å tro på Gud og Jesus ikke er et minimumskrav?

Endret av O3K
Lenke til kommentar

Hvor lenge har du tenkt å unngå spørsmålet mitt, forresten?

Hvis alle med god moral blir igjen etter Harmageddon, betyr det at å tro på Gud og Jesus ikke er et minimumskrav?

 

Den lønn synden betaler, er døden, står det i Romerne 6: 23. Videre i det samme verset står det: Men den gave Gud gir, er evig liv ved Kristus Jesus, vår Herre.

 

Så evig liv er en gave som Gud gir til den Han vil. Det er ikke noe vi gjør oss fortjent til.

 

Videre står det i Johannes 3:16 :

For Gud elsket verden så høyt at han gav sin enbårne Sønn, for at enhver som viser tro på ham, ikke skal bli tilintetgjort, men ha evig liv.

 

..han er tålmodig med dere, ettersom han ikke ønsker at noen skal bli tilintetgjort, men at alle skal nå fram til anger.... 2. Peter 3: 9 ...

 

Så evig liv er i utgangspunktet mulig for alle. Men han tvinger ingen til å benytte seg av denne foranstaltningen. Det er mange som avviser den. De ligner på en mann som holder på å drukne, og som skyver vekk den livbøyen en som ønsker å hjelpe ham, kaster til ham.

 

JAKOB 2: 17 sier: troen, hvis den ikke har gjerninger, er død i seg selv.

 

Så spørsmålet blir også: Er det moralsk riktig å vende ryggen til livets giver, baksnakke han, spre løgner og nekte for hans eksistens? Men hvem som har god moral eller ikke, og dermed får evig liv, er ikke opp til meg eller deg å avgjøre.

Endret av Ciscol
Lenke til kommentar

Så spørsmålet blir også: Er det moralsk riktig å vende ryggen til livets giver, baksnakke han, spre løgner og nekte for hans eksistens? Men hvem som har god moral eller ikke, og dermed får evig liv, er ikke opp til meg eller deg å avgjøre.

Spørsmålet er som alltid om man finner påstandene i bibelen gode nok til å tro på dem. Det samme går jo for alle andre guder for ditt vedkommende, guder som du er like mye ateist til som jeg. Hvorfor tror du ikke på dem også da, hvis spørsmålet er som du sier?

 

For det er INGENTING med den kristne guden som har noen bedre beviser for seg enn noen av de andre gudene der ute. Det er ikke en tøddel som skiller dem. Og hvorfor i all verden skal man tro på disse påstandene når ingen av dem har noe sannhetsgehalt i seg i det hele tatt?

 

Kan du svare på det Ciscol?

Lenke til kommentar

Spørsmålet er som alltid om man finner påstandene i bibelen gode nok til å tro på dem. Det samme går jo for alle andre guder for ditt vedkommende, guder som du er like mye ateist til som jeg. Hvorfor tror du ikke på dem også da, hvis spørsmålet er som du sier?

 

Det er ikke en tøddel som skiller dem. Og hvorfor i all verden skal man tro på disse påstandene når ingen av dem har noe sannhetsgehalt i seg i det hele tatt?

 

Kan du svare på det Ciscol?

 

Da må en gjøre grundige undersøkelser...

 

http://wol.jw.org/no.../lp-n/102008083

 

http://www.jw.org/no...-skulle-ha-det/ Kapitler høyre side.

 

>Det er ikke en tøddel som skiller dem<

 

Helveteslæren for eksempel. http://wol.jw.org/no...lp-n/1101995250

 

http://wol.jw.org/no...r3/lp-n/2008802

 

http://wol.jw.org/no/wol/d/r3/lp-n/2002401?q=Et+n%C3%A6rmere+blikk+p%C3%A5+noen+myter+om+d%C3%B8den&p=par

 

http://wol.jw.org/no...lp-n/1200001732

 

...

Endret av Ciscol
Lenke til kommentar
For Gud elsket verden så høyt at han gav sin enbårne Sønn, for at enhver som viser tro på ham, ikke skal bli tilintetgjort, men ha evig liv.

Så å tro er faktisk et minimumskrav.

Så du tar litt feil når du sier:

Altså de med god moral blir igjen.

For det korrekte ville være: «De med god moral, og som er kristne, blir igjen.»

 

Derfor blir det litt dobbeltmoralsk når du skriver:

Hitler ville vel utrydde alle jøder [...] selv dem med god moral.

For Gud Jehovas plan kommer til å «ødelegge» alle ikke-kristne, selv dem med god moral.

 

 

Så spørsmålet blir også: Er det moralsk riktig å vende ryggen til livets giver, baksnakke han, spre løgner og nekte for hans eksistens?

Hvis denne «livets giver» samtidig myrder folk, så føler jeg meg ikke moralsk underlegen akkurat. For ikke å nevne at han er rett og slett mental ustabil. Til og med Moses må passe seg:

Mens Moses var underveis og overnattet et sted, kom Herren imot ham og ville ta hans liv. Da tok Sippora en kvass stein og skar av forhuden på sin sønn. Hun berørte bena til Moses og sa: «Du er min blodbrudgom.»
Takk Gud for at det var det en gutt med forhud i nærheten.

 

 

Å avvise en umoralsk gud er ikke en umoralsk handling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For Gud Jehovas plan kommer til å «ødelegge» alle ikke-kristne, selv dem med god moral.

Gud Jesus Kristus har en annen plan.

Kan du være så snill og dele denne informasjonen med oss?

Planen er ikke å utelukkende gi evig liv til de kristne, også ikke-kristne vil får evig liv.

 

 

Matt 25:31 > "Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre. Så skal kongen si til dem på sin høyre side: ‘Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det riket som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.’Da skal de rettferdige svare: ‘Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?’ Og kongen skal svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.’ Så skal han si til dem på venstre side: ‘Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans. For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.’ Da skal de svare: ‘Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?’ Da skal han svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.’ Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv"

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Definer "evig liv", er du snill. Kommer man til alltid Himmelen med "evig liv", ut fra din tolkning? Innefor alle de ulike typer Helvete som religiøse tror på, er "evig liv" også en straff.

 

I f.eks. Ortodoks Kristendom kan Helvete være å leve nær Gud og direkte oppleve Guds kjærlighet. Om dette ble opplevd som lykke eller plage var avhengig av ens innstilling til Gud.

 

Det du viser til er at alle de rettferdige skal få evig liv. Hva med Johannes 14:6, ”Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg"?

 

Her må du altså redegjøre.

 

1. Hva er evig liv?

 

2. Hvordan kommer de "rettferdige" som ikke tror på Gud/Jesus/Den Hellige Ånd til Himmelen (hvis det er hva "evig liv" betyr) hvis man må gjennom Jesus i følge Johannes Åpenbaring?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

En organisme som aldrig dør, en kropp som alltid lever.

 

Unnskyld meg, men er du kronisk avhengig av å klippe vekk det som ikke passer deg? Kan du svare på innlegget mitt som en helhet fremfor å ta ut 5 % og droppe resten?

 

Det er helt umulig å ha en diskusjon med deg. Hvorfor gidder du å delta her inne hvis du ikke er interessert i å diskutere? Enten svarer du på hele innlegget eller så er vår diskusjon nok en gang over!

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

2. Hvordan kommer de "rettferdige" som ikke tror på Gud/Jesus/Den Hellige Ånd til Himmelen (hvis det er hva "evig liv" betyr) hvis man må gjennom Jesus i følge Johannes Åpenbaring?

Ser du ikke hva de "rettferdige" (som aldrig har hørt om Jesus Kristus) gjør ?

 

Matt 25:31 > "Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre. Så skal kongen si til dem på sin høyre side: ‘Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det riket som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.’Da skal de rettferdige svare: ‘Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?’ Og kongen skal svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.’ Så skal han si til dem på venstre side: ‘Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans. For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.’ Da skal de svare: ‘Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?’ Da skal han svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.’ Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv"

Lenke til kommentar

Ser du ikke hva de "rettferdige" (som aldrig har hørt om Jesus Kristus) gjør ?

 

Matt 25:31 > "Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre. Så skal kongen si til dem på sin høyre side: ‘Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det riket som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.’Da skal de rettferdige svare: ‘Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?’ Og kongen skal svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.’ Så skal han si til dem på venstre side: ‘Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans. For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.’ Da skal de svare: ‘Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?’ Da skal han svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.’ Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv"

 

Sååå, alt som skal til for å komme til himmelen er å være snill og grei og hjelpe de som har det dårlig? :)

Lenke til kommentar
Planen er ikke å utelukkende gi evig liv til de kristne, også ikke-kristne vil får evig liv.

Det låter mer «åpent» ut, men det virker fortsatt til å være en ganske lav terskel, hvis det blant annet er som du sa tidligere, at:

Det er mange Jehovas vitner i helvete.
Hvis mange Jehovas Vitner er i Helvete ene og alene grunnet sin tro ang. Abrahams Gud og Jesus, hvordan gir det da mening at en som ikke tror på Abrahams Gud og Jesus Kristus/Messias overhodet skal bli bedre behandlet?
Lenke til kommentar

Sååå, alt som skal til for å komme til himmelen er å være snill og grei og hjelpe de som har det dårlig? :)

Nei,

 

Matt 25:31 > "Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre. Så skal kongen si til dem på sin høyre side: ‘Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det riket som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.’Da skal de rettferdige svare: ‘Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?’ Og kongen skal svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.’ Så skal han si til dem på venstre side: ‘Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans. For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.’ Da skal de svare: ‘Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?’ Da skal han svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.’ Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...