Gå til innhold

Er Helvete En Ond/Overdreven Straff?

Anbefalte innlegg

>Bytt ut «Stalin» med «Jehova», og du sitter med samme dilemmaet:<

I 1. Mosebok 6: 11, 12 står det: «Jorden ble etter hvert ødelagt for den sanne Guds øyne, og jorden ble full av vold. Da så Gud på jorden, og se, den var ødelagt, for alt kjød hadde ødelagt sin vei på jorden.» Ville Gud tillate at de onde utryddet de siste spor av god moral på jorden? Nei. Han følte seg forpliktet til å sende en verdensomfattende vannflom for å fjerne dem som var tilhengere av vold og umoral, fra jordens overflate.

Det var en selektiv krig. Det var bare de onde som ble ødelagt. Det samme kan ikke sies om Stalin.

Han bruker sin makt til å ødelegge på en restriktiv måte; det er noe han tyr til som en siste utvei. Det er slik som han sa gjennom sin profet Esekiel: «’Finner jeg noe som helst behag i den ondes død,’ lyder Den Suverene Herre Jehovas utsagn, ’og ikke snarere i at han vender om fra sine veier og virkelig blir i live?’» — Esekiel 18: 23.

http://wol.jw.org/no...ds+kriger&p=par

...

Endret av Ciscol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan benyttes til hvilken som helst gud? Det kan benyttes til hvilken som helst guder, gudinner, religion, fotballag eller politisk parti.

Det finnes uendelig antall "mutual exclusive" guder, gudinner og religioner. Sannsynligheten for å velge riktig er derfor infinitesimal. Dersom det er andre guder enn de du valgte så har du valgt feil. Straffen er uendelig stor.

Så regnestykket går jo åpenbart ikke opp!

Sannsynlighet for å velge riktig: uendelig liten

Belønning for å velge riktig: uendelig stor

Sannsynlighet for å velge feil: uendelig stor

Straff for å velge feil: uendelig stor

Pascal's Wager er et spill du taper i, hver eneste gang. Alternativene viser at det er meningsløst å tro.

Selv et barn er istand til å se hvorfor Pascal's Wager ikke fungerer. Det er uforståelig for meg at en såkalt "doktor" ikke kan se det samme.

Hvilken uendelig stor/liten belønning finnes det i å velge et fotballag, politisk parti eller mytologiske guder (som vi vet ikke eksisterer) ?

Jeg er enig i at det ikke viser hvilken Gud ja, men omfanget er ikke så stort som du vil ha det til. Du mener ikke at det er rasjonelt å akseptere Tor, Odin, Zevs, Tottenham eller Fremskrittspartiet i en slik sammenheng?

Når man så har snevret inn hvilke man kan føre en rasjonell sak for, så mener jeg at man ikke sitter igjen med særlig mange. Så da får man heller se til andre argumenter og sette seg inn i de religioner man synes er verdig tilbedelse. Og til slutt kan man jo også be.

Lenke til kommentar

Hvilke mytologiske guder vet vi ikke eksisterer? Den jødiske? Den kristne?

Det er ikke rasjonelt å velge en gud, enten det er en europeisk gud eller en asiatisk eller en gud fra en annen verdensdel.

Dine guder er ikke innenfor innsnevringen av guder man kan føre en rasjonell sak for.

Å be til en allmektig gud er direkte meningsløst for andre enn seg selv.

Pascal's Wager er feil fra start til slutt på alle nivåer. Dette er noe selv barn kan forstå.

Du kan føre ann en sak for din gud, men å bruke Pascal, KALAM eller detontologiske argument vil bare ødelegge for deg selv.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Argumentet er veldig forenklet på nettsiden, og det er sant som Matt Dillahunty påpekte. Det finnes et visst tap i å tro på Gud dersom Han ikke skulle eksistere. Dette visste Pascal også, og tok det med i beregningen sin. Saken er at tapet er minimalt ifht til det uendelige, og er det virkelig et tap? Mange mener at troen er det som gir dem mening i livet, det som gjør dem lykkelig. Er det da et tap, selv om det ikke bunner ut i et uendelig lykkelig liv?

Hvilke mytologiske guder vet vi ikke eksisterer? Den jødiske? Den kristne?

Det er ikke rasjonelt å velge en gud, enten det er en europeisk gud eller en asiatisk eller en gud fra en annen verdensdel.

Dine guder er ikke innenfor innsnevringen av guder man kan føre en rasjonell sak for.

Å be til en allmektig gud er direkte meningsløst for andre enn seg selv.

Pascal's Wager er feil fra start til slutt på alle nivåer. Dette er noe selv barn kan forstå.

Du kan føre ann en sak for din gud, men å bruke Pascal, KALAM eller detontologiske argument vil bare ødelegge for deg selv.

Jeg tror du bør sette deg bedre inn i argumentene, og ikke bare se på Atheist Experience.

Lenke til kommentar

Matt Dillahunty sier at man kan bruke hvilken som helst definisjoner og argumenter, men så fort du må ty til Pascal's Wager er diskusjonen over.

Resultatet av Pascal's Wager er uendlig liten sjanse for å vinne og uendelig stor sjanse for å få en uendelig stor straff. Så det faller på sin egen urimelighet.

I tillegg å påstå at tro er noe man kan velge er jo direkte feil. Og i tillegg bruke dette argumentet er jo omtrent hån av eventuelt allmektige guder som skal godta at du valgte dem "for å være på den sikre siden".

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

I tråd med Pascal's Wager har jeg ofte lurt på hva som ville være det verste, om en allmektig gud med en himmel og et helvete å sende sjeler til eksisterte:

Å tro på feil gud, eller ikke tro på noen guder? Er de like ille? I så fall, hvorfor? Ville ikke en dømmende gud bli mer fornærmet om du valgte en av hans "konkurrenter" istedet for å velge ingen?

Litt mer on-topic: Ja, helvete, om det eksisterer, er en vanvittig urettferdig straff. Det er en uendelig straff for en endelig (u)gjerning. En gud som lar noen brenne uendelig for noe de gjorde når de levde, er ikke en snill, barmhjertig eller rettferdig gud. Ikke i det hele tatt. Tenk på den verste smerten du noen gang har opplevd. Kunne du tenkt deg å hatt den smerten i en evighet? Neppe. Selv den lengste, mest grusomme torturen som har funnet sted på Jorden er uendelig mer barmhjertig enn det den kristne gud har å tilby. Et slikt motbydelig vesen fortjener verken respekt eller lovprisning.

Lenke til kommentar
Ville Gud tillate at de onde utryddet de siste spor av god moral på jorden? Nei. Han følte seg forpliktet til å sende en verdensomfattende vannflom for å fjerne dem som var tilhengere av vold og umoral, fra jordens overflate.

Ville Hitler tillate at jødene utryddet de siste spor av god moral i Europa? Nei. Han følte seg forpliktet til å starte en verdensomfattende krig for å fjerne dem som var tilhengere av renteslaveri og umoral, fra Europas overflate.

Det var bare de onde som ble ødelagt. Det samme kan ikke sies om Stalin.

Jehova straffet mennesker som ikke fulgte hans lover, mennesker som jobbet imot ham og hans plan for et paradis på jord. De var onde umoralske mennesker som kun tenkte på seg selv.

Stalin straffet mennesker som ikke fulgte hans lover, mennesker som jobbet imot ham og hans plan for et sosialistisk paradis på jord. De var onde usosialistiske mennesker som kun tenkte på sin egen profitt.

Folk som deg selv, som er trofaste til Jehova, vil naturligvis forsvare hans handlinger.

Mens folk som er trofaste til Stalin, vil naturligvis forsvare Stalins handlinger.

Måten du «forsvarer» Jehovas folkemord på, kunne like så godt ha blitt brukt av hvem som helst, om en hvilken som helst massemorder.

Endret av O3K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken uendelig stor/liten belønning finnes det i å velge et fotballag, politisk parti eller mytologiske guder (som vi vet ikke eksisterer) ?

Jeg er enig i at det ikke viser hvilken Gud ja, men omfanget er ikke så stort som du vil ha det til. Du mener ikke at det er rasjonelt å akseptere Tor, Odin, Zevs, i en slik sammenheng?

Når man så har snevret inn hvilke man kan føre en rasjonell sak for, så mener jeg at man ikke sitter igjen med særlig mange.

Er det her det skal føres gode, håndfaste bevis for at den jødiske guden og den jødiske djevelen er de to gudene som finnes, og at andre guder bare er skrøner? :rofl: Da kan jeg bare si: lykke til (og sett i gang)

edit: jeg skal gi deg litt starthjelp i å identifisere guder som vi vet ikke eksisterer. hint: jødiske er de ;)

Endret av freke
Lenke til kommentar

nå har jeg ikke studert jøder, men du benekter altså deres eksistens fordi de egentlig er de samme som bibelens/kristendomens?

Vi vet at de ikke eksisterer. Men jeg er mer spent på bevisførsel/rasjonelle bevis for denne påstanden:

Du mener ikke at det er rasjonelt å akseptere Tor, Odin, Zevs, i en slik sammenheng?

Når man så har snevret inn hvilke man kan føre en rasjonell sak for, så mener jeg at man ikke sitter igjen med særlig mange.

Gleder meg som et barn :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gleder meg som et barn :D

hvis du allerede har bestemt deg for hva sannheten er, hvorfor sitter du der å ber ham snakke om gudene sine som du benekter? bare for å få noe å le av og for å fornærme ham? jeg vet jeg har gjort slike ting før, og jeg kommer mest sansynelig til å gjøre det igjen, men det er gale. det er ikke bra, den tanken synker mer og mer inn i meg. du burde tenke på det også

Lenke til kommentar

Ville Hitler tillate at jødene utryddet de siste spor av god moral i Europa? Nei. Han følte seg forpliktet til å starte en verdensomfattende krig for å fjerne dem som var tilhengere av renteslaveri og umoral, fra Europas overflate.

Stalin straffet mennesker som ikke fulgte hans lover, mennesker som jobbet imot ham og hans plan for et sosialistisk paradis på jord. De var onde usosialistiske mennesker som kun tenkte på sin egen profitt.

Hitler ville vel utrydde alle jøder, handikappet o.s.v. selv dem med god moral. Det blir ikke fred før de onde er borte, så når tiden er der vil Jehova igjen gripe inn til fordel for dem som elsker fred og rettferdighet.

Stalin hadde ikke makt til å innføre noe paradis i motsetning til Jehova Gud.

http://www.jw.org/no...-skulle-ha-det/

...

Endret av Ciscol
Lenke til kommentar

Hitler ville vel utrydde alle jøder, handikappet o.s.v. selv dem med god moral. Det blir ikke fred før de onde er borte, så når tiden er der vil Jehova igjen gripe inn til fordel for dem som elsker fred og rettferdighet.

Ingen ofre for grusomme diktatorer har god moral. De blir drept fordi de har dårlig moral, alle som en, akkurat som millioner av ofre for diktatoren Jehova.

Ser du hvordan du vrir på det? Du endrer på fakta slik at alt skal passe med ditt syn. Den slemme diktatoren, han drepte mange mennesker og noen av de var plutselig gode? Mens den gode massemorderen, han drepte bare de slemme.

Vi er ikke barn lenger, du kan ikke lure voksne mennesker med det tullet der!

Stalin hadde makt til å innføre et helvete, akkurat som Jehova.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hitler ville vel utrydde alle jøder, handikappet o.s.v. selv dem med god moral.

I motsetning til Bibelens gud? Som utrydder alle som ikke er «sanne» troende, selv de med god moral?

Det blir ikke fred før de onde er borte, så når tiden er der vil Jehova igjen gripe inn til fordel for dem som elsker fred og rettferdighet.

Det blir ikke fred før de onde er borte, så når tiden er der vil Formann Mao Tse-tung igjen gripe inn til fordel for dem som elsker fred og rettferdighet.

Fra et Stalinistisk perspektiv sa hadde han makten som trengtes. Og ikke bare det, men han gjorde det også. Desverre ødela Nikita Khrusjtsjov det sosialistiske paradis som Stalin hadde bygget opp.

Problemet er at du ikke har et Stalinistisk perspektiv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er de rettskafne som skal bo på jorden, og det er de uklanderlige som skal bli igjen på den. Men de onde skal bli avskåret fra jorden, og forræderne skal bli revet bort fra den.» (Ordspråkene 2: 21, 22)

Altså de med god moral blir igjen.

Ingen menneskelig regjering som har eller kan fjerne ,sykdom, død, kriminalitet etc. og innføre en ordning som er rettferdig for alle. Tvert om så er i mange tilfeller regjeringene en del av problemet. Uansett hva enkelte påstår så er det en realitet. Umoral, kriminalitet, vold, korrupsjon og krig/terrorisme er svært utbredt i dag.

Under Rikets styre vil jordens innbyggere få del i storslagne fysiske goder. "Da skal de blindes øyne åpnes, og de døves ører skal lukkes opp. Da skal den halte klatre som en hjort, og den stummes tunge skal rope av glede." (Jesaja 35: 5, 6)

Mennesker som er blitt gamle eller vansiret av sykdom, vil få en kropp som er sunnere enn den de hadde da de var unge, og kroniske svakheter vil vike for god helse. "La hans kropp bli friskere enn i ungdommen; la ham vende tilbake til sin ungdomskrafts dager." (Job 33: 25)

Den dagen vil komme da ingen mer har grunn til å si: "Jeg er syk." Hvorfor ikke? Fordi dalevende mennesker vil bli befridd for synden og dens sørgelige virkninger. (Jesaja 33: 24; Lukas 13: 11—13) Ja, Gud "skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer; heller ikke sorg eller skrik eller smerte skal være mer. De ting som var før, er forsvunnet". — Åpenbaringen 21: 4.

Ingen som lever under dette rikets styre vil lengte tilbake til denne verdens korrupte styreformer med all død og fordervelse som vi er vitne til og leser om i avisen hver dag.

Endret av Ciscol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...