Gå til innhold

Er Helvete En Ond/Overdreven Straff?

Anbefalte innlegg

For det første var Jesus Kristus og de første kristne alle jøder "som slang seg på dette" at dagens jøder ikke ser at det ville ha lønt seg for dem å anarkjenne Israels konge (Jesus Kristus) er deres problem.

Den jesus som bibelen pikterer har aldri eksistert IHS... Dette er løgner skrevet av menn som ØNSKET en agenda og som ønsket at de kunne lage seg en religion. Jesus skrev ikke en dritt (Han trodde jo selv at han skulle komme tilbake i løpet av meget kort tid og hva skulle man med skrifter da? Disiplene trodde det samme, de trodde vel på jesus sine løgner om en kjapp re visit og skrev heller ikke en dritt, det er vel tvilsomt om de kunne lese og skrive noe som helst, fattige landsby boere som de var og de kunne ihvertfall ikke skrive gresk, som så og si samtelige orginal skrifter vi kjenner til er skrevet på, så disse øyenvitne skildringene er meget sannsynlig forfalsket for å gi det hele mer troverdig, noe de faktisk også lyktes med, for kristne TROR faktisk at bibelen er sann her og at dette ble skrevet av disiplene...

Det var egentlig bare en tilfeldighet at det var kristendommen som ble valgt som stats religion i romerriket den gangen (en kan jo tenke seg, gitt de kristnes natur, at den ble litt mer påtvunget enn det vi vet...), men min gjetting er at vi aldri hadde hørt om dette røret om det ikke hadde blitt en stas religion den gangen, noe den dessverre ble.

At jesus var en jøde er det vel ingen tvil om, (under forbehold at jesus faktisk var en ordentlig person da og ikke bare en vandre myte...) men det var tusenvis av "messiaser" som løp rundt der nede og var guds enbårne sønn, så det kan like gjerne være en av de religiøst forstyrrede landsby idiotene disse mytene om vann til vin og vannløping er spunnet rundt.... For jesus som gudesønn er usynlig utenfor biblen, ikke nevnt med et ord enda han, igjen i følge bibelen, samlet store folkemengder og fikk døde til å gå rundt i gatene og whatnot.... Hvorfor? De ble skrevet masse om andre mindre viktige hendelser på den tiden, men ikke et eneste pip om alle de fantastiske tingene som denne jesus i følge bibelen skal ha utrettet og det er, ihvertfall for meg, veldig rart...

En annen ting som jeg syntes er rart er at denne jesusen ikke fant seg tolv skrive kyndige menn isteden for tolv nogsagter for å fremme sin sak, men det sier jo også noe om hvem som tror på slikt religiøst oppgulp.

Og hvorfor kalles jesus konge? Hvorfor kalles han ikke diktator, det er jo det han er? Han truet jo personlig, ifølge bibelen, folk med helvette fordi de ikke trodde på ham og hvem gud finner det nødvendig å gjøre slikt liksom? Hvem gud skulle ha noen nytte av å true folk med slikt om de virkelig var gud? Henger rett og slett ikke på greip...

For ikke å snakke om de psykiske lidelsene dette har gitt, og fremdeles gir, kristne den dag i dag, der troen på helvette er altoppslukende i deres liv og lære...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den jesus som bibelen pikterer har aldri eksistert IHS... Dette er løgner skrevet av menn som ØNSKET en agenda og som ønsket at de kunne lage seg en religion. Jesus skrev ikke en dritt (Han trodde jo selv at han skulle komme tilbake i løpet av meget kort tid og hva skulle man med skrifter da? Disiplene trodde det samme, de trodde vel på jesus sine løgner om en kjapp re visit og skrev heller ikke en dritt,..

Han kom tilbake etter noe dager, RWS

Lenke til kommentar

Og hvorfor kalles jesus konge? Hvorfor kalles han ikke diktator, det er jo det han er? Han truet jo personlig, ifølge bibelen, folk med helvette fordi de ikke trodde på ham og hvem gud finner det nødvendig å gjøre slikt liksom? Hvem gud skulle ha noen nytte av å true folk med slikt om de virkelig var gud? Henger rett og slett ikke på greip...

For ikke å snakke om de psykiske lidelsene dette har gitt, og fremdeles gir, kristne den dag i dag, der troen på helvette er altoppslukende i deres liv og lære...

Nå snakker du tull, Jesus sa aldri at de som ikke trodde på han gikk til helvete. Han sa "gjennom å tro på meg har dere livet".

Jesus trodde ikke på noe helvete, han trodde bare på døden for de onde.

Dersom du er god og følger de meste av budene, elske din neste, ikke drep osv så blir du nok ikke drept fordi du ikke er kristen.

Men det er lettere for troende for de er mer bevisst på sannheten og følger den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her ser jeg masse sludder som du tror på, men som du ikke argumenterer for.

Jeg kjøper ikke noe av det. Du vet ingenting om hva Jesus trodde eller ikke trodde på. Det kan du ikke si noe om. Og hva bibelen sier om saken kan tolkes akkurat slik man ønsker. Du tolker det på din måte, men det er stort rom for å tolke bibelen helt motsatt av hva du gjør.

Lenke til kommentar

Her ser jeg masse sludder som du tror på, men som du ikke argumenterer for.

Jeg kjøper ikke noe av det. Du vet ingenting om hva Jesus trodde eller ikke trodde på. Det kan du ikke si noe om. Og hva bibelen sier om saken kan tolkes akkurat slik man ønsker. Du tolker det på din måte, men det er stort rom for å tolke bibelen helt motsatt av hva du gjør.

Men, du herr ateist, nå må du slappe av litt.

Vi må jo anta at Jesus mente det han sa, og vi må også anta at gud mente det han sa.

Altså vi kan jo ikke tro på det motsatte av det de sier.

Jesus sa -"Jeg er livet" med det mente han ikke at alle andre ble drept, men at det var lettere å finne livet gjennom Jesus ord.

Helvete er det ingen kristne som tror på, iallefall ikke de som tror på det bibelen sier. Helvete er arvet fra gammel hedensk gudetro. Hel er jo feks en avgud og har ingenting med kristendom og gud å gjøre.

Det finnes såklart straff, men ikke noe evig helvete.

Lenke til kommentar

Du tar beviselig feil om du mener jesus ikke snakket om helvete!

Om hånden din lokker deg til fall, så hugg den av! Det er bedre for deg å gå lemlestet inn til livet enn å ha begge hender og komme til helvete, til ilden som aldri slukner, 44 *der marken som eter dem, ikke dør og ilden ikke slukner.• 45 Og om foten din lokker deg til fall, så hugg den av! Det er bedre for deg å gå halt inn til livet enn å ha begge føtter og bli kastet i helvete, 46 *der marken som eter dem, ikke dør og ilden ikke slukner.• 47 Og om øyet ditt lokker deg til fall, så riv det ut! Det er bedre for deg å gå enøyd inn i Guds rike enn å ha begge øyne og bli kastet i helvete, 48 der marken som eter dem, ikke dør og ilden ikke slukner.

49 For hvert menneske skal saltes med ild, *og ethvert offer skal saltes med salt.• 50 Salt er en god ting. Men hvis saltet mister sin kraft, hvordan skal dere da gjøre det salt igjen? Ha salt i dere selv og hold fred med hverandre!»

Og du trenger ikke å ilegge meg noen karakteristikker for du kjenner meg tross alt ikke. Men du liker åpenbart å komme med påstander om ting du åpenbart ikke vet noe om.

"Slanger og ormeyngel! Hvordan kan dere unngå å bli dømt til helvete?"

-Jesus Kristus

Det er millioner av kristne som tror på helvete og kilden er bibelen. At du sier noe annet er rent bullshit.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Og du trenger ikke å ilegge meg noen karakteristikker for du kjenner meg tross alt ikke. Men du liker åpenbart å komme med påstander om ting du åpenbart ikke vet noe om.

Du er altså ikke Ateist, da tror du kanskje på noe annet da. Var ikke meningen å kalle deg ateist.

Lenke til kommentar

"Slanger og ormeyngel! Hvordan kan dere unngå å bli dømt til helvete?"

-Jesus Kristus

Rett og slett feil oversatt, det han snakker om er brannplassen der avfallet straffes og tilintetgjøres.

Helvete er noe helt annet som tilhørte guden HEL.

Gehenna er det riktige ordet, og det var et brannsted. Det har også foresten tilhør med de som tilbad Molok, og viser en tragisk slutt for de som fulgte Molok.

Men ikke en evig straff, bare en evig ild. Alt som går dit dør/tilintetgjøres.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Du uttaler deg om så mye du ikke vet noe om! Du vet og kan ikke uttale deg om:

-hva jeg tror på eller ikke tror på

-hva millioner av andre kristne tror på eller ikke tror på. For eksempel helvete.

-hva Jesus tror på eller ikke tror på

Og å si at Jesus ikke sier noe om helvete blir helt feil når det står gjentatte ganger om det i bibelen.

Interessant at den offentlige oversettelsen er feil, mens din personlige oversettelse er riktig. Og dette er attpåtil en påstand helt uten kilder, argument eller bevis.

Da har jeg vel ikke noe annet valg enn å la meg overbevise om det du sier da?

Og bare for å poengtere i hvor stor grad det du sier er feil: Hel er ikke en gud, men en gudinne.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du uttaler deg om så mye du ikke vet noe om! Du vet og kan ikke uttale deg om:

-hva jeg tror på eller ikke tror på

-hva millioner av andre kristne tror på eller ikke tror på. For eksempel helvete.

-hva Jesus tror på eller ikke tror på

Og å si at Jesus ikke sier noe om helvete blir helt feil når det står gjentatte ganger om det i bibelen.

Interessant at den offentlige oversettelsen er feil, mens din personlige oversettelse er riktig. Og dette er attpåtil en påstand helt uten kilder, argument eller bevis.

Da har jeg vel ikke noe annet valg enn å la meg overbevise om det du sier da?

Og bare for å poengtere i hvor stor grad det du sier er feil: Hel er ikke en gud, men en gudinne.

Du skjønner det fortsatt ikke du, jeg bryr meg vel ikke hva du tror på om du er Satanist eller Ateist.

Helvete er ikke noe som kommer i fra bibelen, det er oversatt til anglo saxist med det VI forsto med helvete. Det er feks helt noe annet enn det Jesus mente med Gehenna plassen.

JA det er en straff, men nei den er ikke evig. Evig straff er ikke rettferdig, men Gud er rettferdig.

Lenke til kommentar

Bibelen ble oversatt til Anglo Saxist når? Av hvem? Hvem refererer du til som "VI"? Var det nordmenn som innførte helveteslæren i den katolske kirke basert på gudinnen Hel i Norrøn religion?

Helvete er en evig straff. En urettferdig straff, men så har Jahve aldri vært rettferdig.

Du kjenner meg fortsatt ikke og vet ingenting om meg. Likevel insisterer du på å karakterisere meg og sette meg i bås.

Lenke til kommentar

Bibelen ble oversatt til Anglo Saxist når? Av hvem? Hvem refererer du til som "VI"? Var det nordmenn som innførte helveteslæren i den katolske kirke basert på gudinnen Hel i Norrøn religion?

Helvete er en evig straff. En urettferdig straff, men så har Jahve aldri vært rettferdig.

Du kjenner meg fortsatt ikke og vet ingenting om meg. Likevel insisterer du på å karakterisere meg og sette meg i bås.

Ja den engelske bibelen oversatte til Hell og vi til helvete. Det kommer fortsatt fra guden Hel og assosiasjonene er tillagt det synet vi hadde på Hels rike. Har ingenting med Gehennas/avfallsplass å gjøre.
Lenke til kommentar

Aha, jeg skjønner. Hels rike er et evig brennende sted karakterisert av syndere og tortur? Nice.

Fine påstander du kommer med. Foreløpig kjøper jeg ingen av dem.

Gehenna blir i bibelen brukt som metafor. Altså en lignelse. Hva Gehenna faktisk var i virkeligheten er derfor ikke fasiten for den metaforiske betydningen.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Aha, jeg skjønner. Hels rike er et evig brennende sted karakterisert av syndere og tortur? Nice.

Fine påstander du kommer med. Foreløpig kjøper jeg ingen av dem.

Gehenna blir i bibelen brukt som metafor. Altså en lignelse. Hva Gehenna faktisk var i virkeligheten er derfor ikke fasiten for den metaforiske betydningen.

Hel var ikke en hyggelig Gud. Som en metafor for avfallsplass og døden ja.
Lenke til kommentar

Du skjønner det fortsatt ikke du, jeg bryr meg vel ikke hva du tror på om du er Satanist eller Ateist.

Helvete er ikke noe som kommer i fra bibelen, det er oversatt til anglo saxist med det VI forsto med helvete. Det er feks helt noe annet enn det Jesus mente med Gehenna plassen.

JA det er en straff, men nei den er ikke evig. Evig straff er ikke rettferdig, men Gud er rettferdig.

Dropkmurphy, det er riktig at Gehenna var en fylleplass utenfor Jerusalem, hvor ilden alltid brant. På samme måte er det en plass utenfor det nye Jerusalem hvor ilden aldri slukker, ildsjøen hvor de onde pines dag og natt i all evighet.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Dropkmurphy, det er riktig at Gehenna var en fylleplass utenfor Jerusalem, hvor ilden alltid brant. På samme måte er det en plass utenfor det nye Jerusalem hvor ilden aldri slukker, ildsjøen hvor de onde pines dag og natt i all evighet.

Er ikke helt enig, og tror ikke det var det som Jesus mente. Gud er rettferdig, og en evig pinsel er ikke rettferdig, dermed mente de ikke dette. Men straff finnes det, men akkurat som på jorden er den tidsbegrenset. Ellers er ikke Gud rettferdig, men det synes det alltid som om han er, altså ikke evig pinsel, men en søppelplass der ondskap straffes og dør.

Slik er det iallefall jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

Hel var ikke en hyggelig Gud. Som en metafor for avfallsplass og døden ja.

Hel var ingen Gud men Gudinne.

Hels rike er et av mange mål for dødens reise. Men ikke som metafor for noen avfallsplass eller noe bibelsk søppel.

Er ikke helt enig, og tror ikke det var det som Jesus mente. Gud er rettferdig, og en evig pinsel er ikke rettferdig, dermed mente de ikke dette. Men straff finnes det, men akkurat som på jorden er den tidsbegrenset. Ellers er ikke Gud rettferdig, men det synes det alltid som om han er, altså ikke evig pinsel, men en søppelplass der ondskap straffes og dør.

Slik er det iallefall jeg har forstått det.

Gud er ikke rettferdig. Hva jesus mente vet ikke du noe om. Du har bare din tolkning, og den er millioner av kristne uenige med deg i.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hel var ingen Gud men Gudinne.

Hels rike er et av mange mål for dødens reise. Men ikke som metafor for noen avfallsplass eller noe bibelsk søppel.

Gud er ikke rettferdig. Hva jesus mente vet ikke du noe om. Du har bare din tolkning, og den er millioner av kristne uenige med deg i.

Gud er selve rettferden, så jo Gud er rettferdig.
Lenke til kommentar
assosiasjonene er tillagt det synet vi hadde på Hels rike.

Helheim, hvor Hel bor, ligger i Niflheim, et land fullt av is og tåke, og folk havner ikke i Helheim for å bli straffet heller.

Helheim er det stikk motsatte av et brennende Helvete.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...