Gå til innhold

Er Helvete En Ond/Overdreven Straff?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du ikke sett supernatural?

Man blir plukka i biter daglig, og satt sammen igjen for å gjenta prosessen. Man får også tilbud om å utføre samme handlingen på andre.

Tror du burde være god kristen å gå i kirka hver søndag så du slipper det.

Jeg går aldri i kirken... Eller jo om det er bryllup eller begravelse.

Lenke til kommentar

Det kunne jo vært praksis den dag i dag, om vi hadde litt annerledes religion.

Hvorfor spiller hvilken religion noen rolle? Mennesker blir ofret uansett religion. Hvertfall ifølge bibelen.

Bibelen er skrevet av jøder for jøder. Hvordan bibelen beskriver jødenes fiender kan ikke sees på som noe annet enn propaganda.

Lenke til kommentar

Hvorfor spiller hvilken religion noen rolle? Mennesker blir ofret uansett religion. Hvertfall ifølge bibelen.

Bibelen er skrevet av jøder for jøder. Hvordan bibelen beskriver jødenes fiender kan ikke sees på som noe annet enn propaganda.

Hehe, en av de mest kritiserte i Gamle testamentet var jo jødene selv :) Skrev de plutselig mot seg selv da?

Lenke til kommentar
Det som blir forlklart av Gud i bibelen er som de som gjorde stor styggedom mot herren og var onde mot hverandre. Ifølge bibelen trodde de på en eller flere guddommer kalt Baal.

Men hvordan kan en vite at Bibelen gir en objektiv og reflektert framstilling av de som tilba Baal?

Jeg klarer ikke å ta Bibelen alt for seriøst når den kritiserer andre religioner med tanke på at jødene i GT selv hadde lover som tvang dem til å drepe sine egne barn.

Hvorfor er det slik at en kan stole på Bibelen når den omtaler «hedenske» religioner som dårlige, men når den forteller om onde handlinger utført av Gud selv, så er den samme samlingen av bøker plutselig ikke til å stole på lengre.

Lenke til kommentar

Men hvordan kan en vite at Bibelen gir en objektiv og reflektert framstilling av de som tilba Baal?

Jeg klarer ikke å ta Bibelen alt for seriøst når den kritiserer andre religioner med tanke på at jødene i GT selv hadde lover som tvang dem til å drepe sine egne barn.

Hvorfor er det slik at en kan stole på Bibelen når den omtaler «hedenske» religioner som dårlige, men når den forteller om onde handlinger utført av Gud selv, så er den samme samlingen av bøker plutselig ikke til å stole på lengre.

Du MÅ ikke ta alt i Bibelen seriøst, men det er nå sånn da at de skriftene som er gamle, er med på å gi oss et bilde av historien. Det sammen med mange andre gamle skrifter og hieroglyfer, forteller om konger som levde, og hva de gjorde etc. Eller om menneskeofringer.

Bibelen kritiserer jødene stadig vekk veldig strengt. Det er mye mer kritikk av jødene enn av de folkene som Gud eller israelittene drepte.

Jødene ofret barn selv også til guden Molok, dette kritiserte gud jødene for...

Så det var ikke bare Jødenes fiender som ofret barn, men også religioner innen det jødiske folket.

http://no.wikipedia.org/wiki/Molok

http://en.wikipedia.org/wiki/Moloch

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Hehe, en av de mest kritiserte i Gamle testamentet var jo jødene selv :) Skrev de plutselig mot seg selv da?

Mest kritiserte?

Jøder har lang tradisjon for å kritisere seg selv. Det endrer ingenting av deres beskrivelser av sine fiender.

Hvis jeg vil vite om amerikanere ofrer spedbarn spør jeg ikke en nordkoreaner. På samme måte spør jeg ikke en bronsealderjøde om hva andre trodde på i midtøsten for 2500 år siden.

Jødene ofret sine barn til gudene sine, Molok og Jahve for eksempel. Årsaken var for å vinne i krig eller som straff for ubetydelige handlinger. Menneskeofring var populært før i tiden. Spiller ingen rolle hvilken gud eller religion.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du MÅ ikke ta alt i Bibelen seriøst

Joda, men jeg tror ikke det er helt tilfeldig at så å si ingen tar de onde handlingene til Gud seriøst.

Bibelen kritiserer jødene stadig vekk veldig strengt. Det er nesten mer kritikk av jødene enn av de folkene som Gud eller israelittene drepte.
Og alikevel er det jødene som kommer ut av det som de gode, og Baal-tilbederne som de onde. Endret av O3K
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du MÅ ikke ta alt i Bibelen seriøst
Men plukk og kast er greit, basert på den moralen vi i dag har, som er overlegen den man finner i noen bibel? Merkelig den tendeensen kristne har til å umyndiggjøre ALT det onde guden deres liksom har gjort mens de fremhever det de tror er godt... tilfeldig? Ikke i det hele tatt... For det er kun de "gode" bitene prestene fabler om også, ikke at jeg har vært i så mange guds tjenester i mitt liv, men de jeg har vært i har jeg aldri opplevd at prestene kom med fordømmelser av foreksempel menstruerende kvinner og ønsket at de i forsamlingen som hadde mensen om å gå ut av kirken, eller lignende ting, kun "gode" ting fra den boka... Tilfeldig? Nei, overhodet ikke. Drap på småbarn selger liksom ikke, ei heller at den guden de kristne tilber liker lukten av slaktoffer... Slike ting selger ikke den guden så godt som de såkalt gode tingene gjør og det er jo nettopp selge gud og jesus prestene lever av....

men det er nå sånn da at de skriftene som er gamle, er med på å gi oss et bilde av historien. Det sammen med mange andre gamle skrifter og hieroglyfer, forteller om konger som levde, og hva de gjorde etc. Eller om menneskeofringer.
Det gjør ikke det heller, for det aller meste av "historie", fortellinger og fabler i bibelen, ihvertfall i GT, er vandre historier som mest sannsynlig ble funnet på for å vinne en maktkamp. Det var ikke bare EN gren av jødedom når bibelens GT ble sydd sammen, men flere og bibelforskningen viser oss at bibelens GT er "sydd" sammen av minst tre forskjellige rettninger i et forsøk på å samle historiene og vinne maktkampen (noe den som sydde dette og klanen hans faktisk gjorde). Så noe nøyaktig bilde av historien får vi IKKE av å lese bibelen, hverken GT eller NT... Selv jødene ler av de kristne som forsøker å fremsette historiene i bibelen som korrekte, for de er ikke korrekte, de er en del av en maktkamp. En må huske på her at det IKKE er taperen som skriver historien, det har det aldri vært....

Bibelen kritiserer jødene stadig vekk veldig strengt. Det er mye mer kritikk av jødene enn av de folkene som Gud eller israelittene drepte. Jødene ofret barn selv også til guden Molok, dette kritiserte gud jødene for...
Vandre historier er det du refererer til her som en sannhet... :no: Sannheten er at jødene tilba en rekke guder de, ikke bare en som bibelen innbiller oss i dag og det er ikke tilfeldig at valget på den ene guden de valgte å fortsette å tilbe ble krigsguden yahwe mens de andre fadet langsomt vekk. Tror du hadde hatt godt av å lese litt bibel historie jeg slik at du ikke lar deg forlede til å gjenta løgnene noen vil ha deg til å tro på... For å referere til vandre historier, myter og ting som har/hadde en klar agenda er ikke å snakke sannhet i det hele tatt, det er å gjenta, som en kristenpapegøye, det som andre VIL du skal tro. Men kjenner jeg kristne rett så kommer du ikke til å gjøre det... Er så mye enklere å gjenta løgner enn å faktisk vite noe om de løgnene... Deiligere slik liksom... Tro ER jo tro og ikke viten, ikke sant? Samme om det er løgn da...

Så det var ikke bare Jødenes fiender som ofret barn, men også religioner innen det jødiske folket.
Som jeg sa så besto ikke jødedommen av en gud opprinnelig, men mange. Det var en for himmel, en for jord, en for vann, en for..... og en for krig, den du tilber nå faktisk... Sjekk skapelses berettningen i din egen bibel, der står det VÅRT bilde.... Hvorfor det når det bare er en gud? Hvem er de andre og hvor ble de av?
Lenke til kommentar

De to andre er Sønnen og Den hellige ånd, dette vet du, RWS

De to konseptene jesus og det hellige spøkelset var ikke funnet opp da jødene skrev dette IHS... Er du så dum eller har du trent for å bli så dum? Vet ikke om du har fått dette med deg jeg, men jødene hadde ikke funnet opp hverken jesus eller det hellige spøkelset da de skrev denne fablen om skapelsen, så her juger du så det renner av deg, ellers så er du rett og slett så ignorant. Jødene ler seg jo skakke av både jesus og det hellige spøkelset, så hvorfor i all verden skulle de fable om dem liksom?
Lenke til kommentar

De to andre er Sønnen og Den hellige ånd, dette vet du, RWS

De to konseptene jesus og det hellige spøkelset var ikke funnet opp da jødene skrev dette IHS...

Dette kan du, RWS

1. Mos 1:2 "Guds ånd svevde over vannet"

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Dette kan du, RWS

1. Mos 1:2 "Guds ånd svevde over vannet"

De ER virkelig en cherry picker du... :) Du plukker og setter sammen det du syntes passer og gir faan i resten...

Men hvor står det om jesus hen i GT? Har du noen vridninger om det?

Håpløst å diskutere hva som faktisk står i bibelen med deg.... du vrir og vrenger og tar jo egentlig ikke det som faktisk står i bibelen og meningen med det i sammenheng i det hele tatt, kun det som passer med din vridning av dette surret... :no:

• Liker 2
Lenke til kommentar

De ER virkelig en cherry picker du... :) Du plukker og setter sammen det du syntes passer og gir faan i resten...

Men hvor står det om jesus hen i GT? Har du noen vridninger om det?

Den er enda enklere RWS, Jesus Kristus er Guds skapende ord

1. Mos 1:3 "Da sa Gud: «Det skal bli lys!» Og det ble lys."

Joh 1:1 "I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til."

Så både Faderen, Sønnen og Den hellige ånd er tilstede i 1 Mosebok

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Den er enda enklere RWS, Jesus Kristus er Guds skapende ord

1. Mos 1:3 "Da sa Gud: «Det skal bli lys!» Og det ble lys."

Joh 1:1 "I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til."

Så både Faderen, Sønnen og Den hellige ånd er tilstede i 1 Mosebok

Vri og vreng, og lirk og løgn og vips sitter man igjen med troen du har IHS... Tenk om du faktisk kunne vært ærlig i det minste mot deg selv her...

Jesus ble ikke oppfunnet av jødene, det vil si, det kan det vel hende at han ble, men ikke før vandre historiene om han begynte å fly.. Merkelig egentlig at jødene ler godt av både kristendom og islam og ikke tror filla på disse påstandene enda det er deres religion dere bygger sludderet på? Hadde det vært en minste sannhet i dette så ville jeg faktisk tro at jødene slang seg på dette... men de gjør ikke det, for de har fremdeles ingen tro på jesus og hellige spøkelser...

Lenke til kommentar

Vri og vreng, og lirk og løgn og vips sitter man igjen med troen du har IHS... Tenk om du faktisk kunne vært ærlig i det minste mot deg selv her...

Jesus ble ikke oppfunnet av jødene, det vil si, det kan det vel hende at han ble, men ikke før vandre historiene om han begynte å fly.. Merkelig egentlig at jødene ler godt av både kristendom og islam og ikke tror filla på disse påstandene enda det er deres religion dere bygger sludderet på? Hadde det vært en minste sannhet i dette så ville jeg faktisk tro at jødene slang seg på dette... men de gjør ikke det, for de har fremdeles ingen tro på jesus og hellige spøkelser...

Ok. Jødene tror fortsatt at messias SKAL komme, Kristne tror messias skal komme for andre gang.

Lenke til kommentar

... Hadde det vært en minste sannhet i dette så ville jeg faktisk tro at jødene slang seg på dette... men de gjør ikke det, for de har fremdeles ingen tro på jesus...

For det første var Jesus Kristus og de første kristne alle jøder "som slang seg på dette" at dagens jøder ikke ser at det ville ha lønt seg for dem å anarkjenne Israels konge (Jesus Kristus) er deres problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...