Gå til innhold

Er Helvete En Ond/Overdreven Straff?


Anbefalte innlegg

19: 30—38 — Så Jehova gjennom fingrene med at Lot ble beruset og fikk sønner med sine to døtre?

 

Jehova ser ikke gjennom fingrene verken med incest eller med drukkenskap. (3. Mosebok 18: 6, 7, 29; 1. Korinter 6: 9, 10) Lot var i virkeligheten svært plaget av de «lovløse gjerninger» som Sodomas innbyggere praktiserte. (2. Peter 2: 6—8) Det faktum at Lots døtre skjenket ham full, kan tyde på at de var klar over at han ikke ville gå med på å ha seksuell omgang med dem mens han var edru. Men som utlendinger i landet mente døtrene at det ikke var noe annet de kunne gjøre for å hindre at Lots familie døde ut. Beretningen er tatt med i Bibelen for å vise slektskapet mellom moabittene (gjennom Moab) og ammonittene (gjennom Ben-Ammi) og Abrahams etterkommere, israelittene.

 

Hvorfor tilbød Lot døtrene sine til pøbelflokken?

 

http://wol.jw.org/no/wol/d/r3/lp-n/2005084?q=Lot+p%C3%B8belflokk&p=par

 

...

Endret av Ciscol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet hvordan historien fortsetter videre etter ovennevnte seksuelle reproduksjonshistorie.

 

Men her er dilemmaet; Gud straffer homofile, og parafile, med ildkuler, mens døtre som voldtar sin egen far for å kunne utføre incest slipper unna.

 

Dessuten var de jo HANS døtre. Genene hans eksisterte i DEM allerede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man vrir, vender og tolker den boka som det passer seg ser man. Ting som var fyfy før er idag helt akseptert osv. Noen tar boka den ene retningen, andre en helt annen.

Helvete kan like greit være noen som liker å bli pisket, altså seksuelt relatert - man tolker som man vil - boka som ble diktet opp og skrevet av mennesker.

 

Blir som nostradamius - egentlig eksister vi vel ikke lengre i følge endel tolkninger av hans skrifter også.

Lenke til kommentar

>Men her er dilemmaet; Gud straffer homofile, og parafile, med ildkuler, mens døtre som voldtar sin egen far for å kunne utføre incest slipper unna.<

 

 

De var ikke bare homoseksuelle men tydeligvis svært voldelige også. 1. Mosebok 19:4

Angret dem? Ingenting som tyder på det.

 

Hva med Lots døtre? Hvilken kvaliteter var dem kjent for? Tydeligvis var det rom for tilgivelse.

Jehova Gud tar alle forhold i betraktning. Det kan være forhold vi ikke er klar over.

 

Motivet til innbyggerne i Sodoma og motivet til Lots døtre var også svært forskjellig.

 

 

http://wol.jw.org/no...lp-n/1101995250

 

http://www.jw.org/no...r-de-d%C3%B8de/

 

http://www.jw.org/no...isse-begrepene/

 

...

Endret av Ciscol
Lenke til kommentar

Hmmm.... Guds viktigste bud; Du skal ikke drepe.

Hvem har drept flest mennesker igjennom tidene, ifølge "bevisboka" di? Gud.

 

Eneste biblen beviser er at man ikke bør stole på Gud, eller gjøre akkurat som han sier, hvis ikke så dreper`n deg. Selvom det er en smule selvmotsigende.

Guds viktige bud er ikke at du ikke skal drepe mener da jeg, men hvorfor mener du at det er Gud som har drept fleste mennesker gjennom historien?

Lenke til kommentar

Hvordan vet du det? Har du dødd og sett hva du kommer til?

 

Fordi satan, jesus, gud og helvette, er svada opfunnet av mennesket. Det at du og en skokk med andre religiøse er bekymret for evig tortur i helvette eller evig liv med en satanist i himmelen er ikke mitt problem. Fortsatt svada, uansett hvordan du vender og snur på det.

Lenke til kommentar

Guds viktige bud er ikke at du ikke skal drepe mener da jeg, men hvorfor mener du at det er Gud som har drept fleste mennesker gjennom historien?

 

Syndefloden

Alle Egypts førstefødte

Sodoma og Gomorra

 

I tillegg til drapene, er det de milliarder med mennesker som er sendt til evig pinsel, en straff de får fordi Gud har skapt ondskap, og ikke løftet en finger for å hjelpe de som har forvillet seg inn i den. Jeg er virkelig, VIrKELig glad jeg ikke er Kristen og tror på biblen. Å leve hele livet i uvisshet om man kommer igjennom nåløyet til himlen eller havner i varmere strøk må være en enorm påskjenning. Ihvertfall når man kan lese i biblen og se hvor lunefull guden man tror på er.

 

Hva mener du forresten er det viktigste budet, og hvorfor?

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

Hvordan vet du det? Har du dødd og sett hva du kommer til?

 

Problemet her er at dere, de religiøse, lover bort en hel heug dere ikke har noen rett til å love bort, nettopp fordi dere heller ikke kan garantere at det er slik. Vet du, jeg har ofte tenkt at markeds førings loven, som forbyr svada lovnader som den som lover det ikke har mulighet, elleer evne, til å gjennomføre, burde gjelde for religiøst visvas også, for dere lover og lover og lover men uten at dere heller kan komme med en eneste garanti for at det blir slik eller slik.

 

Så her må det gjøres en jobb faktisk, nemlig å forby religiøse å love ditt eller datt når vi dør til folk i bytte for blind tro på en fiktiv og høyst usynlig gud. For så langt er det null, niks og nada som indikerer at vi skal denveien eller den andre veien når vi dør, så hvorfor ikke forholde seg til realitetene isteden for å love bort slike håpløse ting?

 

For du har overhodet ingen rett til å irettesette andre for slike lovnader når du lover like håpløse lovnader selv, rart at du ikke ser det selv egentlig, men du er jo religiøs og man kan derfor ikke forvente slik innsikt, for dere ser bare det dere vil se da sannheten ikke er så nøye...

 

For hvordan er det med denne overtroen du lover bort? Jo, du lover at hvis et menneske tror blindt på din gud så vil en slags magisk sjel, som har sittet og styrt kroppen mer eller mindre som en radiobil siden kroppen ble født, hoppe ut av hylstret på magisk vis og enten brenne for evig i helvette eller sitte å kjede ræva av seg i en evighet oppe hos gud, alt etter hva den magiske sjelen trodde mens den fremdeles satt fast i kroppen og hva en person ved en perleport måtte bestemme for den sjelen.... Si meg, hører du selv hvor ulidelig stupid dette høres ut? Henger jo faan meg ikke på greip i det hele tatt og dette går du rundt og lover folk? Er du ikke riktig klok? Dette er jo galskap i ALLE ANDRE former enn i religiøst kontekst dette, folk ville rygget baklengst vekk fra deg om du kom med alt annet enn religiøse overbevisninger selv om det ikke er NOE som skiller den religiøse galskapen du promoterer fra all verdens annen galskap... Desverre har ikke dette gått opp for folk enda, men det kommer... Det både håper og tror jeg...

 

For da er vi endelig kvitt religiøs dumhet i verden når vi forstår at den galskapen du fremmer er kliss lik all annen galskap....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angret dem? Ingenting som tyder på det.

Angret Lots døtre?

 

Motivet til innbyggerne i Sodoma og motivet til Lots døtre var også svært forskjellig
Å føre genene hans videre? Genene som de allerede ville ha ført videre da de var *kremt* HANS døtre?

 

Så det du sier er at det å føre en egne gener videre er så viktig at Jehova Gud vil tillate incest og voldtekt av egne familiemedlemmer? Motivene deres var kanskje ikke like egosentriske som de i Sodomma og Gomorra, men de var fortsatt egosentriske.

 

Tre linker som ikke har noe å gjøre med historien om Lot, som vi diskuterer. Nice!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

>Så det du sier er at det å føre en egne gener videre er så viktig at Jehova Gud vil tillate incest og voldtekt av egne familiemedlemmer?<

 

Nei, det hadde ikke Guds godkjennelse. Andre bibelvers viser det. Det jeg sier er at Jehova Gud vet alle faktorer som er inne i bildet. Noe vi ikke gjør.

 

http://wol.jw.org/no...r3/lp-n/2005084

 

...

Endret av Ciscol
Lenke til kommentar

Jeg er Kristen,

men jeg finner Guds moral litt spørrende noen ganger.

er egentlig helvete en for hard/ond straff for ikke-troende?

Jeg mener, er ikke Gud/Jesus imot lidelse og mørke?

 

nå er vel de foregående svarene en liten bit på siden av spørsmålet til trådstarter da.

 

men deler av svaret på spørsmålet er vel noe sånt som at det hele blir oppveiet av noe annet.

sort/hvit, surt/søt, yin/yang, mørke/lys. så om man skal "friste" med noe, så må man nødvendigvis ha et alternativ som ikke er, skal vi si, fullt så bra.

og det er jo greit å ha en "hardtslående" gud, er det ikke? det er kjekt å vite at de som ikke er på ditt lag vil få seg en kilevink når status skal gjøres opp.

men forøvrig er det ikke guds moral man skal spørre om. det er menneskets moral. gud ga oss en fri vilje. hva vi bruker den til er opp til oss selv.

Lenke til kommentar

 

 

Syndefloden

Alle Egypts førstefødte

Sodoma og Gomorra

 

I tillegg til drapene, er det de milliarder med mennesker som er sendt til evig pinsel, en straff de får fordi Gud har skapt ondskap, og ikke løftet en finger for å hjelpe de som har forvillet seg inn i den. Jeg er virkelig, VIrKELig glad jeg ikke er Kristen og tror på biblen. Å leve hele livet i uvisshet om man kommer igjennom nåløyet til himlen eller havner i varmere strøk må være en enorm påskjenning. Ihvertfall når man kan lese i biblen og se hvor lunefull guden man tror på er.

 

Hva mener du forresten er det viktigste budet, og hvorfor?

 

Har Gud skapt ondskap? Hvordan vet du det? Hva er ondskap? Det du forsøker å si her er at det er selvmotsigelse mellom en allmektig, all-god Gud og ondskap - er det ikke? Tenk litt over det, for det er så godt som ingen seriøs filosof eller teolog som mener det. Er det ikke heller slik at ondskap heller bare er fravær av det gode? Noe man fritt velger? C.S Lewis sa at du ville ikke visst hva en kroket linje var dersom du ikke hadde en forestilling om en rett linje. Er det ikke også mulig at Gud kan ha tilstrekkelige moralske grunner for å tillate ondskap? Er det ikke nettopp det man ser i historiene du refererer til?

Lenke til kommentar

Jeg er Kristen,

men jeg finner Guds moral litt spørrende noen ganger.

er egentlig helvete en for hard/ond straff for ikke-troende?

Jeg mener, er ikke Gud/Jesus imot lidelse og mørke?

Du stiller spørsmål til noe som vi egentlig ikke kan svare på. Hva skjer når man dør? Er det kun sort/hvitt, himmel/helvete? Eller finnes det grader innenfor dette? Det som hvertfall er sikkert er at himmelen er et fantastisk sted, og helvete et grusomt ihht Guds ord. Den sier også noe om at det finnes rangering i himmelen. Erke-engler f.eks. Djevelen var blandt de største før han ble kastet ut av himmelen. Gud er det maksimalt største vesen - noe som impliserer maksimal moral og rettferdighet. Han gir oss også grunn til å stole på ham, uten at vi alltid blir gitt alle detljer. Så jeg ser ingen grunn til å ikke stole på at Gud er den maksimalt rettferdige dommer.

Lenke til kommentar
Hvordan vet du det? Har du dødd og sett hva du kommer til?

Fordi alt tyder på at når man dør, så dør man - man kommer ingen plass. At folk fantaserer om alt mulig rart, bare for at noen mennesker har skrevet ned noen ord i en bok, viser bare hvor lett mennesker hiver seg på tomme ord. Her har jo en person skrevet at dere heller kan tro på rosa elefanter - Ordet er skrevet, så man må jo tro på det.

 

Jeg vil også skrive en bibel .... min første setning er: Man har evig liv, når kroppen dør, så kommer man igjen gang på gang som en kvise på det motsatte kjønns rompe. Disse personene er over 120kG og derfor blir det bare flere og flere fete mennesker i verden. Amen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ehhh... nei - Det er det motsatte som er drøy påstand. De som hevder det er noe etter døden. Jada, jeg også håper det er det - naturlig for oss tenkende mennesker som er litt redd for å dø og håper det er noe mer. Men å drømme er å drømme - det har ingen rot i virkeligheten.

 

Avlivet våre 2 katter forrige uke pga alderdom og plager. Jada, jeg liker å fantasere om at de har kommet til 'kattehimmel', men desverre er de kun pulver/støv nå. Tankene våre er lik kattenes instinkt, de ligger i hjernen - hjernen dør også når man dør - dermed har man ingen instinkter/tanker lengre - Det er ingenting som 'drar' fra kroppen til en annen plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...