SonicDragon Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Jeg er Kristen, men jeg finner Guds moral litt spørrende noen ganger. er egentlig helvete en for hard/ond straff for ikke-troende? Jeg mener, er ikke Gud/Jesus imot lidelse og mørke? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Dette er ikke noen sær-kristen tro, dette om hælvete eller underværdnen har eksistert i mange religioner og trosretninger mange år før kristendommen. Hvis det finnes en gud, så vil nok denne guden ha forskjellig tilknytning til underværdnen avhengig av hvilken religion det er. Men hvis du sikter til en av de tre abrahamske religionene, så har det klar sammenheng med den fallende engel, altså djevelen, som frister mennesket til å fravike Gud og ikke følge det religiøse budskapet. Det har også naturligvis vært svært godt utnyttet som skremselspropaganda i tidlig kristen etableringsfase til å skaffe skatter til kirken (betalte du ikke skatt, kom du til hælvete etc). Fra et religiøst og filosofisk standpunkt så krasjer det med Gud og Jesu' budskap, men du må se på skriftene i bibelen for å få svar. Hele verden vil bli renset i ild. Det står i Bibelen, 2. Peter 3,10. Herrens dag skal komme som en tyv. Da skal himmelen forgå med et drønn, elementene skal komme i brann og oppløses, og jorden og alle gjerninger som er gjort på jorden, skal komme fram i lyset. Hvem blir tilintetgjort i ildsjøen? Det står i Bibelen, Åpenbaringen 20,15. Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen. Helvete er en hendelse, ikke et sted. Det står i Bibelen, Åpenbaringen 20,9. De drog opp på jordens høyslette og omringet de helliges leir og den elskede by. Men ild falt ned fra himmelen og fortærte dem. Bibelen tolkes på forskjellige måter av forskjellige kristne strømninger når det gjelder varigheten av helvete. Helvete er en oversettelse av Gehenna, og tolkes av noen som symbolsk tale om en evig tilintetgjørelse. Andre lærer ut i fra skriftsteder som Matteus evangelium 26, at helvete er en evig tilstand, en evig straff, borte fra Herrens åsyn (2. tessalonikerbrev 1:9). Gehenna var en søppelplass utenfor Jerusalem hvor man brente lik som man mente ikke var verdig å få en vanlig begravelse. Bibelen beskriver de dødes tilstand som en søvn, en tilstand som betyr at man ikke eksisterer lenger. Se forøvrig gehenna som er det greske ordet som er oversatt med helvete i norske bibeloversettelser. I denne dalen ble lik av forbrytere som ikke var verdig til å få en begravelse brent som nevnt. 2 Lenke til kommentar
Ciscol Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Ville en kjærlig Gud torturere noen på en måte som selv mennesker med en viss grad av anstendighet synes er opprørende? Selvsagt ikke! http://wol.jw.org/no/wol/d/r3/lp-n/1101995250 Gehenna: http://wol.jw.org/no/wol/d/r3/lp-n/2011252 http://wol.jw.org/no/wol/d/r3/lp-n/1200001642 http://www.jw.org/no/publikasjoner/boker/Hva-Bibelen-l%C3%A6rer/var-det-slik-gud-ville-at-vi-skulle-ha-det/ ... Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Gud/Jesus vil ikke at noen mennesker skal til helvete. Han vil avverge det og det er derfor han kom ned til jorden og døde for oss. Han vil ikke at vi skal ned til helvete, men det vil satan. Satan er jo da en tidligere engel som gjorde opprør hos Gud. Han fikk tilhengere og de dannet sitt eget rike som ble helvete. Folk sier at Gud ikke har noen makt på grunn av at Satan greide å lage opprør i himmelen, men satan får sin straff og det er at han og tjernene sine inkludert mennesker på jorden skal pines evig. Du har to valg. Jesus og satan. Folk vet hva som står i bibelen og når du ikke følger det så kommer du på fortapelsens vei. Du har selv valgt at du da vil til helvete siden du ikke vil følge Gud. Hvis du derimot ikke vil komme til helvete så følger du bare Gud. Så enkelt er det faktisk. Nå kan folk komme og si at Gud ikke har opplyst folk om hvor grusomt helvete er og hvor fantastisk himmelriket er, men hvis du leser bibelen så vil du fort forstå at himmelen er ett fantastisk sted og at helvete er ett grusomt sted. Da har Gud gitt deg ett fritt valg om du vil til helvete eller himmelen og hvis du vil til helvete så skal ikke Gud nekte deg det i og med at han som sagt har skapt deg med ett fritt valg. Så helvetet er ett enormt grusomt sted, men det er opp til deg om du vil ned dit eller ikke. Folk som bor i fattige land og som aldri har blitt opplyst om helvete eller himmelen kommer automatisk til himmelen. Dette er på grunn av at de ikke viste at ett himmelrike fantes og at de ikke har blitt lært om det. Bla dette sier noe om hvor mye Gud elsker oss og at han ikke vil at vi skal havne i helvete. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Man kan ikke velge å tro. Man kan velge å late som om man tror. Dersom jeg sier at du skal få 1'000 kroner om du tror jeg har på meg en jakke når jeg sitter her inne, så er det lett for deg å velge å tro på det, men om du faktisk tror jeg sitter inne med jakke på er noe annet. og det er, etter hva jeg har hørt, kun de troende som slipper inn. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Men troen kommer av ydmykelse. Hvis du ikke har tro så kan du ikke ta imot guds blod og du ydmyker deg ikke framfor han. Du må følge ditt eget hjerte. Hvis du vil inn i himmelen og er villig til å ta imot så kommer troen mye fortere enn du tror Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Jeg har det helt fint som jeg har det. Svaret på spørsmålet ditt er rett og slett at å straffe med tortur og evig pinsel fordi man ikke tror blindt på noe som nekter å la seg bevise er ganske så grusomt ja. 8 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Er ikke bibelen bevis nok for deg? Lenke til kommentar
Gud_vår_Far Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Min kompis er ikke-troende, vil det si at han havner i helvete? Så trist... Lenke til kommentar
HylendeUlf Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Finnes ikke et helvette. Slutt å bekymre dere en gang for alle. Tro heller på rosa elefanter og flygende pandaer. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg oddsmurf Skrevet 16. januar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 16. januar 2013 Er ikke bibelen bevis nok for deg? 15 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Helvette er vel strengt talt bare en illusjon menneskeheten har funnet opp til å skremme folk til å være snille og greie, og skremme dem til å tro på en gud. Litt som å tro på julenissen. Desverre er det dog slik at noen "unger" vokser aldri opp.. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Abigor Skrevet 16. januar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 16. januar 2013 Er ikke bibelen bevis nok for deg? Det er åpenbart bevis nok for deg, men ikke anta at andre gjør den feilen. 10 Lenke til kommentar
O3K Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Ville en kjærlig Gud torturere noen på en måte som selv mennesker med en viss grad av anstendighet synes er opprørende? Selvsagt ikke! Men det å sende ildkuler over byene deres, og drukne hele planeten, DET derimot er kompatibelt med en kjærlig gud! 5 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Er ikke bibelen bevis nok for deg? Bibelen er ikke et bevis hverken for meg eller for deg. Bibelen er ført i penn av mennesker basert på historier og fortellinger som er fortalt av mennesker. Dette betyr IKKE at det dermed kun er skrøner som står der eller at det som står der ikke stemmer, men det er ikke i nærheten av å være et bevis for at Gud eksisterer. Dessuten så må du huske at dersom du baserer din religion på bevis, så er du ikke lenger troende men kunnskapsrik. Som ikke troende kommer du kanskje ikke inn i himmelriket PS. jeg synes at bastante holdninger som avfeier religion er like tøvete som bastante holdninger for religion, ettersom religion baserer seg på tro og dermed pr. definisjon hverken kan eller skal motbevises/bevises.. Lenke til kommentar
Gud_vår_Far Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Selv om jeg er kristen, betyr ikke at jeg tror på helvete. Jeg kan ikke tro at Gud lar sine elskede barn brenne i flammer for evig. Men jeg tror de ikke-troende havner på et "mørkt side", og der blir de helt til de begynner å tro på Gud og ta imot Hans kjærlighet. Om de vil bli der er opp til dem, men de opplever ingen pine... Men det trenger ikke å være sant det jeg sier, det er det jeg tror! Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 PS. jeg synes at bastante holdninger som avfeier religion er like tøvete som bastante holdninger for religion, ettersom religion baserer seg på tro og dermed pr. definisjon hverken kan eller skal motbevises/bevises.. Tro er da ikke noe immunitet mot logikk og virkelighetsoppfattelse. Det meste på jordkloden og i universet kan dokumenteres med logiske bevis, og vi har bare skrapt overflaten av kunnskap. Jeg tror nok en 2000 år gammel skrøne helt klart kan avskrives som løgn og fanteri, da det ikke har noe mer logikk og virkelighet enn Harry Potter. Bibelen og de forskjellige trosretningene har til og med egne motsetninger på tvers av hverandre, noe som igjenn beviser hvor menneskeskapt denne historien om guder og engler er. 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Er ikke bibelen bevis nok for deg? Hmmm.... Guds viktigste bud; Du skal ikke drepe. Hvem har drept flest mennesker igjennom tidene, ifølge "bevisboka" di? Gud. Eneste biblen beviser er at man ikke bør stole på Gud, eller gjøre akkurat som han sier, hvis ikke så dreper`n deg. Selvom det er en smule selvmotsigende. 6 Lenke til kommentar
Ciscol Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Men det å sende ildkuler over byene deres, og drukne hele planeten, DET derimot er kompatibelt med en kjærlig gud! Det blir ikke fred før de onde er borte. Guds dom rammer de onde. http://wol.jw.org/no...r3/lp-n/2004844 Noen ganger ble Guds dommer fullbyrdet som følge av folks onde handlemåte i dagliglivet. Det var tilfellet med de dommene som rammet Sodoma og Gomorra. Jehova Gud inspiserte disse byene og konstaterte at innbyggernes synd var meget stor, og han besluttet derfor å ødelegge dem. (1Mo 18: 20, 21; 19: 14) http://wol.jw.org/no...lp-n/1200002547 Det samme på Noas tid. 1. Mosebok 6:5 . Dem blir advart og får muligheten til å gjøre de nødvendige forandringer: (Sakarja 1: 4) 32’For jeg finner ikke behag i den døendes død,’+ lyder Den Suverene Herre Jehovas utsagn. ’LA det derfor skje en omvendelse, og forbli i live. Esekiel 18:32 http://wol.jw.org/no/wol/d/r3/lp-n/1102006154 Er Gud grusom? http://wol.jw.org/no/wol/d/r3/lp-n/2013324 http://wol.jw.org/no/wol/lv/r3/lp-n/0/11987 ... Endret 16. mars 2013 av Ciscol Lenke til kommentar
O3K Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Noen ganger ble Guds dommer fullbyrdet som følge av folks onde handlemåte i dagliglivet. Det var tilfellet med de dommene som rammet Sodoma og Gomorra. Jehova Gud inspiserte disse byene og konstaterte at innbyggernes synd var meget stor, og han besluttet derfor å ødelegge dem. Så det er greit å bedrive folkemord i to byer, fordi det er veldig mange homofile der? Mens den eneste fyren som regnes som «rettferdig» sier til mennene: «Jeg har jo to døtre som ingen mann har vært nær. La meg sende dem ut til dere, så dere kan gjøre med dem som dere lyster.» Etter at englene hamler opp med mobben skjer så følgende: «Da gikk Lot ut og sa fra til svigersønnene sine, de som skulle ha døtrene hans. «Stå opp og kom dere bort fra dette stedet,» sa han» Så ikke bare tilbydde han mennene å voldta sine egne døtre, men de var forlovet i tillegg! Senere stikker de av, men konen til Lot snur seg og blir til en saltstøtte. Det var veldig snilt gjort av Jehova! Senere flykter de til en hule, hvor døtrene til Lot senere skjenker ham full, og har sex med sin egen far! Så i øynene til guden din, Jehova, så er det å være homofil og knulle dagen lang, seksuell utukt av verste sort. Men å skjenke sin egen far full, for så å bedrive incest og få barn med sin egen far; DET er tydeligvis akseptabel seksuell omgang i øynene til Jehova. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå