Gå til innhold

Ta sosionomutdanning for å bli miljøarbeider. Vanskelig?

opps

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg har nå gått 2 år bygg og anlegg på vgs. har nå tenkt og gå vg3 studeispesialisering, jeg har aldri vert noe teorimenneske men ska klare dette , har veldig lyst til og bli miljøarbeider på en skole for eksempel. da må vel jeg studere sosionom etter neste år, noen som går det? er det vanskelig? og jeg spør rett og slett tror dere en gutt som holder på og tar opp fag fra vg1 og stryker på eksamene klarer dette ? noen som har vert i samme situasjon? har slitt litt med ingen motivasjon og styret på men det er jo ingen unnskylding men.. dette har jeg veeeelig lyst til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er nok ikke rette person til å svare på dette. Skoleverket har vel egne folk, som kan gi deg bedre råd om hva du kan egne deg til og hvilken utdanning, som kan være kurrant i din situasjon.

Men jeg stusser på det du skriver. Du går på en praktisk rettet utdanning, med lite teori. Og så skal du velge en langt annen utdannig, som KUN er teoretisk rettet. Hvordan i all verden tror du det skal gå, når du ikke klarer en kurrant teori på bygg/anlegg?

En sosionom utdanning (eller lignende), er en høyskoleutdanning, men mye mer teori, høyere tempo og vesentlig vanskeligere, enn noe yrkesrettet på videregående skole. Tar du ikke teori lett, er nok ikke dette noe for deg. Selv om jeg vet, at med motivasjon kan de fleste klare det utrolige.

1) Hvorfor tror du, at du egner deg som miljøarbeider?

2) Det er nok også andre utdanninger, som er lettere hvis du ønsker å bli miljøarbeider. Men det blir også mye teori der. Og i en jobb som bl.a. miljøarbeider, må du også lære (oppdattering) mye teori også etter utdanning, så lenge du arbeider som miljøarbeider. Slike utdanninger kan da ikke være noe for deg?

3) Du kommer nok ikke inn på en høyskoleutdanning, uten gode karakterer og kanske med med et annet pensum, enn det du har hatt. Så det er tvilsomt, om du har god nok studiekompetanse til høyskoler.

Og det var vel en grunn til at du begynte på en praktisk utdanning, med lite teori! Så tenk i mellom dette. Mitt råd er, ta opp de fagene du har hatt problemer med og kom deg i mellom utdannelsen du har begynt på. Da blir du raskest ferdig med teori. Nye skoler, andre utdanningsrettninger krever mer skolegang og mer teori.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...