Gå til innhold

[Løst] Hvordan bo meget primitivt/billig i Norge?

Delvis

Anbefalte innlegg

Er i den situasjon å antagelig havne på bar bakke. Dvs: havne ut av systemet uten inntekter. Jobbe orker jeg ikke mer.

Kan selge alt jeg eier, og ha ca 2 mill til rådighet. Det klarer seg det, bortsett fra utgiften ved å bo.

Er det mulig å bo nesten gratis?

Problemet her i Norge er vinteren, ellers var det ikke problem. Er vel ikke bare å flytte sydover heller.

( kan man det hvis Norge blir medl i EU?)

Ellers kunne jeg klart meg med en enkel bobil eller noe,

Trenger bare et lite krypinn med plass til en data tv i tillegg til benk, et skap og et lite kjøleskap.

Strøm får jeg prøve å låne litt av og til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke vil jobbe kan du flytte til f.eks Thailand. Du kan leve lenge på 2 millioner der.

Men er det bare å flytte dit da? Du må vel ha oppholdtillatelse eller noe. Dessuten må jeg til behandling på sykehus 5-6 ganger i året og ha forskjellige medisiner.

(Nav aksepterer meg ikke, og vil ikke ha noe med meg å gjøre så den muligheten er ute)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med 2 millioner i banken får du vel ikke sosialhjelp, men arbeidsledighetstrygd bør du kunne få.

Han sa at hvis han sleger alt han eier har han 2 millioner. Ikke noe problem å få sosialhjelp da, noe avhengig av hvor disse midlene er bundet opp selvfølgelig.

(Nav aksepterer meg ikke, og vil ikke ha noe med meg å gjøre så den muligheten er ute)

Hvor hardt har du prøvd? Ingen kan vandre inn der å få hjelp uten å virkelig jobbe for det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke den typen som legger meg på kne for Nav, eller på annen måte stresser med dem. Det kommer ikke på tale, kreperer heller enn å gjøre det. Skal klare meg selv jeg.

Det er bare sånn jeg er og kan ikke forandre det.

Så det eneste jeg er ute etter å finne ut, er hvordan bo veldig billig og klare meg med å bruke minst mulig penger. Det er det jeg er ute etter tips om, ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Hvis du er så syk at du ikke kan jobbe kan du vel bli trygdet. Hvis du har 2 mill. når du selger alt du har, så har du råd til en liten leilighet. Trygd på 13 000 kr per mnd. er mulig å få, og det kan jo kanskje dekke det som er mest basic. Ellers vil jeg råde deg å kutte ned på job og heller skaffe hjelp på å få ordnet opp i sykdommen din. Evt. skaffe en jobb som ikke krever så mye av helsen. Det er ikke bra å sitte inne uten å ha noe å gå til hver dag heller, samt at trygdesatser ikke er økonomisk for samfunnet hvis du har tenkt å leve på staten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du har nok penger til å bli gjeldfri på bolig. Skaff deg et sted å bo. Få støtte av NAV resten av livet. Evt søk hjelp for de psykiske problemene du har :)

Slutt å snakke om nav og trygd og de greiene der. En gang til: det er uaktuelt for mitt vedkommende. Og hvem har sagt noe om "psykiske problemer"..?

Takk for tipset om båt, det er notert. :thumbup:

Endret av Delvis
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slutt å snakke om nav og trygd og de greiene der. En gang til: det er uaktuelt for mitt vedkommende. Og hvem har sagt noe om "psykiske problemer"..?

Takk for tipset om båt, det er notert. :thumbup:

Om du er for syk til å jobbe er det ikke et spørsmål om du du kommer til å bli trygdet, men når. Nå, mens du fortsatt har verdier og et grunnlag for å leve greit på trygd eller om noen år når du er blakk, eller enda værre har stor gjeld og må bo i en jævlig kommunal bolig og spise knekkebrød.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Planen din er altså å selge alt du eier, cashe inn 2 millioner, og så leve på avkastningen av disse to millionene resten av livet? Da må du bo billig, ja: med 4% avkastning blir det 80.000 i året, etter formuesskatt og inntektsskatt på renteinntekten blir det ca. 60.000 netto i året, eller 5000kr/mnd. Om du bor i telt, gapahuk, snøhule, under en bro i Oslo sentrum, eller en billig brukt campingvogn er det vel ikke helt utelukket, men "fyringsutgiftene" vinterstid kan bli høye... Dessuten problemene med behov for vann og avløp.

(regnestykket over har imidlertid en faktor jeg ikke har regnet med: inflasjon...)

Forøvrig er ikke EU-medlemsskap noen betingelse for å flytte hvor du vil innen EU, EØS-avtalen tillater det allerede...

Lenke til kommentar

Forøvrig er ikke EU-medlemsskap noen betingelse for å flytte hvor du vil innen EU, EØS-avtalen tillater det allerede...

Jaha. Så jeg kan altså bosette meg i en bobil i feks Spania og bo der resten av livet. Med bare Norsk statsbrgskap og ikke Spansk?

Ja da er det vel noe sånt jeg bør tenke på. Der har de vel sikkert tilgang på medisiner og sykehus for Nordmenn også da, ettersom det bor så mange Nordmenn der.

Lenke til kommentar

Jaha. Så jeg kan altså bosette meg i en bobil i feks Spania og bo der resten av livet. Med bare Norsk statsbrgskap og ikke Spansk?

Ja da er det vel noe sånt jeg bør tenke på. Der har de vel sikkert tilgang på medisiner og sykehus for Nordmenn også da, ettersom det bor så mange Nordmenn der.

Det er jo det alle FrP-pensjonistene (jada, jeg generaliserer...) gjør... De tar riktignok med seg pensjon eller uføretrygd fra Norge dit, men om du vil leve på avkastning av egen formue, så kan jeg vanskelig tenke meg det er ulovlig. Om du klarer det i lengden, derimot, er et annet spørsmål; to millioner er i utgangspunktet i minste laget...

Lenke til kommentar

Er ikke rart folk drar opp temaer som psykiske problemer og NAV.. du kunne trengt deg et kakk i hue om du tror du kan leve ut på 2 mill.

"Jobb orker jeg ikke mer".. Bitch please, go to Afrika! :) Der kan du leve på ris-kaker og mais grøt!

Er ikke så vanskelig å finne seg en jobb der du ikke gjør så mye med "grei inntekt"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...