Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selger prøvde å lure bestemor, er dette et forsøk på svindel?

technicality

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Butikk som skal forbli navnløs.

En bestemor ville overraske barnebarnet sitt tipper jeg med en ny mobil og sto og var litt usikker på om 4s var den seneste siden hun mente å huske at det var 5 de hadde kommet til... Da selgeren fortsatte å presse på og nærmest sto og nesten tvang henne til å gi ID så smalt det for meg og jeg brøt inn og sa sannheten. Ikke F om jeg klarer å se slikt hende uten dårlig samvittighet. Hun kjeftet jo så godt hun kunne på karen... Men tror du ikke selgeren tilkalte vektere på grunn av meg? Jeg klarte ikke annet enn å le da de forsøkte å skremme meg med politianmeldelse... Noen som kan svare meg på hva den hadde blitt forresten?

Endte iallefall med at de innså feilen sin, beklaget seg og diskré prøvde å be meg om å ikke gå til aviser med dette

Du bør seriøst gjøre det! Ingen skal få slippe unna med sånt, tenk på neste offer kanskje?

• Liker 7
Lenke til kommentar

Håper du fikk penger for å holde kjeft.

Nope,og ikke hadde jeg tatt det imot,var vekterene som var redde for jobben sin...sa at det får de ta opp med sjefen sin,maks uhell for dem at jeg jobbet for samme firmaet før xD

Men de får seriøst lære seg å oppføre seg hvis vekter på kjøpesenter er det de vil arbeide som.

Du bør seriøst gjøre det! Ingen skal få slippe unna med sånt, tenk på neste offer kanskje?

Joa...skal se om jeg ikke får rotet meg til det iløpet av dagen

Mange "likes" får jeg om jeg påstår det er Elkjøp?

Nope,eller...huh ?

Elkjøp på Buskerud Storsenter om jeg ikke tar feil.

Nope

Endret av technicality
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg sa at iPhone 5 var det seneste... Var apple hun skulle ha. Sa diskré til henne at hun kunne finne den billigere andre steder da... Men det er da vel ikke ulovlig

Forsvarer absolutt ikke at selgeren forsøkte å lure bestemoren til å tro at 4s var seneste versjon når 5 var kommet ut, men om du anbefaler kunder å gå et annet sted og dermed ødelegger for butikken, så kan selger kreve at du går. Og gjør du ikke det, kan de tilkalle vektere. Nekter du fortsatt å gå, kan politiet tilkalles og de kan bortvise deg og tiltale deg om du ikke følger bortvisningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forsvarer absolutt ikke at selgeren forsøkte å lure bestemoren til å tro at 4s var seneste versjon når 5 var kommet ut, men om du anbefaler kunder å gå et annet sted og dermed ødelegger for butikken, så kan selger kreve at du går. Og gjør du ikke det, kan de tilkalle vektere. Nekter du fortsatt å gå, kan politiet tilkalles og de kan bortvise deg og tiltale deg om du ikke følger bortvisningen.

Ja det har jeg full forståelse for...men når en eldre dame på 60-70 år skjeller ut vedkommende og avslutter med å si at hun aldri kommer til å handle der igjen. Så anser jeg ikke dette som å ødelegge for butikken...

Og alt jeg sa var akkurat det jeg skrev, at hun kan finne den billigere andre steder. Ikke mer...så hvis du kan fremskaffe meg dokumentasjon på hva jeg egentlig skal bli tiltalt for ved å si at produktet finnes billigere andre steder til en person som ikke har noe interesse av å være kunde i denne butikken ?

Jeg nektet for ingen verdens ting og var selv på vei ut av butikken da jeg ble pekt ut av selger og holdt igjen av vektere.

Så la meg gjøre dette klart igjen:

Jeg stanset det jeg oppfattet som løgn og svindel,

potensiell kunde velger å bryte kjøpet,og gjør det klart at hennes intensjon er å ikke inngå noen videre kjøp ved dette establisementet verken nå eller i fremtid.

tidligere potensiell kunder takker meg og spørr om en anbefalning, Jeg,heretter kjent som tiltalt, responderte med "ingen årsak,Du finner den sikkert billigere andre steder" Ett vennlig smil, og den tidligere beskrevede hendelsen etterlot meg,"tiltalte", med lite lyst til å gjøre noen handel i denne butikken så tiltalte var i øyeblikket iferd med å forlate establisementet av egen vilje og uoppfordret.

Tiltalte ble da bedt om å bli gjenværende og instruert til å bevege seg mot senterets forhørsrom opprettet av hva tiltalte tror er vektere.

Tiltalte føyet seg til dette enn noe undrende

Tiltalte vil påpeke at ingen form for kommunikasjon ble gjort mellom selger,hans kolleger eller annet personale tilstede før vekterene,i dette tilfelle to(2) troppet opp.

Tiltalte ble informert om at hendelsen ble ansett som alvorlig og en potensiell politianmeldelse.

Tiltalte valgte da å le lett og etterspør grunnlag for en slik sanksjon,og forklarer hendelsen med sine egne ord.

Vektere velger da å trekke tilbake sitt tidligere utsagn og ber tiltalte om beklagelse,ønsker han en god dag videre, og håper denne misforståelsen kan forbli mellom de involverte.

Så...you tell me officer...what are the charges ?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Private har lov å bortvise fra egen eiendom ja, det tror jeg gjelder uansett. Men all honnør til technicality for å bryte inn når folk svindles. Jeg er ikke ofte i disse kjedebutikkene, men har selv opplevd at de forsøkte å prakke på meg en gammel kameramodell til ny pris. Etter min erfaring eier ikke Expert og Elkjøp skam i livet - om man skal gå inn der, må man nesten vite hva man skal ha og ordinærprisen, ellers er sjansen for å bli lurt stor.

Det er vel også blitt avslørt opplæringsbrosjyrer hvor det instrueres i å snakke på kundene et dyrere produkt enn det som er på tilbud. Man kan konstatere at å tjene mest mulig penger er viktigere enn å møte kundens behov på en best mulig måte.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ja det har jeg full forståelse for...men når en eldre dame på 60-70 år skjeller ut vedkommende og avslutter med å si at hun aldri kommer til å handle der igjen. Så anser jeg ikke dette som å ødelegge for butikken...

Og alt jeg sa var akkurat det jeg skrev, at hun kan finne den billigere andre steder. Ikke mer...så hvis du kan fremskaffe meg dokumentasjon på hva jeg egentlig skal bli tiltalt for ved å si at produktet finnes billigere andre steder til en person som ikke har noe interesse av å være kunde i denne butikken ?

Jeg nektet for ingen verdens ting og var selv på vei ut av butikken da jeg ble pekt ut av selger og holdt igjen av vektere.

Så la meg gjøre dette klart igjen:

Jeg stanset det jeg oppfattet som løgn og svindel,

potensiell kunde velger å bryte kjøpet,og gjør det klart at hennes intensjon er å ikke inngå noen videre kjøp ved dette establisementet verken nå eller i fremtid.

tidligere potensiell kunder takker meg og spørr om en anbefalning, Jeg,heretter kjent som tiltalt, responderte med "ingen årsak,Du finner den sikkert billigere andre steder" Ett vennlig smil, og den tidligere beskrevede hendelsen etterlot meg,"tiltalte", med lite lyst til å gjøre noen handel i denne butikken så tiltalte var i øyeblikket iferd med å forlate establisementet av egen vilje og uoppfordret.

Tiltalte ble da bedt om å bli gjenværende og instruert til å bevege seg mot senterets forhørsrom opprettet av hva tiltalte tror er vektere.

Tiltalte føyet seg til dette enn noe undrende

Tiltalte vil påpeke at ingen form for kommunikasjon ble gjort mellom selger,hans kolleger eller annet personale tilstede før vekterene,i dette tilfelle to(2) troppet opp.

Tiltalte ble informert om at hendelsen ble ansett som alvorlig og en potensiell politianmeldelse.

Tiltalte valgte da å le lett og etterspør grunnlag for en slik sanksjon,og forklarer hendelsen med sine egne ord.

Vektere velger da å trekke tilbake sitt tidligere utsagn og ber tiltalte om beklagelse,ønsker han en god dag videre, og håper denne misforståelsen kan forbli mellom de involverte.

Vær snill å pek ut hvilken kjede og spesifikk butikk det her, så vi kan unngå å handle der.

Overrasker meg overhodet ikke, i forhold til omfanget av svindelen så er det lite jeg vet om som overgår norges elektronikkjeder på å lure fra folk penger. Jeg er sjelden på slike butikker, og sjelden inne lenge av gangen, men jaggu har jeg hørt mye rart,

Lenke til kommentar

Det er ingen seriøse elektrobutikker som gir instrukser til selgerne om å lyve, desverre er det slik at noen selgere forsatt gjør dette for å tjene mest penger, men det er forsatt mange ærlige sjeler der ute som ikke har intensjon å lyve. At noen gir feil informasjon kan også skyldes utvitenhet. Til syvende og sist er det selvfølgelig butikkens ansvar å sørge for at det ikke skjer.

Jeg tror dog dette er tilfeller vi finner overalt i salgsbransjen, og det er tragisk at det skjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel ikke akkurat vekter sin feil at butikken tilkaller dem. Må huske at de får betalt for å fjerne søppel fra butikkene og den selvsikre,litt cocky holdningen du beskriver her passer bra på folk som gjør dritt. Men når du forklarte hvordan det var så trakk de seg tilbake. Ser ikke hva du er sur på dem for, det er selger som er mongo.Samtidig, hva skulle egentlig skjedd? Tror jeg hadde blitt realtivt usikker selv hvis en kunde brøt seg frem til kassa for å blande seg og skrike. Tror du har vinklet saken litt mye til din fordel her. Ikke at det var noe galt i det du gjorde :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel ikke akkurat vekter sin feil at butikken tilkaller dem. Må huske at de får betalt for å fjerne søppel fra butikkene og den selvsikre,litt cocky holdningen du beskriver her passer bra på folk som gjør dritt. Men når du forklarte hvordan det var så trakk de seg tilbake. Ser ikke hva du er sur på dem for, det er selger som er mongo.Samtidig, hva skulle egentlig skjedd? Tror jeg hadde blitt realtivt usikker selv hvis en kunde brøt seg frem til kassa for å blande seg og skrike. Tror du har vinklet saken litt mye til din fordel her. Ikke at det var noe galt i det du gjorde :)

Alle har rett til en mening, og hvis det er det inntrykket du har av meg så får det bare gå.

Men ingen som er sint på vektere her, har selv jobbet som en. Så er ikke helt med på hvilket tre du bjeffer opp nå

Lenke til kommentar

Har aldri ment at du skulle bli tiltalt for noe, men fikk inntrykket at du ble truet med anmeldelse om du ikke gikk, og at vekterne kom fordi du nektet å gå.

Når du nå forklarer hele hendelsesforløpet litt nærmere, så må jeg le litt av hvordan selger oppførte seg mot deg, og selvsagt at han prøvde å lure kunden. Jeg har selv jobbet som selger noen år, og ville aldri med viten og vilje forsøkt å lure en kunde, og i hvert fall ikke true noen med anmeldelse om noen "rettet på" det jeg sa :)

Lenke til kommentar

Har aldri ment at du skulle bli tiltalt for noe, men fikk inntrykket at du ble truet med anmeldelse om du ikke gikk, og at vekterne kom fordi du nektet å gå.

Når du nå forklarer hele hendelsesforløpet litt nærmere, så må jeg le litt av hvordan selger oppførte seg mot deg, og selvsagt at han prøvde å lure kunden. Jeg har selv jobbet som selger noen år, og ville aldri med viten og vilje forsøkt å lure en kunde, og i hvert fall ikke true noen med anmeldelse om noen "rettet på" det jeg sa :)

Jeg tippet det var misforståelser ute å gå. Jaja nok om denne hendelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...