Gå til innhold

Er det noen som faktisk selger telefon med abbonomang billig?

Anbefalte innlegg

Hei, abbonomanget mitt nå er onecall folkepakken.

Jeg er på utkikk etter en ny telefon, og dermed lurer jeg på om det er noen som selger telefon med abbonomang billig? Dvs at abbonomanget er nogenlunde det samme som onecall folkepakken og at totalprisen blir billigere.

Å kjøpe ny telefon i onecall sin nettbutikk er uaktuelt da de legger minimum 1000 kr ekstra på telefonene enn den billigste nettbutikken :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte som deg, billigste mulig telefon med et bra abbonemang. Min måte er som følger feks samsung galaxy. s3

Pris uten abonnemang fra 3850,-

Først netcom som eksempel

Telfon, pris 1 kr + 300*12 =3601

Pris abbonemang 199kr pr mnd (fast pris medium)

Om du ser litt så finner du veldig mange ganger at telefonen er sponset at teleselskapet , men du må regne selv, Minste pris som det står på nettsiden er inkludert forbruk som oftest.(det som jeg gjør er og tar totalpris - 12*måneds pris abonnemang og + telefonpris som du betaler da får du telefonpris som du betaler) Og forøvrig uten sammenligninggenerelt.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper heller en billig telefon uten abonnement (regner med at det er det du mener når du skriver abbonomang). Det er ofte mulig å få bra telefoner av fjorårets modell til en billig penge.

Nå har jeg en Nokia Lumia 900 som jeg fikk for 999 hos Elkjøp på "black friday". Veldig bra telefon til en bra pris. Bruker OneCall.

Det er vanligvis billigere å kjøpe telefon uten binding enn pakkeløsningene.

http://www.forbrukerombudet.no/2011/11/ny-mobil-spar-penger-paa-riktig-abonnement

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Det jeg mener og si er at en telefon kan være billig med binding, men du må regne og se på hva du betaler utenom abonnementet, jeg fikk min note2 ca 1000kr billigere med binding til netcom( jeg har 3 telefoner og 2 nettbrett med netcom, pga familie pakken og der sparer vi veldig på)

Lenke til kommentar

Jeg har enda til gode å finne en mobil med abonnement som har gitt lavere totalpris for meg. Jeg har ca 55kr i mnd i mobilregning (49 kr minimumsfakturering + oppstartsavgifter per samtale, selve abonnementet inkluderer mer av data, ringing sms osv enn jeg bruker).

Så at operatørene sponser mobilene i dag er bullshit, alt de gjør er å prakke på deg et dyrt abonnement (som du svært gjerne ikke har bruk for eller utnytter) slik at telefonprisen ser lavere ut, men i praksis betaler du fullpris for telefonen, men får et dyrt abonnement til en lavere pris - men fremdeles dyrt nok til at mobiloperatøren tjener gode penger.

Samtlige siste telefoner har jeg derfor kjøpt uten abonnement.

Lenke til kommentar

Tror det gjelder for de aller fleste at telefonpris med abonnement blir dyrere. I alle fall nå som ringepriser nesten forsvinner (viber, facecall, skype etc.gjør at du kan ringe gratis når du har trådløs tilgang). Jeg har aldri kjøpt en telefon med abonnement. Det er vel egentlig en lokkepris, du betaler et "lavt" månedsbeløp som gjør at særlig de med dårligst råd hopper på. Det er dyrt å være fattig er det noe som heter.

Lenke til kommentar

Chess har nedbetaling på telefoner med for det meste greie priser. Ingen låst telefon, ingen binding, valgfritt abonnement.

Både netcom, chess og telenor/djuice har pr idag sponset mange telelefoner som er ca 500-1000 billigere enn butikk pris. Men som sagt tidligere så er ofte abonemanget dyrt slik at i sum blir så sparer du ikke så mye allikevel.

Lenke til kommentar

Chess har nedbetaling på telefoner med for det meste greie priser. Ingen låst telefon, ingen binding, valgfritt abonnement.

Sjekket litt priser:

Sony xperia V:

Chess nedbetaling: 4487,-

Billigste nettpris: 3899,-

Samsung Galaxy SIII:

Billigste nettpris: 3690,-

I begge tilfeller kommer abonnement utenom, så jeg ser ikke hvor man sparer penger? Jeg ser bare hvor man TAPER penger.

Nei kjøp telefon hos billigste webshop med godt rykte og velg deretter abonnement fritt og spar penger ;)

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Sjekket litt priser:

Sony xperia V:

Billigste nettpris: 3899,-

Samsung Galaxy SIII:

Billigste nettpris: 3690,-

I begge tilfeller kommer abonnement utenom, så jeg ser ikke hvor man sparer penger? Jeg ser bare hvor man TAPER penger.

Nei kjøp telefon hos billigste webshop med godt rykte og velg deretter abonnement fritt og spar penger ;)

Vet ikke hva slags Chess-abonnement du har brukt i sammenligningen din, men når du er så upresis kan jeg jo komme med noen eksempler fra Djuice:

S3 nedbetaling:

All in 1 M: 3199,-

All in 1 L: 2899,-

Sony Xperia V nedbetaling:

All in 1 M: 3099,-

All in 1 L: 2799,-

Synes det å spare hhv. 500,-/800,- og 600,-/900,- er ganske greit jeg, forutsatt at bruken din passer med abonnementet.

Lenke til kommentar

Prisene jeg refererer til er fra førstesiden på webshoppen til chess, prisene står med liten tekst nederst under telefonene; https://webshop.chess.no/ ;) Og så vidt jeg ser er det prisene uten abonnement, så betaler man normal abonnement pris i tillegg? Fant lite info om det.

Men fra Djuice som du refererer til:

S3 nedbetaling:

All in 1 M: 5587,- minstepris - dvs djuice får inn 1897,- kroner i kassa i forhold til laveste webpris på tlf.

All in 1 L: 6487,- minstepris - dvs djuice får inn 2797,- kroner i kassa i forhold til laveste webpris på tlf.

Sony Xperia V nedbetaling:

All in 1 M: 5487,- minstepris - dvs djuice får inn 1588,- kroner i kassa i forhold til laveste webpris på tlf.

All in 1 L: 6387,- minstepris - dvs djuice får inn 2488,- kroner i kassa i forhold til laveste webpris på tlf.

Men ja, om man har bruk for såpass dyre abonnementer så er det litt å spare, men teleoperatørene tjener fremdeles svært gode penger. For folk som ikke trenger så dyre abonnementer er det dog bare penger å tape, for min del koster telefonabonnement og bruk rundt 650,- i året og da er det ganske mye penger å tape ;)

Lenke til kommentar

Du tror det er gratis å bygge og drifte over 10'000 basestasjoner over hele vårt langstrakte land siden du nevner "i kassa" som om dette var gratis penger for Djuice? Men så klart tjener de penger. Skal de drive veldedighet, mener du? Og du er klar over at Telenor bare i Norge har årlige utgifter på over 15 milliarder kun på investeringer og vedlikehold for at blant andre du skal kunne bruke en mobil?

Men på det siste der har du helt rett. Bruker du mobil svært lite er det ikke like mye å hente på å kjøpe subsidiert mobil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at det er gratis å drifte mobilnettverket.

Det jeg sier er at abonnementene som selges sammen med mobiltelefoner er så dyre at selv med en samlet rabatt totalt sett på tlf + abonnement så tjener selskapene på det. Eneste gangen DU tjener på det er om du har bruk for et så dyrt abonnement.

Jeg er sikker på at 99% av de som har så dyre abonnementer ikke bruker alt som er inkludert av ringetid, sms, data, mms. Kanskje man bruker en av delene fullt ut, men ikke alle. Så hadde man delt dagens abonnementpris (199,-, 299,- osv) opp i en kostnad per mb, per sms, per minutt og per mms ut ifra hvor mye som er inkludert i denne prisen og så betalt for faktisk forbruk, så hadde prisen for faktisk forbruk blitt LANGT under den faste mnd prisen, i mange tilfeller under halve prisen.

Ta f.eks Djuice all in 1 M.... hvem sender vel 600 MMS i mnd? Til og med 600 SMS tror jeg ikke det er svært mange som oppnår. 1000Mb data, ja noen kan nok oppnå dette, men ikke mange. 600 ringeminutter er det nok noen fler som oppnår ihvertfall om man bruker telefon i jobbsammenheng.

Men det er klart at teleselskapene har dette innkalkulert i prisene, om man hadde betalt for faktisk forbruk ut fra prisene per mb/sms osv i dere pakketilbud hadde de gått i tap.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Det første som jeg vil si er at teleselskapene aldri vil gå med tap og ja de tjenerpenger ja veldig mye penger. Så om selskapene ikek hadde tjent på og sponse telefonene så hadde de aldri gjort det. Men når du bestiller en tjeneste med 12 mnd binding så tjener selskapet mnd avgiften i 12 mnd uansett. Og derfor kan de sponse telefonen. Så billig for oss og bra med inntekter for selskapene. Og tilslutt fast pris er bra for oss og bra for selskapene vi ringer sms eller bruker data mer og tilvenner oss et høyere forbruk noe som er bra for de. Siden vi betaler for mer enn vi bruker til en billiger penge pr enhet noe som igjen gir mer intekter.... bra for oss forbrukere pga at det er billigere og ringe/sms/data pr enhet nesten uansett.

Lenke til kommentar

Interessant at "desverre" synes det er bra for forbrukerne å kjøpe dyre abonnementer sammen med telefoner med binding. Det kommer sikkert litt an på forbruket, men jeg har et abonnement som koster meg i overkant av 50 kroner i måneden inkludert 120 minutter, 90 sms'er og 50 MB datatrafikk, og en Nokia 900 jeg fikk for 1000 kroner. Ingen pakkeløsning kan slå det.

Lenke til kommentar

Jeg mener og trur at vi som forbrukere tjener på og kjøpe telefon med binding siden de er billigere enn i butikk. Og siden vi allikevel må ha et abonnemang så blir total prisen pr år bedre enn ved og velge samme abonnemang og kjøpe samme telefon uten noeb binding. Så det er det som dette handler om, ja det finnes gode tilbud med billigere telefoner. Men det er viktig og analysere forbruket og finne ut hvilken telefon man skal ha. Først da kan man vite om man tjener eller taper på et tilbud om binding.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...