Gå til innhold

Må flytte pga. samboer som skal studere. Hvordan ordner jeg eksisterende jobb?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Emnetittelen sier egentlig alt. Dama har funnet ut at hun vil gjøre seg ferdig med utdannelsen og det innebærer at vi må flytte til Oslo. Dette gjør meg ingenting, men det plasserer meg i et lite dilemma i den eksisterende jobben jeg har.

Jeg er utdannet sivilingeniør, har vært i arbeid i to år og tjener ~500000/året i den jobben jeg har. Der har jeg en relativt sentral stilling hvor jeg jobber med ting som ingen andre har så god peiling på. Dama ønsker å bli advokat og vil fullføre utdannelsen sin i Oslo, og planlegger å søke via samordna opptak nå i februar.

Jeg har ikke nevnt noe om dette til arbeidsgiver enda. Kun noen få kollegaer jeg stoler på som ikke kommer til å nevne noe før jeg går offisielt ut med det selv. Det jeg gjerne skulle hatt var litt input på hvordan jeg burde gå frem for å presentere dette til arbeidsgiver.

Det er tross alt en del som står på bordet her, deriblant:

• Hvis jeg velger å si opp, så kan jeg risikere å stå uten jobb til høsten dersom dama ikke skulle komme inn på studiet (noe jeg anser som svært usannsynlig).
  • Hvis jeg velger å si opp, så må jeg begynne å søke på jobb i Oslo. Anser ikke dette som noe problem heller med tanke på hvordan arbeidsmarkedet er nå.
  • Én kollega har også anbefalt meg å forhandle med lederen min, da det er godt mulig de ønsker å beholde meg selv om jeg må flytte. Det kan da innebære at jeg må ukependle (eller noe slikt) i kombinasjon med jobbing fra hjemmekontor.

Dersom noen har vært i en lignende situasjon selv og som ønsker å dele erfaringer hadde dette vært helt topp. Uansett jeg er ute etter forslag og/eller idéer til hva jeg burde gjøre.

Akkurat nå heller jeg mest mot å finne en helt ny jobb hvor jeg kan jobbe mer med det jeg er utdannet i (datasikkerhet), da det ikke er det jeg jobber med i den stillingen jeg har nå.

tl;dr. se emnetittel. ønsker forslag til hva jeg burde gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er generell etterspørsel etter sivilingeniører, så jobb får du nok, men kanskje ikke akkurat innen datasikkerhet. Lønn vil nok også være konkurransedyktig med den du har pdd.

Hvor bor dere i dag? Er det bare for å fullføre studier din samboer flytter til Oslo? Regner dere da med å flytte tilbake til nåværende bosted etter endt utdannelse? Hvor lang tidshorisont er det snakk om?

Kanskje din samboer må vurdere hva hun skal gjøre i Oslo om hun ikke kommer inn. Det er selvsagt kjipt for henne, men i denne saken, er det faktisk du som må styre. Du er forsørgeren, hun kan hoppe og drite i å finne et sted å bo i Oslo uten inntekt. Kanskje hun kan vurdere internships/assistentstiller, og søke på dem, hos advokatfirmaer. Poenget er at dere _begge_ må ha en plan på hva dere skal gjøre om ting ikke går som planlagt.

Desto mer usikker plan A er, desto bedre må plan B være. Hvordan ligger hun an ift. tidligere opptak? Er det 50/50 for å komme inn, eller er det 90/10?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...