Kristian33 Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Jeg er en gutt på 14 år som har planer om å kjøpe brukt lett mc. Vil helst ha abs bremser men det er ikke et must. Er mest inntresert i cruiser. Det kan gått være et prosjekt. Kom gjerne med tips på merker og modeller. Tar også gjerne imot tips til hva jeg burde passe på og se etter når jeg skal kjøpe. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Er det noen i heletatt som produserer lett-sykkel med abs-bremser? 1 Lenke til kommentar
Kristian33 Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 (endret) Lurer på det samme... Endret 15. januar 2013 av Kristian33 Lenke til kommentar
Kristian33 Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Søkte litt rundt, å ja det finnes abs bremser på lett sykler og med det er også forsikring billigere. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 (endret) Såvidt jeg kan se nå som jeg har kikket litt er at det eneste du får i dag på 125 med abs er ktm duke eller vespa 946 begge årsmodell 2013. Jeg fant ingen brukt heller. Jeg tviler uansett på at det er verdt det sånn pengemessig uansett når du ønsker å kjøpe brukt. En lettsykkel har du uansett bare i et par år somregel. Endret 15. januar 2013 av multisync Lenke til kommentar
Kristian33 Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Ja, får vel droppe abs bremser. Men har du noen tips til hvilket merke og modell ogsånt? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Yamaha, Derbi, og Honda. Lenke til kommentar
Kristian33 Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Ja, har søkt endel på de merkene og har funnet 2 aktuelle sykler: Honda rebel og Yamaha Virago. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Begge to er gode alternativer, og begge er det jo masse bruktsalg av. Lenke til kommentar
Kristian33 Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Men er det noe jeg burde passe på vis jeg skulle kjøpt en av dem? Lenke til kommentar
Mr.Patro Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Ikke noe som er spesielt for modellen meg bekjent. Men er jo selvsagt noen ting som burde sjekkes før ett eventuelt kjøp, slike ting som kjede og drev er alltids greit å ha på det tørre Dekk kan jo også trekke litt på prisen hvis de er slitt, er også greit å vite at den faktisk ikke har noen mekaniske feil. kan være fornuftig og ha med seg noen som klarer å kjenne igjen ulyder i motoren. Du har vell ikke sett etter Honda Shadow? Minner om både Rebel og Virago, men etter min mening en god del finere. Personlig liker jeg heller racingsyklene og at så små sykler som 125 egentlig er, burde være 2-takt. men det er ikke opp til meg å bestemme hva du skal ha Dette er veldig kort om nødvendige ting ved handel, si ifra om det er noe mer du lurer på. Patro Lenke til kommentar
Kristian33 Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 Takk for alle tipsene, og er enig med deg om shadow en men det med 2 og 4 takter, jeg vet ikke engang forskjellen. Kan du forklare det??? Lenke til kommentar
Kristian33 Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 og vet du når jeg kan begynne å øvelseskjøre?? Lenke til kommentar
Mr.Patro Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Det er også en 4-takter. Heelt kort om forskjellene; 2-takter er rett og slett sterkere 4-takts motoren. da er det snakk om rett og slett hestekrefter. til gjengjeld er 4-takterene mye mer økonomisk å kjøre. Nå er to takts syklene oftest ganske gamle også, min Honda NSR 125 er er blandt de siste produserte, og 2000 mod. Nå er det også slik at 2-takts motorene kan kreve litt mer vedlikedhold. De har også et behov for en egen olje, da disse faktisk forbrenner den. så du trenger ikke bytte olje slik som 4-takteren, men det må etterfylles, Øvelseskjøring har du lov til hvis du er fylt 15 år, har trafikalt grunnkurs, og har noen å kjøre med Lenke til kommentar
multisync Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Personlig ville jeg sagt at det er greit å gå for 4-takt, mye greiere, slipper å tenke stort på olje, kanskje bytte en gang i året bare, og mye større serviceintervaller noe som gjør det mer trygt kjøpe bruktsykkel som er 4-takt da man ikke har noen garanti for at eldre 2-takt har blitt tatt godt vare på. Lenke til kommentar
Mr.Patro Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Man må nok dessverre trå varsomt fram hvis man vil ha 2-takt :/ ganske mange av de eldre syklene lider av å ha blitt "skrudd ihjel" Men kraftmessig er de overlegne, da de aller fleste 2-takts syklene er blitt plombert og disse kan lett fjernes, men da må man nok også være bevisst på om man blir stoppet kan det bli dyrt. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Det er heller ikke helt smart forsikringsmessig hvis du skulle ha ulykke (noe du sikkert vil) og de av en eller annen grunn sjekker effekt. Lenke til kommentar
Kristian33 Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 okei, takk for alle svarene. Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Enig med at du bør satse på 4-takt, overlegen mtp driftsikkerheit og økonomi. Når det gjeld hestekrefter so er det begrensa kva ein treng som 15-16 åring, spesielt om du ikkje kan å skru, for det blir det fort mykje av på ein 2-takt. Du kan nesten ikkje gå feil med ein shadow eller virago dersom du vil ha cruiser. Desse er sjeldent kjøyrt verken hardt eller langt. Finn ein du likar, helst i nærheita og prøvesitt om du kan. Har kun prøvd ein virago(lærekjøring) å for min del blei det svært ubehageleg, blei fort sliten i skuldrar og rygg pga sittestilling og høgt styre, derfor; prøv helst sykkelen før du kjøper sånn at du ikkje for samme problemet. Lenke til kommentar
Kristian33 Skrevet 9. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2013 okei, men er fortsatt litt usikker, for jeg har en del erfaring med å skru og trives med det. Men hvordan ser jeg om en sykkel er 2 eller 4 takt? Driver å titter på sykler og det er ikke så mange som skriver om det er 2 eller 4. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå