Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av første lett mc


Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 14 år som har planer om å kjøpe brukt lett mc. Vil helst ha abs bremser men det er ikke et must. Er mest inntresert i cruiser. Det kan gått være et prosjekt. Kom gjerne med tips på merker og modeller. Tar også gjerne imot tips til hva jeg burde passe på og se etter når jeg skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg kan se nå som jeg har kikket litt er at det eneste du får i dag på 125 med abs er ktm duke eller vespa 946 begge årsmodell 2013. Jeg fant ingen brukt heller.

 

Jeg tviler uansett på at det er verdt det sånn pengemessig uansett når du ønsker å kjøpe brukt. En lettsykkel har du uansett bare i et par år somregel.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Ikke noe som er spesielt for modellen meg bekjent. Men er jo selvsagt noen ting som burde sjekkes før ett eventuelt kjøp, slike ting som kjede og drev er alltids greit å ha på det tørre ;)

 

Dekk kan jo også trekke litt på prisen hvis de er slitt, er også greit å vite at den faktisk ikke har noen mekaniske feil. kan være fornuftig og ha med seg noen som klarer å kjenne igjen ulyder i motoren.

 

Du har vell ikke sett etter Honda Shadow? Minner om både Rebel og Virago, men etter min mening en god del finere.

Personlig liker jeg heller racingsyklene og at så små sykler som 125 egentlig er, burde være 2-takt. men det er ikke opp til meg å bestemme hva du skal ha ;)

 

Dette er veldig kort om nødvendige ting ved handel, si ifra om det er noe mer du lurer på.

 

Patro

Lenke til kommentar

Det er også en 4-takter.

Heelt kort om forskjellene;

2-takter er rett og slett sterkere 4-takts motoren. da er det snakk om rett og slett hestekrefter.

til gjengjeld er 4-takterene mye mer økonomisk å kjøre.

Nå er to takts syklene oftest ganske gamle også, min Honda NSR 125 er er blandt de siste produserte, og 2000 mod.

Nå er det også slik at 2-takts motorene kan kreve litt mer vedlikedhold.

De har også et behov for en egen olje, da disse faktisk forbrenner den. så du trenger ikke bytte olje slik som 4-takteren, men det må etterfylles,

 

 

 

Øvelseskjøring har du lov til hvis du er fylt 15 år, har trafikalt grunnkurs, og har noen å kjøre med ;)

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg sagt at det er greit å gå for 4-takt, mye greiere, slipper å tenke stort på olje, kanskje bytte en gang i året bare, og mye større serviceintervaller noe som gjør det mer trygt kjøpe bruktsykkel som er 4-takt da man ikke har noen garanti for at eldre 2-takt har blitt tatt godt vare på.

Lenke til kommentar

Man må nok dessverre trå varsomt fram hvis man vil ha 2-takt :/

ganske mange av de eldre syklene lider av å ha blitt "skrudd ihjel"

Men kraftmessig er de overlegne, da de aller fleste 2-takts syklene er blitt plombert og disse kan lett fjernes, men da må man nok også være bevisst på om man blir stoppet kan det bli dyrt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Enig med at du bør satse på 4-takt, overlegen mtp driftsikkerheit og økonomi.

Når det gjeld hestekrefter so er det begrensa kva ein treng som 15-16 åring, spesielt om du ikkje kan å skru, for det blir det fort mykje av på ein 2-takt.

 

Du kan nesten ikkje gå feil med ein shadow eller virago dersom du vil ha cruiser. Desse er sjeldent kjøyrt verken hardt eller langt. Finn ein du likar, helst i nærheita og prøvesitt om du kan.

 

Har kun prøvd ein virago(lærekjøring) å for min del blei det svært ubehageleg, blei fort sliten i skuldrar og rygg pga sittestilling og høgt styre, derfor; prøv helst sykkelen før du kjøper sånn at du ikkje for samme problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...