Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har vikarer rett på dagpenger fra NAV selv om de aldri har vært 100% ansatt?

Borger___

Anbefalte innlegg

Oppfyller alle krav om dagpenger, men er litt usikker hvordan dette punktet spiller inn:

*har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent

I denne situasjonen har det aldri vært noe 100% fast stilling inne i bildet, det begynte som et vikariat før skoleslutt (2012) og fortsatte som vikariat etter skoleslutt. Dvs at det har jo tidvis vært jobbing som tilsvarer en full stilling , men fortsatt har man kun vært ansatt som "vikar".

Skal nå søke dagpenger da utsiktene er usikre (plutselig en uke er det ingen vakter osv) men er som sagt usikker på hvodan det blir ift. at man er vikar og at det være 50% reduksjon...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det de ser på er hvor mye du arbeidet før du ble arbeidsledig. Man sammenligner hvor mye du arbeider nå med hvor mye du har i "vanlig arbeidstid". Vanlig arbeidstid er gjennomsnittlig arbeidet tid per uke de siste tolv måneder før kravdato, jfr. dagpengeforskriften pgf 11-2.

Lenke til kommentar

Det de ser på er hvor mye du arbeidet før du ble arbeidsledig. Man sammenligner hvor mye du arbeider nå med hvor mye du har i "vanlig arbeidstid". Vanlig arbeidstid er gjennomsnittlig arbeidet tid per uke de siste tolv måneder før kravdato, jfr. dagpengeforskriften pgf 11-2.

Takk for svar.

"de ser på er hvor mye du arbeidet før du ble arbeidsledig". Greia er jo at jeg ikke (enda) er arbeidsledig direkte, er fortsatt vikar, bare med usikker framtid. Tenkte at det da er greit å ha dagpenger innvilget slik at man kan melde om 0 timer jobbet når det plutselig kommer en uke uten jobb, og få ledighetstønad for denne uken.

For å regne ut vanlig arbeidstid deler man da bare totalt antall timer man har jobbet på denne arbeidsplassen det siste året, på antall arbeidsdager pr år (eller skal også antall timer man har jobbet hos andre arbeidsgivere tas med?)

Lenke til kommentar

Man beregner antall timer man har hatt i uka i snitt før du ble arbeidsledig. En annen ting er selvfølgelig at du kan ikke jobbe mer enn 50% pr. meldekort av dette før du mister dagpengene på den utbetalingen. Jobber du for mye over en lengre periode, vil du også miste retten til dagpenger.

Lenke til kommentar

Man beregner antall timer man har hatt i uka i snitt før du ble arbeidsledig. En annen ting er selvfølgelig at du kan ikke jobbe mer enn 50% pr. meldekort av dette før du mister dagpengene på den utbetalingen. Jobber du for mye over en lengre periode, vil du også miste retten til dagpenger.

Ok, dette er fortsatt uklart. For å omformulere spørsmålet:

Har jeg krav på dagpenger i min situasjon? --->

Begynte på min nåværende arbeidsplass som sommervikar sommeren 2012, og fortsatte å jobbe der som vikar etter dette og jobber der fortsatt. Har også jobbet som nattevakt en annen plass høsten/vinteren 2012 parallelt med min nåværende vikar jobb, men denne jobben ble sagt opp for et par måneder siden.

Som vikar er det veldig uforutsigbart hvor mye og hvor lenge det blir jobb, men vil jeg miste krav på dagpenger selv om jeg jobber mye (80-100%) en periode, når jeg plutselig ikke får flere vakter og jobber la oss si mellom 0-50% et par meldekort? Vil jeg da ha krav på stønad på disse meldekortene der det jobbes under 50% ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...