akristina92 Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Hei hei! Jeg er 20 og gikk glipp av hele videregående, så nå vil jeg ha generell studiekompetanse, for det må man jo ha. Er det noen som vet om muligheter i Oslo? Jeg vet ikke hvor aktuelt det er for meg å begynne i en skole med en haug av unger, og da er alternativene jeg vet om å lese som privatist, voksenopplæring (som jeg er for ung for) og nettskoler. Er det noen andre som vet noe mer om dette her? Noen som kommer på en lur måte å gå frem? Lenke til kommentar
Berniy Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Ta hele VGS på Bjørknes, mange studenter over 20 der. Og et kjempe læringsmiljø og gode lærere. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Hvorfor ønsker du å ta generell studiekompetanse? Vet du hva veien er videre? Tenk litt over det først. Yrkesfaglig er også et alternativ du bør vurdere om du ikke ser klart for deg hva du skal videre. Selv tok jeg allmenfaglig påbygning som privatist og det gikk helt fint. Jeg vil tro det går fint med hele VGS også, men jeg kan kanskje anbefale deg å ta de mest krevende fagene som for eksempel matematikk og naturfag gjennom en skole. Da får du også tatt forsøkene som er viktige i muntlig eksamen Skal du ta alt på en privat skole blir det en VELDIG kostbar affære som jeg ikke engang hadde vurdert. Personlig, så tror jeg at jeg hadde valgt å ta det på en offentlig skole selv om du er eldre enn resten. Som privatist er du nødt til å gå opp i eksamen i ALLE fag og det er ganske mange. Når du går på skole kan du vel i beste fall risikere å ikke komme opp i en eneste eksamen i løpet av et år, selv om det er vel mest vanlig med minst 1 og norsk er vel obligatorisk om jeg husker rett. Spørsmålet er om du tenker å jobbe ved siden av eller hva planen er. Om du skal gjøre det fulltid hadde i hvertfall jeg valgt en offentlig skole. Eventuelt kan du ta det på halve tiden som privatist om du studerer fulltid og er motivert. Ta hele VGS på Bjørknes, mange studenter over 20 der. Og et kjempe læringsmiljø og gode lærere. Hva er prislappen for hele VGS? Lenke til kommentar
Berniy Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Du klarer hele VGS på 1 og et halvt år hvis du ønsker mange fag. Du må betale to år 70k pr år ca, så totale kostnader ligger på 150 000,- Hvis du bor borte får du 40% bortebostipend. Jeg syntes ihvertfall at jeg har fått mye mer ut av 1 og et halvt år på bjørknes enn 3 år på VGS. Læringsmiljøet er helt annerledes enn VGS, og lærerne er faktisk interisert i å få deg fremm, samt at de er veldig fagrettet, noe jeg ikke opplevde i offentlig skole. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå