Lafro Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Hei! Er det noen her som har erfaringer med for høyt eller for lavt stoffskiftet? Hvordan kjentes det på kroppen, og har dere blitt "friske" fra det? Hva må til for å få en diagnose, og er det vanlig at legen sjekker dette med vanlige undersøkelser (blodprøver)? Etter å ha lest litt om dette ble jeg lettere nysgjerrig Takk for svar! Lenke til kommentar
War Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Min erfaring med venner som har det er at med medisiner så får man normalt stoffskifte, og da kan man ikke trekke frem sykdommen sin ved passende anledninger. Det pleier å bli krysset av for FT4 og TSH på blodprøveskjemaet dersom du forklarer for legen ting som kan tyde på noe stoffskifterelatert. En vanlig blodprøve gir ingen garanti for at det blir krysset av. 1 Lenke til kommentar
Lafro Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Okey, takk for svar Hvilke symptomer hadde de for å oppsøke lege? Lenke til kommentar
War Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Hevelse rundt øyene og slapp/ingen matlyst. Symptomer på kun lavt stoffskifte er 100 i seg selv, så det kan være så mye. Det er iallefall ikke lurt å si til legen "jeg trur det er" - da blir man med en gang stemplet som hypokonder og får færre tester. Skal man lure til seg en slik prøve så må man vel nesten klage med symptomlistene Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Stoffskiftesykdommer er veldig uvanlige. Jeg har såkalt "cushingoide tendenser". Fullblåst Cushing's Syndrome rammer kun én person i veldig mange tusen. De aller fleste symptomer på stoffskifteproblemer er diffuse og kan bare diagnoseres ved gjentatte blod eller spytt- prøver. Det er ikke vanlig at legen krysser av for å sjekke disse med mindre det eksisterer en mistanke, eller tas et fullt blodpanel for å forsøke en bredere diagnostikk. Som War sier er det som regel thyroidstimulerende hormon og fritt tyroksin som må måles. Men det finnes også andre stoffskiftesykdommer. Jeg er usikker på hvilke målinger som må tas for å diagnosere disse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå