Gå til innhold

Jobb innenfor IT - Uten utdannelse


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei, jeg er en 18 åring som går på mitt tredje år på Videregående skole. Det jeg lurer på er om det finnes noen jobber innenfor IT som er mulig å oppnå, uten å ha særlig utdanning.

 

Grunnen til at jeg spør er da jeg har spesialundervisning, og har derfor ikke karakterer. Jeg bruker data på fulltid i fritiden, og jeg er derfor en ganske avansert bruker, men problemet er at jeg ikke har noe utdanning som f.eks innen Media og kommunikasjon eller lignende.

 

Takk for alle svar!

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kan jo alltids bli programmerer..Mangen firma tar deg inn selv om du ikke har utdanning som lærling. Kjenner ein inginør som kom inn uten ein eineste utdannelse :p

 

Hehe, problemet der er jo at jeg ikke har erfaring med det, jeg har prøvd litt med HTML/CSS men er ikke på et høyt stadie ennå. Er det noe du kan anbefale å begynne med? **Jeg er ikke flink i matte.**

Lenke til kommentar

Eg har ikke vært innom jobb markede siden eg er bare 14 (lol). Men han eg kjenner da hadde ikke noe utdannelse what so ever..Nesten ikke VGS heller :p Han hadde sett litt på programering språk og slikt. Så fekk han jobb hos Omega.

 

Du kan jo bli sekretær, neida :p

 

Men vist det virker intresangt for deg og jobbe med det er dette ein nettside som funker fint : http://www.w3schools.com/html/default.asp . Htmlen er litt ukorekt. Men det finner du ut når du begynner og lære CSS.

 

Vil du rett over på eit programmeringsspråk ville eg begynnt med Java. Mye brukt og ikke alt for tungt. Eller Visual basic som er enda lettere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Å bli programmerer uten høyskole, tror jeg du bare skal legge på hylla. Veien er enten Bachleor (min 6 år) eller master (min 8 år) utdannelse.

Det at noen vet om en som fikk jobb som programmerer uten utdannelse, er unntakene og ikke regelen.

Lenke til kommentar

Du sier du har hatt spesialundervisning som gjør at du ikke har karakterer; gjør dette at du ikke kan søke høyskole og universitet? Høres jo ikke helt ideelt ut. Det finnes mange linjer på høyskoler og universitet inne IT som ikke krever matematikk og fysikk. HW har vell hatt noen artikler om en eller annen driftslinje på en høyskole hvor ca 100% kom i arbeid etter fullført utdanning.

 

Du kan jo også søke jobb i et IT-firma i en stilling som ikke krever utdanning og jobbe deg oppover, men for å komme deg noen vei må du tillegne deg noen ferdigheter på egenhånd. Lettere sagt enn gjort om du ikke er fryktelig motivert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Du sier du har hatt spesialundervisning som gjør at du ikke har karakterer; gjør dette at du ikke kan søke høyskole og universitet? Høres jo ikke helt ideelt ut. Det finnes mange linjer på høyskoler og universitet inne IT som ikke krever matematikk og fysikk. HW har vell hatt noen artikler om en eller annen driftslinje på en høyskole hvor ca 100% kom i arbeid etter fullført utdanning.

 

Du kan jo også søke jobb i et IT-firma i en stilling som ikke krever utdanning og jobbe deg oppover, men for å komme deg noen vei må du tillegne deg noen ferdigheter på egenhånd. Lettere sagt enn gjort om du ikke er fryktelig motivert.

 

For å si det slik; nei, jeg har ikke studiekompetanse, så høyskole kan jeg bare glemme. Men som KimKarne sa, så kan jeg f.eks gå på det han mente kunne være greit.

 

Bare for å gjøre det helt klart: Jeg går på et ordinært løp, jeg går på en ordinær videregående skole, men med et spesielt opplegg.

 

Eidt: Fra Wikipedia:

Generell studiekompetanse er en kvalifikasjon som kan oppnås etter å ha fullført og bestått videregående skole. Kompetansen krever gjennomføring av en kombinasjon av fag i den videregående skolen som tilfredsstiller visse kriterier, og gir mulighet til å søke på høyskole- og universitetsstudier.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Sett deg inn i faget, les en del artikler og bøker. Ta noen relevante sertifiseringer, for eksempel gjennom IT Akademiet. For så å søke jobb i en IT-bedrift.

Deretter kan du jobbe deg oppover.

Dette er rimelig enkel sak om du er motivert og interessert i faget.

Endret av kmatis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Billigste vei:

 

Kjør gjennom denne pakken.

 

Etterpå når du er klar som et egg for sertifisering, finner du noen som arrangerer slike sertifiseringer og avlegger en prøve som forhåpentligvis gir deg et sertifikat som sier du nå kan Windows 7.

Da er du 1/5 på vei til MSCE...

 

Du kan sikkert få en lærlingekontrakt med det sertefikatet. Ikke bry deg så mye om lønn først. En avtale med 3 år læretid og kanskje får dekket videre materiale til transcendere og sertefiseringer, er et godt springbrett videre...

 

Ikke bare Næringsakademiet som underviser i slike emner. http://www.ecademy.no/ har også målrettede studier..

Lenke til kommentar

Å bli programmerer uten høyskole, tror jeg du bare skal legge på hylla. Veien er enten Bachleor (min 6 år) eller master (min 8 år) utdannelse.

Det at noen vet om en som fikk jobb som programmerer uten utdannelse, er unntakene og ikke regelen.

 

Dette her er jo helt feil.

 

Bachelor er 3 år på universitet, master er 5 år. 8 år er doktorgrad.

 

Er nok ganske vanskelig å få jobb som programmerer uten en mastergrad. Unntak finnes, men de fleste store bedrifter/konsulentselskap krever at kandidaten har en mastergrad.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Dette her er jo helt feil.

 

Bachelor er 3 år på universitet, master er 5 år. 8 år er doktorgrad.

 

Er nok ganske vanskelig å få jobb som programmerer uten en mastergrad. Unntak finnes, men de fleste store bedrifter/konsulentselskap krever at kandidaten har en mastergrad.

 

Du må jo ta med at man må har forkunnskaper (vidergående skole) for å komme seg inn på høgskole eller universitet. I begge tilfellene er det tre år videregående.

Lenke til kommentar

Du må jo ta med at man må har forkunnskaper (vidergående skole) for å komme seg inn på høgskole eller universitet. I begge tilfellene er det tre år videregående.

 

Det er riktig, men TS går allerede på VGS. Antagelig kan han få studiekompetanse ved å ta påbygning.

 

Når det gjelder andre, "enkle" IT-jobber som support og slikt krever det liten til ingen utdannelse.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke veldig realistisk å komme ut i jobb uten noen form for utdanning, noe må man ha. Jeg vet ikke helt hva tilbudene for deg er, men det er jo bare å kontakte diverse skoler og undersøke om du slipper inn. Det er også bare å begynne å sanke sertifiseringer, da har du et bevis på at du kan noe(noe du ikke har ellers). Microsoft tilbyr en del forskjellig: http://www.microsoft.com/learning/en/us/certification-overview.aspx

 

Du kan også vurdere ting som LPIC: http://www.lpi.org/linux-certifications/programs/lpic-1

 

Mvh Håkon

Lenke til kommentar

Å bli programmerer uten høyskole, tror jeg du bare skal legge på hylla. Veien er enten Bachleor (min 6 år) eller master (min 8 år) utdannelse.

Det at noen vet om en som fikk jobb som programmerer uten utdannelse, er unntakene og ikke regelen.

 

????

 

En Bachelor er 3 år og en master er 5.. Hvor fikk du disse tallene fra? ( på 8 år har du jo omtrent en PhD)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Til trådstater, hvis du leser litt nøyere på enkelte høyskoler trenger du ikke studiekompetanse, noen krever bare fagbrev. Andre krever fullført videregående + min 5 år i jobb.

 

Jeg tror egentlig at høyere utdanning bare er en glemme sak for meg, da det er en reell grunn for at jeg ikke får studiekompetanse; jeg får jo ikke karakterer..

 

Det andre er jo at jeg har store lese- og skrive vansker.

Lenke til kommentar

Lese vanskene kan kanskje være et problem, men husk at mye av studiet er praktisk. Har du problemer med å lese data (internett. guides osv?) Har du roen og tro på at du kan lære deg et programeringspråk? Isåfall har du mye av det som skal til.

 

Og ja, utifra postene dine vil jeg si at du skriver bedre enn halvparten av alle brukere her inne.. Universiteter er vel også blitt flinkere på å tilrettelegge studier? En høyere utdanning er ikke dumt! ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...