Gå til innhold

Telenor - pakketap og høy ping


Anbefalte innlegg

Har i en lengre periode slitt voldsomt med pakke tap og høy ping.

Dette er en periodisk feil.

 

Har kjørt PingPlotter og det virker som om det kommer spikes rundt hvert kvarter(ish).

Har kontaktet Telenor og de har kjørt de testene de har mulighet til å gjøre, men klarer ikke finne noen feil ved nettet mitt.

 

Telenor nevnte i begynnelse av kontakten jeg hadde med de at jeg peaka upload-speeden min og dermed "sprengte" linja mi. På grunnlag av dette så har jeg satt i gang BitMeter OS (program som måler opp-/nedlastning på PCen)

 

Ting jeg selv har utført/ iverksatt:

  • Slått av trådløst nett
  • Kun en PC tilkoblet router
  • Byttet mellom 3 forskjellige routere
  • Kjørt anti-malware program (Malwarebytes)
  • Kjørt anti-virusprogram (Sophos og Trend House Call)

Ingenting av dette har hatt noen form for innvirkning.

 

Sett at jeg kun spiller WoW og Diablo 3 så har jo neste "syndebukk" vært Blizzard/Telia, men de avviser mine henvendelser så fort jeg framlegger Pathping mot Blizzard.

Tracing route to 213-155-152-66.customer.teliacarrier.com [213.155.152.66]
over a maximum of 30 hops:
 0  Me [10.0.0.82]
 1  P-2812HNU [10.0.0.138]
 2  ti0059a380-l100.ti.telenor.net [148.122.177.24]
 3  ti0008d320-ge2-1-2-10.ti.telenor.net [146.172.8.169]
 4  ti0008c400-ae4-0.ti.telenor.net [146.172.101.233]
 5  ti0001c400-ae5-0.ti.telenor.net [146.172.100.133]
 6  ti3004c310-ae5-0.ti.telenor.net [146.172.100.38]
 7  ti6000b300-ae0-0.ti.telenor.net [146.172.105.46]
 8  kbn-glos-i1-link.telia.net [213.248.73.177]
 9  kbn-b4-link.telia.net [80.91.254.194]
10  kbn-bb1-link.telia.net [80.91.246.46]
11  hbg-bb1-link.telia.net [213.155.134.199]
12  ffm-bb1-link.telia.net [213.155.135.148]
13  prs-bb1-link.telia.net [80.91.245.101]
14  prs-b7-link.telia.net [213.155.132.193]
15	 *		*		*	
Computing statistics for 350 seconds...
		Source to Here   This Node/Link
Hop  RTT	Lost/Sent = Pct  Lost/Sent = Pct  Address
 0										   Me [10.0.0.82]
							0/ 100 =  0%   |
 1	1ms	 0/ 100 =  0%	 0/ 100 =  0%  P-2812HNU [10.0.0.138]
							0/ 100 =  0%   |
 2   69ms	 0/ 100 =  0%	 0/ 100 =  0%  ti0059a380-l100.ti.telenor.net [148.122.177.24]
							0/ 100 =  0%   |
 3  ---	 100/ 100 =100%   100/ 100 =100%  ti0008d320-ge2-1-2-10.ti.telenor.net [146.172.8.169]
							0/ 100 =  0%   |
 4  ---	 100/ 100 =100%   100/ 100 =100%  ti0008c400-ae4-0.ti.telenor.net [146.172.101.233]
							0/ 100 =  0%   |
 5  ---	 100/ 100 =100%   100/ 100 =100%  ti0001c400-ae5-0.ti.telenor.net [146.172.100.133]
							0/ 100 =  0%   |
 6  ---	 100/ 100 =100%   100/ 100 =100%  ti3004c310-ae5-0.ti.telenor.net [146.172.100.38]
							0/ 100 =  0%   |
 7  ---	 100/ 100 =100%   100/ 100 =100%  ti6000b300-ae0-0.ti.telenor.net [146.172.105.46]
							0/ 100 =  0%   |
 8  103ms	 0/ 100 =  0%	 0/ 100 =  0%  kbn-glos-i1-link.telia.net [213.248.73.177]
							0/ 100 =  0%   |
 9  164ms	 0/ 100 =  0%	 0/ 100 =  0%  kbn-b4-link.telia.net [80.91.254.194]
							0/ 100 =  0%   |
10  176ms	 0/ 100 =  0%	 0/ 100 =  0%  kbn-bb1-link.telia.net [80.91.246.46]
							0/ 100 =  0%   |
11  198ms	 0/ 100 =  0%	 0/ 100 =  0%  hbg-bb1-link.telia.net [213.155.134.199]
							0/ 100 =  0%   |
12  196ms	 0/ 100 =  0%	 0/ 100 =  0%  ffm-bb1-link.telia.net [213.155.135.148]
							0/ 100 =  0%   |
13  204ms	 0/ 100 =  0%	 0/ 100 =  0%  prs-bb1-link.telia.net [80.91.245.101]
							0/ 100 =  0%   |
14  194ms	 0/ 100 =  0%	 0/ 100 =  0%  prs-b7-link.telia.net [213.155.132.193]
Trace complete.

 

Grunnen Blizzard avviser mine henvendelser ses på Hop nr. 3. 100 % på Telenor sitt nett.

 

Konfronterte Telenor ang. dette, men de avviste/mente det ikke hadde betydning:

Ser at saken din er sendt videre til analyse hos tekniker som vil kunne se latency som angår ditt samband slik at spesifikke interne IP-adresser skal ikke ha noe å si i denne sammenhengen.

 

Hva mener folket her inne?

Føler jeg har blitt en kasteball mellom Telenor og Blizzard uten mulighet til å få noen løsning på problemene jeg opplever.

Endret av Frozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å bytte DNS-servere, enten i routeren, eller sette routeren i bridge og dette DNS manuellt i PC'n. Se http://itpro.no/arti...fte-dns-server/

 

Forsøkte dette i går ettermiddag, men det ble dessverre ikke noen bedring.

 

Vet noen som det er slik at Telenor, slik de påsto hardnakket over telefon, har sperret for all bruk av pathping i deres nett og at det er derfor jeg får opp 100% pakke tap?

Skulle likt å hatt ett konkret svar på akkurat dette, bare for å prøve å tråkke vei i vellinga mot Blizzard - igjen.

Lenke til kommentar

Ingen problemer her... Siden du får løst dns-navn, er det vel ikke DNS som er problemet, men på trace-routen din ser det ut som om den har forsøkt flere routere før den får svar.

 

 

Tracing route to www.vg.no [195.88.54.16]
over a maximum of 30 hops:
 1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.0.1
 2    17 ms    17 ms    18 ms  *****.ti.telenor.net [148.122.****]
 3    19 ms    18 ms    18 ms  ti0010d320-ge2-1-0-10.ti.telenor.net [146.172.107.233]
 4    18 ms    46 ms    19 ms  ti0010c400-ae4-0.ti.telenor.net [146.172.101.237]
 5    25 ms    18 ms    25 ms  ti0300c400-ae2-0.ti.telenor.net [146.172.100.101]
 6    18 ms    17 ms    18 ms  ti0001a400-ae1-0.ti.telenor.net [146.172.100.42]
 7    17 ms    17 ms    17 ms  xe-1-2-0.cr2-osl2.n.bitbit.net [62.92.230.2]
 8    18 ms    18 ms    20 ms  vlan-8.cs1-osl2.n.bitbit.net [87.238.32.33]
 9    17 ms    18 ms    17 ms  www.vg.no [195.88.54.16]
Trace complete.

Lenke til kommentar

Forsøkte dette i går ettermiddag, men det ble dessverre ikke noen bedring.

 

Vet noen som det er slik at Telenor, slik de påsto hardnakket over telefon, har sperret for all bruk av pathping i deres nett og at det er derfor jeg får opp 100% pakke tap?

Skulle likt å hatt ett konkret svar på akkurat dette, bare for å prøve å tråkke vei i vellinga mot Blizzard - igjen.

 

 

nei di skall ikke ha noe blokering. men kan høre med di om du kan få utført en linjetest å sjekket hvor mye støy du har på linja.

Lenke til kommentar

Trace route fungerer helt OK, men det er verre om jeg benytter meg av kommandoen "pathping www.vg.no" (f.eks.)

 

nei di skall ikke ha noe blokering. men kan høre med di om du kan få utført en linjetest å sjekket hvor mye støy du har på linja.

Telenor har kjørt de testene som var mulig å få kjørt, har hatt en lengre dialog gående med de ang. dette problemet, men linja mi var helt OK.

Har heller ingen jitter på pingtest.net

Lenke til kommentar

Trace route fungerer helt OK, men det er verre om jeg benytter meg av kommandoen "pathping www.vg.no" (f.eks.)

 

 

Telenor har kjørt de testene som var mulig å få kjørt, har hatt en lengre dialog gående med de ang. dette problemet, men linja mi var helt OK.

Har heller ingen jitter på pingtest.net

 

hvile støynivåer hadde du da?

Lenke til kommentar

Da har jeg hatt Pingplotter kjørende i 3-4 timer etter at jeg kom hjem fra jobb.

1369491.jpeg

 

Det er spikes på opp mot 3000 ms enkelte steder.

 

Hvor normalt/unormalt er dette? Er det noe jeg kan legge fram til Telenor som "bevis" på at linja mi er dårlig?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Håper virkelig du klarer å få løst opp i dette da jeg lider samme skjebne som deg.

Har snakket med både telenor og blizzard til en liten grad men jeg er nok desverre av typen som ikke orker mer callcenters for øyeblikket.

Forresten er dette et problem kun folk med telenor, eller har andre leverandører også samme problemet?

Har kamerater med telenor som ikke har dette problemet, du bor vel ikke tilfeldigvis på sørlandet?

Lenke til kommentar

Har også dette problemet / et lignende problem med Canal Digital, som også bruker telenor nettet hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Tok en runde med TCP/IP Optimizer, og fant ut at 36-byte eller mindre pakker ble tapt / tok lang tid mye oftere enn 37-byte eller større pakker...

 


Pinging [68.67.73.20] with 36 bytes ->Request Timed Out
Pinging [68.67.73.20] with 36 bytes ->bytes=36 time=161ms TTL=48
Pinging [68.67.73.20] with 36 bytes ->Request Timed Out
Pinging [68.67.73.20] with 36 bytes ->bytes=36 time=1911ms TTL=48
Pinging [68.67.73.20] with 36 bytes ->Request Timed Out
Pinging [193.10.252.19] with 36 bytes ->bytes=36 time=16ms TTL=246
Pinging [193.10.252.19] with 36 bytes ->bytes=36 time=2756ms TTL=246
Pinging [193.10.252.19] with 36 bytes ->bytes=36 time=17ms TTL=246
Pinging [193.10.252.19] with 36 bytes ->bytes=36 time=2037ms TTL=246
Pinging [193.10.252.19] with 36 bytes ->bytes=36 time=20ms TTL=246
Pinging [128.97.27.37] with 36 bytes ->Request Timed Out
Pinging [128.97.27.37] with 36 bytes ->bytes=36 time=188ms TTL=39
Pinging [128.97.27.37] with 36 bytes ->Request Timed Out
Pinging [128.97.27.37] with 36 bytes ->bytes=36 time=858ms TTL=39
Pinging [128.97.27.37] with 36 bytes ->bytes=36 time=188ms TTL=39
Pinging [74.125.143.105] with 36 bytes ->bytes=36 time=29ms TTL=47
Pinging [74.125.143.105] with 36 bytes ->bytes=36 time=218ms TTL=47
Pinging [74.125.143.105] with 36 bytes ->bytes=36 time=28ms TTL=47
Pinging [74.125.143.105] with 36 bytes ->bytes=36 time=2363ms TTL=47
Pinging [74.125.143.105] with 36 bytes ->bytes=36 time=484ms TTL=47
Pinging [67.212.154.222] with 36 bytes ->Request Timed Out
Pinging [67.212.154.222] with 36 bytes ->bytes=36 time=163ms TTL=106
Pinging [67.212.154.222] with 36 bytes ->Request Timed Out
Pinging [67.212.154.222] with 36 bytes ->bytes=36 time=164ms TTL=106
Pinging [67.212.154.222] with 36 bytes ->bytes=36 time=1320ms TTL=106
Ping statistics for above hosts:
 Packets: Sent = 25, Received = 18, Lost = 7 (28% loss)
Approximate round trip times (RTT) in milli-seconds:
 Minimum = 16ms, Maximum =  2756ms, Average =  516ms

Pinging [68.67.73.20] with 37 bytes ->bytes=37 time=161ms TTL=48
Pinging [68.67.73.20] with 37 bytes ->bytes=37 time=160ms TTL=48
Pinging [68.67.73.20] with 37 bytes ->bytes=37 time=161ms TTL=48
Pinging [68.67.73.20] with 37 bytes ->bytes=37 time=161ms TTL=48
Pinging [68.67.73.20] with 37 bytes ->bytes=37 time=161ms TTL=48
Pinging [193.10.252.19] with 37 bytes ->bytes=37 time=16ms TTL=246
Pinging [193.10.252.19] with 37 bytes ->bytes=37 time=17ms TTL=246
Pinging [193.10.252.19] with 37 bytes ->bytes=37 time=16ms TTL=246
Pinging [193.10.252.19] with 37 bytes ->bytes=37 time=17ms TTL=246
Pinging [193.10.252.19] with 37 bytes ->bytes=37 time=17ms TTL=246
Pinging [128.97.27.37] with 37 bytes ->bytes=37 time=189ms TTL=39
Pinging [128.97.27.37] with 37 bytes ->bytes=37 time=188ms TTL=39
Pinging [128.97.27.37] with 37 bytes ->bytes=37 time=188ms TTL=39
Pinging [128.97.27.37] with 37 bytes ->bytes=37 time=187ms TTL=39
Pinging [128.97.27.37] with 37 bytes ->bytes=37 time=187ms TTL=39
Pinging [74.125.143.105] with 37 bytes ->bytes=37 time=27ms TTL=47
Pinging [74.125.143.105] with 37 bytes ->bytes=37 time=28ms TTL=47
Pinging [74.125.143.105] with 37 bytes ->bytes=37 time=28ms TTL=47
Pinging [74.125.143.105] with 37 bytes ->bytes=37 time=27ms TTL=47
Pinging [173.194.71.103] with 37 bytes ->bytes=37 time=1136ms TTL=47
Pinging [67.212.154.222] with 37 bytes ->bytes=37 time=163ms TTL=106
Pinging [67.212.154.222] with 37 bytes ->bytes=37 time=162ms TTL=106
Pinging [67.212.154.222] with 37 bytes ->bytes=37 time=163ms TTL=106
Pinging [67.212.154.222] with 37 bytes ->bytes=37 time=162ms TTL=106
Pinging [67.212.154.222] with 37 bytes ->bytes=37 time=161ms TTL=106
Ping statistics for above hosts:
 Packets: Sent = 25, Received = 25, Lost = 0 (0% loss)
Approximate round trip times (RTT) in milli-seconds:
 Minimum = 16ms, Maximum =  1136ms, Average =  155ms

 

Tok også en bitte liten runde med freeware versjonen av pingplotter.

1377203.jpeg

Endret av Jikap
Lenke til kommentar

Gjorde noe mer tester og feilsøking og tok kontakt med Teliasonera International Carrier.

Første svaret jeg fikk var ganske simpelt at det var Blizzards feil, men etter litt frem og tilbake fikk jeg et svar som jeg ikke har vondt for å tro på når det kommer til Telenor:

 

Hello Richard,

 

I should mention that we are not allowed to give any feedback to non-customers but it was my exception to do that.

Please do not mention my name in any of your postings wherever it could be.

 

Looking at your provided link I can definitely tell where the problem is.

It is not Blizzard, sorry for yesterday’s misinformation. It is just they do not reply or block ICMP requests.

 

The issue is on the way back to Telenor from Copenhagen where we have our port completely full towards them most of the time. And the reason it is full is Telenor itself, they should move traffic to other peering points of course only if they have any free bandwidth left with us. Or they should upgrade/buy new connection with us.

 

If am not mistaken it is an ongoing process and both our peering managers are aware of this issue.

Please report all your issues to your provider Telenor and hopefully they will come with a solution.

 

Kind regards,

.......

 

Vel om dette er problemet vet jeg jo da ikke enda siden jeg ikke har vært i kontakt med Telenor enda, men jeg har ikke vondt for å tro at telenor snur på kronene på bekostning av kvaliteten på sine produkt.

Så jeg blir å ringe dem iløpet av mandag og forhåpentligvis få et svar som ikke er at det ikke er noe galt hos dem.

Men eneste løsning er vel kanskje et ISP bytte.

Endret av Gjetmund
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt problemer med høy ping og mye packet loss til det meste av amerikanske sider og tjenester i flere uker nå, problemet virker å være båndbredde på diverse noder rundt omkring i europa, og det er på det verste når folk flest koblet opp på kveldene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg sier ikke at det er helt sannsynlig, men slik det er med nettverkstrafikken i telenor sitt nett, så har det i senere tid vist seg at de differensierer tjenester til en viss grad.

 

Netflix, som startet opp i Norge, har en ISP-Oversikt som viser at kundene deres har faktisk dårligst tjenesteopplevelse. Netflix har også sagt at Telenor prioriterer trafikken deres lavere, fordi de ikke har signert tjenesteavtaler med Telenor.

 

Telenor har også tidligere gått hardt ut mot andre båndbreddekrevende tjenester. Slik det stiller seg i dag, ønsker Telenor at store aktører som sender mye trafikk i nettet til Telenor skal betale Telenor for å leie prioritert plass i nettverket deres.

 

Slik kan det bli mer av fremover, da kostnaden for å bygge ut godt bredbånd til alle, vil nok bli fordelt over flere aktører.

Sluttbrukere vil nok også måtte betale mer for internett-tilgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Jeg har også lignende problemer som dette.. når jeg spiller Blizzard spill sånn som Overwatch, min normale ping er på 75, men av og til så går den opp til 80-85 og helt tilfeldig så hopper den opp til over 100 og av og til opp til 3000 ping, noen ganger varer det i kanskje 5 minutter noen ganger lengre.. heldig for meg så har det ikke økt ekstremt når jeg har spilt i competitive på overwatch.

 

Jeg har både hvert i kontakt med Blizzard support og alt form for support fra telenor og den ene sier det er den andre som gjør feil.. Blizzard sier det har noe med Telenor og gjøre. Telenor sier det må være på Blizzards side og at alt skal være normalt oss meg og at jeg ikke skal ha noe høy ping i det hele tatt, så jeg blir bare sendt frem og tilbake mellom Blizzard support og Telenor konstant

Lenke til kommentar

Hva slags hastighet har du? Er det bare du på linja?

Min normale ping skal være 75 ms men i det siste så har den for en eller annen grund økt opp til 85 ms, husker ikke hva min download og uplasting hva før, men det den er nu er 24,83 Mbps i download og 4.69 i upload

 

Det med hvordan det hva noen månder siden er altså at jeg ikke husker 100% hvor mye det hva men det hadde rundt 5 i upload og over 20 i download

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...