Gå til innhold

PC-salget fortsetter å stupe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser på dette som da VHS-salget stuper, de samme produsentene må komme med nettbrett om de vil være med , og da er det ikke noe økonomisk stup eller så ille som det høres ut som.

Regner med at det er mest bedrifter som gjør denne tabellen, ansatte får nettbrett istedet for ny bærbar og bedrifter har ikke oppgradert serverparkene nå med uro i økonomien.

Det er vel normale og som forventede tall og da blir vel ikke nettbrettet en syndebukk?

Endret av War
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nettbrett holder i lange baner for de fleste til dagligdagse greier. Og man trenger ikke en super-PC for å kjøre Word, Powerpoint osv. så folk klarer seg med de gamle maskinene de har. Og da går nysalget selvfølgelig ned.

Hvor kommer forresten maskiner bygd av tredjepart inn? Dersom man kjøper et Asus-hovedkort, teller det da neppe som en Asus-PC?

Endret av omnomnomnivore
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det negative / syndebukk osv gjelder vel bare for de som ikke hev seg på nettbrettbølgen og nå får merke et stup på sine produkter.

Om samsung selger 30millioner færre pcer , men 45millioner fler nettbrett er vel ikke det noen krise for de isolert.

Lenke til kommentar

Dette er egentlig ikke gode nyheter for de som faktisk bruker en PC til noe. Pr i dag har jeg 3 stasjonære som varmer føttene mine, kvittet meg med laptopene og vurderer enten ett 7" eller 9/10" nettbrett just for fun.

Det som skjer når etterspørselen minsker på bla stasjonære er at konkurransen minsker, det samme kan skje med videreutvkling av hardwaren og ikke minst priskonkurransen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser på dette som da VHS-salget stuper, de samme produsentene må komme med nettbrett om de vil være med , og da er det ikke noe økonomisk stup eller så ille som det høres ut som.Regner med at det er mest bedrifter som gjør denne tabellen, ansatte får nettbrett istedet for ny bærbar og bedrifter har ikke oppgradert serverparkene nå med uro i økonomien.Det er vel normale og som forventede tall og da blir vel ikke nettbrettet en syndebukk?

Hadde ikke vært noe verre enn å sette ned prisene på pc'en de selger.

De aller fleste ferdig bygde stasjonære pc'er man får kjøpt er overpriset langt opp i skyene. Hvorfor skal man betale 15 tusen for en god pc når man kan bygge en selv med samme komponenter til 10 tusen?

At pc salget stuper synes ikke jeg er rart i det hele tatt og jeg hadde heller ønsket å se de pc'produktene som allerede finnes på markedet stupe ned i pris slik at det faktisk lønner seg for folk å kjøpe dem enn at flere produsenter skal kaste seg ut på "nettbrett" strømmen.

Nettbrett har vi allerede nok av, i tillegg synes jeg ikke et nettbrett har mye stille opp med i forhold til en pc uansett, ikke bare når det kommer til ytelse, men også bruksvennlighet.

Lenke til kommentar

Når det meste av verden lider lider under finanskrisen så ville det jo vært mer enn merkelig hvis dette ikke ga seg utslag i PC-salget verden over. Det samme skjer jo med bilsalget. Det er kun i Norge vi ufortrødent handler videre. Bare i vår lille husstand ble det kjøpt inn 3 x G34 Opteron servere, en E5 Xeon server, en SR-2 arbeidsstasjon og en Asus Eee PC i 2012 så jeg har gjort mitt for å støtte den delen av industrien.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mange av selvbygger pcene er med i denne undersøkelsen?

De som bygger selv utgjør nok en meget liten del av PC markedet. Det er vel en grunn til at det om ett par generasjoner ser ut til å bli slutt på løse prossessorer, og disse heller kommer ferdig på hovedkort. Det for å gjøre det billigere å produsere ferdig PCer, spesielt bærbare. Tar det 1-5 minutter raskere å bygge en PC, så er det millioner spart årlig for de største produsentene.

Lenke til kommentar

"PC-salget faller som en stein"

"PC-salget fortsetter å stupe"

Har artikkelforfatteren noen gang sett en stein falle eller noen utføre et stup?

Ingen av delene er sammenlignbare med en 5% endring i løpet av et år ....

Har innleggsforfatteren noen gang sett ordtak og fraser? Og kanskje også lagt merke til at mange av de ikke er helt bokstavelig? Det kan sikkert diskuteres om det "faller som en stein", men slik frasen brukes er det meningsløst å kreve at det må være en vertikal kurve.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har innleggsforfatteren noen gang sett ordtak og fraser? Og kanskje også lagt merke til at mange av de ikke er helt bokstavelig? Det kan sikkert diskuteres om det "faller som en stein", men slik frasen brukes er det meningsløst å kreve at det må være en vertikal kurve.

Jeg krever ingen vertikal kurve, men den bør i det minste gå brattere nedover enn det 5% på et år utgjør.

"PC-salget synker stadig", "PC-salget for nedadgående", osv. hadde vært riktigere.

Hva om man istedet hadde sett på utviklingen i det kombinerte PC+nettbrett-markedet?

Da ville man sett en klar oppgang. ("Datamaskinsalget til himmels!")

Hvis den minste lille variasjon må forsterkes til det ugjenkjennelige, så går det ofte ut over kvaliteten på innholdet. (Dette gjelder både for musikk og nyheter.) Overdrivelser genererer nok 'views' og kanskje en og annen 'click-through' - men bedriftens nettfiltre sørger for at jeg ikke er en av dem ...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er interessant for min del er salgstall for PC-komponenter. Både ferdig-PC (med unntak av gaming notebook og enkelte toppmodell Ultrabooks) og folkene som kjøper dette er direkte kjedelige. Det er nesten som å være på nymotens warehouseparty der majoriteten av detlakerne verken engasjerer seg i festen, musikken eller dansingen men rett og slett drikker seg dritings og oppfører seg som klovner. Folk som har PC på måfå er bare i veien. Det vill alltids være PC for oss andre om vi så må bestille printkort og lodde på komponentene selv.

Lenke til kommentar

Hadde ikke vært noe verre enn å sette ned prisene på pc'en de selger.

De aller fleste ferdig bygde stasjonære pc'er man får kjøpt er overpriset langt opp i skyene. Hvorfor skal man betale 15 tusen for en god pc når man kan bygge en selv med samme komponenter til 10 tusen?

Du skulle vært her på 90 og tidlig 2000 tallet. Du hadde kommet til å daua! Nei vi har det veldig godt i dag. Slipper hvertfall ut med 3.500,- for 8MB ekstra minne....

Lenke til kommentar

Deter vel ikke noe rart at Pc salget faller totalt sett med et konkurs Europa . Det motsatte hadde vært rart.

At det faller her i Nrge er vel heller ikke så rart siden den unge generasjon kunn intreserer seg for apps og spill på telefon og nettbrett.

Hjemmepcen er et must hvis du vil drive med noe fornuftig og kanske har en hobby i tillegg som foreks. bilder.

Jeg foretrekker stasjonær pc med ordentlige skjermer. helst to skjermer, da koser jeg meg med både bilder og film samt musikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil trolig stabilisere seg på et nivå når det oppnås en likevekt mellom nettbrett og PC. Det er for de som arbeider med PC, slik vi kjenner det i dag, nødvendig med et tastatur. Bruker selv nettbrett hele tiden, men selv innlegg som dette er skrevet på PC. Jeg tror at de fleste vil ha tilgang på flere løsninger (padder og PC-er). Tidligere var det bare PC som gjaldt.

Dette flater ut etterhvert.

Det som er mer interessant er hvordan Microsoft vil klare seg på langen. De er mer bundet til hardware, og har store forventninger til å ta del av tablett-markedet. Dette ser per dato ikke veldig lyst ut, men hvem vet. Det blir sikkert større forandringer der enn hos hardwareprodusenter.

Lenke til kommentar

"Er de gode, gamle datamaskinene forbi sin storhetstid? "

Seriøst!? Den setningen der er ikke annet en for å garve til seg lesere og fjærn.

Greit nokk salget faller, men blir nokk ikke pcn's død. Spillbransjen er stor og de fleste velger en stasjoær PC for det og andre ting, men jeg ser flere og flere velger å kjøpe en laptop til det formålet og mere krevende oppgaver.

Dog kan bli intressant å se hvordan markedet er om 10,15,20 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...