IceBlitz Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 (endret) Hei! Er ikke så flink på digitale kompakter så da håper jeg det finnes noen som kan hjelpe meg med dette Det har seg slik at min mor skal til Afrika på en lang safari i forskjellige byer og land, og jeg har overbevist henne om at hun må ha et bra kamera istedenfor det hun har nå som er et ferskvarekompakt til 3-400kr. Plastikk, tregt og elendig bildekvalitet. Mine preferanser er som følger: - Et kjempepluss om man kan lade det med ledning rett i kamera men ikke et krav - Et kjempepluss om det tar RAW bilder - Må ha en god full-auto funksjon - Må ha mulighet for seriebilder, men trenger ikke bedre enn 2bps - Best mulig bildekvalitet, no matter what. Trenger ikke 5000x zoom osv, bare best mulig bildekvalitet. Finnes det noe slikt til 1000-1200kr? Endret 15. januar 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 (endret) Kan nok strekkes til 1500kr hvis man får noe veldig mye bedre for det. Så nettopp på Canon Ixus 230 HS men dette var i dyreste laget for hva min mor ønsker å bruke på kamera mtp frakt og alt som kommer i tillegg. Andre forslag? Endret 15. januar 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Ikke helt kompakt, men hva med en Olympus E-PM1 m/14-42mm til 1500 Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Hvis det ikke MÅ være nytt, er det jo en del G-serie Canon på bruktmarkedet... Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Fant et kamera jeg tror vil funke kjempegreit egentlig, og den lå på topp på ephotozine av billige kompakter til under 110 pund. Blir dette jeg går for da http://www.japanphoto.no/panasonic-lumix-dmc-sz1-5025232662562-007?source=japanphoto_prisguide Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Har erfaringer med en del Pana-kompakter. Bl.a. FS10 og flere TZ'er. SZ1'er du har funnet fram til er helt sikkert et godt kjøp. Såvidt jeg vet har den f.eks. til og med en bra "panoramafunksjon"..... Enkle å bruke er de også, disse Panasonicene.... Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 Ja, ser mange mener akkurat dette om Panny kompaktene, så jeg stikker innom og henter ett hos JP i dag da jeg ikke rakk det i går. Skal bli spennende å se hva man kan få ut av et kamera til så lite penger Lenke til kommentar
Amaryne Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Hadde vært flott med en liten oppdatering på hvordan kameraet er å bruke og bildekvaliteten på det. Er på jakt etter et kamera i samme prisklasse for faren min men har så langt ikke akkurat hatt noe flaks. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Det skal du få vettu Tok en del testbilder inne, i både både dårlig og godt lys, vinklet mot peispipen min som har en flott struktur. Og bildene ble meget gode og skarpe på alle brennvidder. I dårlig lys ble jeg faktisk overrasket over hvor godt blitzen og kameraets TTL funksjon fungerte. Knallskarpt, lyst og fint. Samme med farger og utendørs, flotte bilder. MEN, dette kameraet må være noe det enkleste jeg har brukt i form av innstillinger. Jeg tenker at hvis faren din er ute etter noe som er enkelt å bruke tror jeg nesten ikke du kan finne noe som har en så god autofunksjon som dette og som tar så flotte bilder til prisen. Batteritiden er også knallbra, 250 bilder etter CIPA standard, 300 bilder i praksis med normal bruk. Kan lades direkte med kabel så man slipper å ta batteriet ut av kameraet for å lade. Veldig praktisk for den som ønsker det enkelt og greit. 1.2 bilder pr sekund med mulighet for seriefunksjon der du holder inne shutter knappen. Her tok bufferen aldri slutt følte jeg. Holdt inne i ett minutt, altså 70 bilder ish, uten at hastigheten ble tregere. Ingen prossesing time for noe. Alt går raskt og smooth, ufattelig enkelt å bytte mellom bildevisningsmodus og bildetagningsmodus, det er en fast bryter som man switcher opp eller ned avhengig av hvilken modus. Istedenfor at man må finne knappen med grønn pil og enten trykke på den en gang til eller å holde shutter knappen halvveis nede for å komme i bildetagningsmodus, var det bare er rask og enkel switch som ligger rett ved tommelen for dette. Zoomen var superenkel. Den ligger som en ring rundt shutterknappen med en liten tapp så du drar den mot venstre og høyre for å zoome, 0,5cm unna lukkerknappen. Raskt og enkelt og greit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå