Gå til innhold

[Løst] Dali Lektor 1, bytte av sprengte elementer

Anbefalte innlegg

Morn!

Jeg har en bekjent som klarte å spille et par Dali Lektor 1 høyttalere i filler før han kjøpte CW XLS-6 (ikke gode høyttalere, men han prioriterer volum).

Så! Nå har jeg et par små Lektorer der de 4,5"(?) hovedelementene (Ikke tweeterne) er helt ødelagte. De sitter delvis fast når jeg dytter forsiktig på dem, så det er vel noe å få byttet. På hifiklubben skal de ha 1400 for de to elementene!

Det er jo OK bruktpris for et par Lektor 1'er, så da trenger jeg bare å vite hvordan man gjør det? Finner ikke noen manual som beskriver dette, eller for den saks skyld noe billigere sted på nett å kjøpe elementene.

Er det noen som har gjort dette før? Må man lodde kontaktene til magnetene og greier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke lodde noe som helst (med mindre du går for ikke-originale elementer).

Skru ut alle skruene, trekk av to stykk kabelsko, montér de etter riktig fase (forskjellig størrelse uansett),skru igjen. Pass på at du ikke strammer for mye.

Fine høyttalere og 1,4k for et par av de er en fin pris. Dali har alltid være dyre på elementer. Men, 700 per stykk er ikke heseblesende dyrt uansett. Da bass/mellomtonen gikk på den ene Marten-høyttaleren jeg hadde kom det på 3,5k for ett element. Kjeramisk 6,5". Kostbart nachspiel!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...