Gå til innhold

E-ticket


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bestilte for en stud siden en reise til i sommer, over nettet, hos Turkish Airlines.

 

Jeg fikk en såkalt "e-ticket"; altså sendte de samtlige opplysninger og bekreftelse på bestillingen på mail.

 

Hva gjør man egentlig når man ankommer flyplassen når man ikke har en papirbillett? Skal jeg printe ut den bekreftelsesmailen jeg fikk, eller har de alt lagret på PC'en på flyplassen el? Eller må jeg finne en travelagent her i Oslo og be vedkommende printe ut for meg?

 

Og jeg skal jo reise fra Oslo, mellomlande i Tyrkia, før jeg flyr videre etter et par timers venting; hvordan blir det med billetter da? Har de billetten "lagret" på samtlige flyplasser jeg skal innom, inkudert på tilbakereisen?

 

Jeg sendte disse spørsmplene til flyselskapet, men kan ikke se å ha fått no esvar på dette enda.

 

Håper noe her kan hjelpe :)

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du kommer til flyplassen har de noen automater der du skriver inn en kode som du fikk oppgitt i mailen. Eks. "2XDEDF" Med den kode får du velge plass(Om mulighet), antall bagasje osv. Så blir lappen printet ut for bagasje og flybillett.

 

Med mellom landing går bagasjen automatisk om du har sjekket inn på begge flyene i første innsjekking. Så da må du bare vente å kose deg i taxfree..

Lenke til kommentar

De automatene gjelder ikke for Turkish Airlines, har aldri brukt dem.

 

E-ticket fungerer som helt vanlig billett, du får e-ticket-nummer og bookingnummer. 24 timer før kan du sjekke inn via nettet og velge sete og få boardingpass som du kan printe ut. Alt du da trenger å gjøre er å gå til innsjekking på flyplassen, gi personen passet og kvitteringen og levere inn bagasjen. Alt blir ordnet automatisk.

 

Etter det er det bare å gå til gaten og nyte turene. :)

Lenke til kommentar

Omtrent alle bruker e-ticket idag. Ved booking kan man ofte velge et type ID som e-ticket skal knyttes opp mot. Det kan for eksempel være pass, kredittkort eller ingenting som betyr at det skal holde å oppgi registreringskode.

 

Når du reiser bør du uansett ta med deg:

-pass

-kredittkort du brukte ved bestillingen (du kan bli spurt om å vise dette selv om de ikke har nevnt det før)

-utskrift av bekreftelse på bookingen (i tilfelle noe feiler)

 

Bagasjen blir kun sendt videre automatisk om du har gjennomgående billett. Om du skal videre innenlands må bagasjen i mange land ut og tollbehendles på flørste flyplass du kommer til i landet.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar alle sammen!

 

Jeg skal sitte og vente i Tyrkia i to-tre timer når jeg mellomlander, før jeg flyr videre til "final destination", så regner med at jeg bare blir sittende inne på flyplassen - ikke trenger å gå ut.

 

Ok, så bagasjen blir da sendt automatisk videre, slik at jeg slipper å hente fra rullebåndet og booke på nytt... Godt å vite!

 

Har både ringt og og sendt mail til Turkish Airlines. På telefon kunne de ikke hjelpe meg - der skjønte de ikke hva det var jeg sa, selv om jeg prater flytende engelsk...!

 

Fikk derimot svar på mail i dag:

"After the reservation is done and the payment of the reservation is completed,an electronic itenarary receipt is provided by Turkish Airlines ticketing system.This system also provides our passengers to attend their flight with only their identification.The other advantage of the electronic ticket is to apply to the check in desk directly with their identification.The first and original print out of this electronic ticket itenarary is called invoice.If our passengers need to document their flight reservation or if they need to be paid back from an establishment,institution or a corparation,they use this electronic ticket invoice.

 

We want to inform you that all electronic tickets under the reservation have been sent by email to your mail address due to your request.If you want to print out the copy of the electronic itenarary receipt,you may use these mails.If you need the invoices of the electronic tickets,you need to apply to the sales office.You may get your invoice on your flight date from our THY Airlines Sales Office previous your flight or within 7 days after your last flight."

 

Etter hva jeg har fått med meg, kan jeg altså ta en utskrift av den reiseplanen de har sendt meg per mail, og vise denne i skranken når jeg ankommer flyplassen... Og det de eventuelt printer ut for meg i skranken der er et såkalt "invoice"...

 

Har jeg forstått dette riktig?

Dette ble komplisert, gitt...

Lenke til kommentar

Nei, bare du som tenker deg til komplisert.

 

Med TA har du to muligheter: 1) bare printe ut kvitteringen/reiseplanen og sjekke inn på vanlig måte på skranken, eller 2) sjekke inn online dagen før, printe ut boardingkortet, levere inn bagasjen på skranken (da kan du også bruke business skranken om det er mye kø på vanlige)(bør printe ut reiseplanen uansett så har du "billetten" med deg overalt), og nyte turen.

 

Ikke komplisert enn det. :)

 

Edit: Eller ok, kom på et par ting som faktisk er viktig, og det er transit og visum til din endelige destinasjon. Nå vet jeg ikke om du skal lande i Ataturk eller Sabiha, men når du går av flyet, så er det skilter som sier "Transit" (videre flyvning) og det kan hende du må sjekke inn der også og evt. kjøpe visum hvis det landet du skal til krever det. Så tror jeg de sjekker om bagasjen må mellom-hentes der eller ikke og veileder deg videre.

 

Dette skal heller ikke være komplisert, er mange folk der som kan hjelpe deg.

 

Siden du ikke sier hvor du egentlig skal hen, så tror jeg du vil finne god informasjon her:

http://www.turkishairlines.com/en-int/travel-information/baggage/transit-passenger-procedures

Endret av Myst
Lenke til kommentar

Nei, bare du som tenker deg til komplisert.

Med TA har du to muligheter: 1) bare printe ut kvitteringen/reiseplanen og sjekke inn på vanlig måte på skranken, eller 2) sjekke inn online dagen før, printe ut boardingkortet, levere inn bagasjen på skranken (da kan du også bruke business skranken om det er mye kø på vanlige)(bør printe ut reiseplanen uansett så har du "billetten" med deg overalt), og nyte turen.

Ikke komplisert enn det.

Edit: Eller ok, kom på et par ting som faktisk er viktig, og det er transit og visum til din endelige destinasjon. Nå vet jeg ikke om du skal lande i Ataturk eller Sabiha, men når du går av flyet, så er det skilter som sier "Transit" (videre flyvning) og det kan hende du må sjekke inn der også og evt. kjøpe visum hvis det landet du skal til krever det. Så tror jeg de sjekker om bagasjen må mellom-hentes der eller ikke og veileder deg videre.

Dette skal heller ikke være komplisert, er mange folk der som kan hjelpe deg.

Siden du ikke sier hvor du egentlig skal hen, så tror jeg du vil finne god informasjon her:

http://www.turkishai...nger-procedures

 

Hei, og tusen takk for svaret ditt. Det var svært beroligende (for en som - ja - har en tendens til å overkomplisere ting :p)

 

Tusen takk for linken, der fant jeg det jeg trengte vedr. international passengers continuing to a foreign destination with Turkish Airlines:

"•Passengers disembark with only their cabin baggage and proceed directly to the boarding gates without any flight or passport procedures.

•Passengers who have not obtained their boarding pass for the connecting flight at the initial point of departure must apply to the Turkish Airlines Transit Check-in desk."

 

Ja, visum/entry ol. til destinasjonslandet har jeg ordnet! Godt du passer på :)

 

Jeg skal sørge for å ta tilstrekkelig kopi av bekreftelse på reisen, takk!

 

Vet du noe om hvorvidt jeg må skaffe "boarding pass" både for reisen Norge-Tyrkia og reisen Tyrkia-Destination? eller holder det med ett boarding pass for hele reisen? Altså jeg tenker; hvis de inndrar dette dokumentet, bør jeg jo uansett ha en eller annen kopi med meg...

 

Takk igjen! Setter virkelig pris på hjelpen :)

Lenke til kommentar

No problem. Ang. siste spørsmålet så er jo det besvart i teksten som du har kopiert; normalt skal du få boarding pass for hele reisen når du sjekker inn og da kan du gå direkte til gaten for videre flyvning, men det hender du må "sjekke inn" på nytt etter mellomlanding og få nytt boardingpass.

 

Jeg tror dog sistnevnte gjelder når man bruker forskjellige flyselskaper. Siden du bruker TA på hele reisen, tror jeg faktisk du kan sjekke inn på begge flyene samtidig og få ordnet boardingpass for begge flyvningene.

 

Det kan du også gjerne spørre om ved skranken for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...