Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvor mye koster det å bygge en adsl sentral?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg bor cs 400m fra en sentral, men den er ikke adsl utbygd, og lag lurer på hvor mye det koster å bygge en sentral ut???

tja, en liten DSLAM ligger vel på rundt 50000.- og så kommer det linjeleie, telelosji samt motering av utstyret i sentralen.

Dette er hvertfall de prisene jeg har fått opplyst av firmaer som jobber med slike prosjekter.

Du vil finne endel info her:

www.jara.no

Lenke til kommentar

Vil tippe en 135.000 som årlig kostnad på det. Så kommer DSLAM og Linjekort ++ annet småtteri. Men det blir jo en langtidsinvestering.

+/- 20.000 pr måned i faste utgifter, har du en 24 kunder så går det vel bra. Husk at det går 24 kunder på et linjekort, og andre tar 16 DSL kunder. En annen ting er at du må ha eget kort for SHDSL om det skal benyttes. Nå finnes det jo større kort og større DSLAM'er, men det er vel ikke enterprise du bygger ut :)

Se om du får en brukt DSLAM med brukt linjekort for ADSL så blir det billigere.

Du bør sjekke opp M/SDSL som strekker seg 8,9km og se hvor mange du kan sanke inn på kortene og fylle opp minst 2 linjekort før det lønner litt seg vil nå jeg tro.

For symmetric applications, Multirate SDSL (M/SDSL) has emerged as a valuable technology

in meeting carrier requirements to deliver Time Division Multiplex (TDM) services on a near

ubiquitous basis. Building on the single-pair SDSL technology, M/SDSL supports changing

operating line rates of the transceiver and, thus, the operating distance of the transceiver. The

CAP version supports eight distinct rates allowing 64 Kbps/128 Kbps service to reach 29 kft

(8.9 km) on 24-gauge (.5mm) cable and 15 kft (4.5 km) at a full 2 Mbps rate. With an autorate

ability (similar to RADSL), symmetric applications can now be universally deployed.

Lenke til kommentar

En ting er kostnadene til en DSLAM. Dette kan variere fra 50.000 til 250.000. Videre trenger du en link fra sentralen til en Internettleverandør samt Internett-tilgang, som koster en del penger, men det er avhengig av hvor stor link du skal ha. Deretter er det telelosji kostnader og kobberleie.

Men før du kan få telelosji må du få operatør status. Det trenger du et selskap til samt sikkerhet i form av et depositum på 2 mill. om jeg ikke husker feil. Deretter har du 3 måneder med byråkrati foran deg bare for operatøraksess.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...