Gå til innhold

BK: nordlys

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har nok blingsa litt på fokusen der men jeg tror ikke det gjorde så mye. Det ble en litt trolsk stemning, det er ikke bestandig den skarpe virkeligheten gjør det like bra.

Det er ofte lurt med en kraftig lykt hvis man vil sette fokus på ting som er nært i mørket.

Lenke til kommentar

Liker motivet og fargen, komposisjon, helt nydelig, men skulle gjerne et eller annet å feste øynene på. Du har lagt ut på billedkritikk og fått mange gode tips. Hadde det vært meg hadde jeg tatt med samtlige av dem videre , og smelt til med skikkelig gode nordlysbilder :) Utrolig heldig du, som har sånne motiv og muligheter :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har nok blingsa litt på fokusen der men jeg tror ikke det gjorde så mye. Det ble en litt trolsk stemning, det er ikke bestandig den skarpe virkeligheten gjør det like bra.Det er ofte lurt med en kraftig lykt hvis man vil sette fokus på ting som er nært i mørket.

ja så det me fokusen, det var dogg på linsa så det er nok en av de store grunnene til at det ikke er så skarpt som det skulle vert, men når det kommer til trærne i forgrunnen så er det meingen at de skulle vere ute av fokus, personlig synes jeg det gjør bilde bedre :) men dette er første gang eg prøve meg på nordlys foto :) sjøl e eg fårnøyde.. har någen endå bedre bilde, men gadd kje åg endra filstørrelsen på de får å kona legga de ud her :p

Lenke til kommentar

Liker motivet og fargen, komposisjon, helt nydelig, men skulle gjerne et eller annet å feste øynene på. Du har lagt ut på billedkritikk og fått mange gode tips. Hadde det vært meg hadde jeg tatt med samtlige av dem videre , og smelt til med skikkelig gode nordlysbilder :) Utrolig heldig du, som har sånne motiv og muligheter :)

:)

Lenke til kommentar

Lite fokus her.Ville valgt en blender på f9 og iso 400 og lukker på en 4-5sek;)

Tro meg på mitt ord: Her er du helt på viddene, Jan Erik. Det aller meste jeg gjør av nordlysfotografering gjøres på full eller nær full blenderåpning, ISO800-1600, noe som stort sett gir lukkertider fra 1 sekund til 10(+) litt avhengig av snøforhold, månelys og intensiteten til nordlyset.

N¨r det er sagt så vil bruk av en HYPERFOKALTABELL (og å lære å bruke den for sitt utstyr) være meget nyttig hjelpemiddel. Det vil blant annet gi deg korteste avstand du kan fokusere på for at stjernee blir skarpe og det vil også fortelle deg hvor nær kamera det da er skarpt og man kan da velg om man evt vil ha med elementer nøærmere enn dette som da blir uskarpe. I tillegg gjør det at du kan gjør en del valg på "autopilot" ute i mørket og det er often en klar fordel! (Ellers finnes det masse gode skrevne ord på internett for den som ønsker å plukke opp noen natt-/nordlysfototips og som gidder google bittelitt på egenhånd)

Ser fotografen selv sier at han ønsket trærne uskarpe, men dette er likevel uforståelig for meg da det fort gir inntrykk av at bildet ikke er skarpt i det hele tatt. Mye av det kommer av at nordlyset sjelden blir skarpt (pga lukkertidene og at det beveger seg) og man trenger noen faste skarpe holdepunkter i slike bilder. Så mitt råd i såmåte er å revurdere dette standpunktet.

Lenke til kommentar

Ser fotografen selv sier at han ønsket trærne uskarpe, men dette er likevel uforståelig for meg da det fort gir inntrykk av at bildet ikke er skarpt i det hele tatt. Mye av det kommer av at nordlyset sjelden blir skarpt (pga lukkertidene og at det beveger seg) og man trenger noen faste skarpe holdepunkter i slike bilder. Så mitt råd i såmåte er å revurdere dette standpunktet.

Kikket på tidligere bilder før jeg kommenterte. Så at samtlige bilder også landskapsbilder var tatt med stor blenderåpning. Jeg kan ikke så mye - men har aldri sett at 5,6 skal være til landskap - så min kommentar er i alle fall på det grunnlaget. Det er himla vanskelig å kommentere. Hadde han sagt noe om bildet og hva han ville, at det var det første osv. ville sikkert alle kommentarene vært annerledes. Skal det fungere her så er det viktig å kommunisere litt, og sette pris på at folk tar seg tid. Har lest innlegget ditt Espen: Album eller Bildekritikk. Kommer til å søke det opp og legge inn noen flere tanker der. Det er supert at du er på banen her, og kommer med kommentarer å lære litt av, som for eksempel. med at nordlyset er i bevegelse- og gir høy iso, full blender osv. Håper å se mye mer av sånt :) Og Niklas - ser du er ny her - håper du kan tilgi meg at jeg skriver det på bildet ditt her :) og at vi får se mange flere nordlysbilder :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kikket på tidligere bilder før jeg kommenterte. Så at samtlige bilder også landskapsbilder var tatt med stor blenderåpning. Jeg kan ikke så mye - men har aldri sett at 5,6 skal være til landskap - så min kommentar er i alle fall på det grunnlaget. Det er himla vanskelig å kommentere. Hadde han sagt noe om bildet og hva han ville, at det var det første osv. ville sikkert alle kommentarene vært annerledes. Skal det fungere her så er det viktig å kommunisere litt, og sette pris på at folk tar seg tid. Har lest innlegget ditt Espen: Album eller Bildekritikk. Kommer til å søke det opp og legge inn noen flere tanker der. Det er supert at du er på banen her, og kommer med kommentarer å lære litt av, som for eksempel. med at nordlyset er i bevegelse- og gir høy iso, full blender osv. Håper å se mye mer av sånt :) Og Niklas - ser du er ny her - håper du kan tilgi meg at jeg skriver det på bildet ditt her :) og at vi får se mange flere nordlysbilder :)

hehe, her blei d jo møje diskusjoner... d her va jo faktisk førsta gang eg prøve meg på nordlysfoto... der at bilde kje e særligt skarpt åg.. takk for aldle kommentarene og eg sga prøva åg ta de fleste te meg :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...