Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Utvask og andre ting ang leie

Danda

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er huseier (dumsnill men har lært)

Vi overtok ett hus for ca 1 år siden med leilighet i 2.etg som ble leid ut, leietaker hadde bodd der i 2 år.

Vi skrev ny kontrakt (standard forbrukerrådet) med de da vi overtok huset og økte leia med 1000kr. Tok ikke depositum derav dumsnill.

Får noen måneder siden flyttet den ene av leietakerne ut og en skulle fortsette å bo der en stund til.

Jeg har vært i leiligheten ca 4 ganger etter at vi ot huset for 1 år siden og har ikke vist helt hvordan standarden har vært, på visning var vi bare en kjapp tur innom.

Opplyste til leietaker ang utvask at vi var nøye å anbefalte han å bruke firma, da vi har gjort det samme tidligere og vært fornøyd. Det avslo han å ville bruke kammerater i stede.

De siste gangene jeg har vært der har leietaker vist meg noen løse kontakter og rør som drypper som han ikke har fortalt tidligere om tidligere. Han hadde blandt annet knust en lås da han låste seg inne på badet.

Han skal være ute derfra i morgen. Da jeg snskket med han i dag sa han at han var ferdig å vaske ut, skulle bare ta trappa i morgen så var det i orden. I kveld gikk vi opp for å se på utvaskingen. Det var så å si ikke gjort noe som helst virka som han hadde bare støvsugd å brukt en klut som gjorde at det lukta reint.

Sendte en mld til han, der han svarte

at vist han skulle vaske alt så skulle han sende meg en stor regning å at vi skal prate sammen i morgen.

å han skulle fortelle oss om regler å standard på leilighet.

Jeg lurer på om det i det heletatt står noe om ingen utvask av dårlig stand leilighet i noe lovverk?

å om han har rett til å droppe utvask vist standen vistnok skal være dårlig? Leilighet ser jo helt normal ut men det er noen kontakter som må byttes å en kran som lekker på badet som jeg aldri har hørt noe om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husleieloven staterer at leietaker er pliktig til å gi fra seg leiligheten i den standen som den er fått.

Dette gjelder da ikke store ting som er huseierens ansvar å fikse opp i som rør, eller varmvannsbereder, eller vegger og slik hus ting. men leietaker er pliktig til å vaske ut og gi fra seg en ren leilighet og opplyse om skader leitaker har gjort. huseier kan ikek kreve vask i fra firma med mindre det er skrevet i en kontrakt.

leietaker har også rettigheter her, dvs at hvis det er ting som leietaker har klagd på som er huseiers ansvar å fikse opp og huseier ikke har gjort dette så kan leietaker holde tilbake leia inntil det er gjort..

Lovverket staterer også at hvis det er skader som leitaker har påågitt så er det leitaker ansvar å betale dette, hvem som ringer etter repratør er et fett, det er the biggest man som gjør. i bunn og grunn så er det den som har betalingsansvar for det som må repareres som skal ringe og ordne men det er utrolig skjeldent leietaker gjør dette så det er bare å sette det i gang selv.

Du som huseier bør lese deg opp på lovverket på standard leiekontrakt og du bør lese om leitakers rettigheter og ansvar.

Jeg har bodd en god del plasser i livet mitt og har opplevd litt av hvert, for eksempel at vi hadde kloakk som kom opp av rørane i vaskerommet i kjelleren men huseier gjorde ingenting og vi holdt tilbake leien til det var ordna. au vi hadde et hus som lakk luft så kraftig at vi hadde strøm regning på 14 000 på 1 mnd. og har hatt utallige andre situasjoner.

det lureste er å ta før og etter bilder. ha en standard leiekontrakt (og legge til ting du eventuelt ønsker å ha med) og absolutt kreve depositum.

Depositummet kan du holde tilbake dersom leietaker ikke har reparert ting som h*n er ansvarlig for eller ikek vasket ut elelr ikek betalt leie eller lignende.

Standard leiekontrakt er ganske fin både for huseier og leietaker. har vært emd på egne koontrakter og disse er veldig fine for leietaker som regel pga huseier tar bare med dei tingane de er nøye på og glemmer maange andre ting som er med i standard lovverk i standard kontrakt. lager du egen kontrakt så må du være sikker på å få med husleieloven og alt som er med i standard kontrakt, med mindre du har anna syns på det og vil ha andre regler enn det som står der.

du som huseier har hovedansvaret for alt dette her og må legge alt til rette i første omgang.

Du overtok huset for et år siden men du skreiv ny kontrakt, der skulle du gjort det ordentlig fra starten av så hadde du nå kunnet holdt tilbake depositummet, og hvis leietaker hadde vært totalt uenig fordi du ikek har reparert ting som han klagde på men han igjen hadde gjort skader, så hadde dere havnet i en rettsak og fått dette ordnet opp.

(realiteten er at du antageligvis aldri hadde nådd en rettsak men havnet i forliksråd elelr annet, men jeg selv har vært i retten pga slik ting så det skjer absolutt)

fikk du noen tips og ting og tang her så anbefaler jeg at du googler opp standard leiekontrakt og leser deg opp på praragrafene som blir nevnt der og sånt, i tillegg lese deg opp på leitakers rettigheter så du vet hva du ahr med å gjøre ;)

dei tingane du sier her er vanskelig å kunne si så mye på for vi skulle hatt ordane i fra leitaker først før vi kunne sakt så mye, har opplevd mange huseiere som bare prøver å røve til seg det ene og andre og har vært totalt drittsekk, men har au opplevd snille huseiere som ikke har engang stått i mot på tingane jeg har sakt i fra om.

Lenke til kommentar

Da vi fikk en dårlig følelse med utflytter for en stund siden ang utvask å slikt så anbefalte vi han å bruke firma, det har vi lov til.

Er fult klar over at han ikke har ansvar for rør og andre ting, å det har jeg sagt til han men når vi får beskjed uka før han flytter ut at det er ting som ikke er i orden i leiligheten å han mener det da er grunnlag for ikke utvask så lurer jeg på hvilken lov han viser til og om det i det heletatt eksisterer..

Vi har lest oss opp på lover å regler men finner ikke ut noe om akkurat det.

Lenke til kommentar

Mangler kan være grunnlag for avslag i leie (husleieloven § 2-11). I teorien kunne dette avslaget tilfeldigvis tilsvare kostnadene til skikkelig utvasking. Men leier må melde fra om mangler innen "rimelig tid" (husleieloven § 2-8). Jeg tviler på om leier har noe å fare med her.

Du kan kreve erstatning for dårlig vask eller skader på boligen utover alminnelig slit og elde (husleieloven § 10-2 og 10-3). Manglende depositum er ikke noe hinder for dette. (Det kan derimot være et praktisk problem, hvis leier ikke har penger.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da vi fikk en dårlig følelse med utflytter for en stund siden ang utvask å slikt så anbefalte vi han å bruke firma, det har vi lov til.

Er fult klar over at han ikke har ansvar for rør og andre ting, å det har jeg sagt til han men når vi får beskjed uka før han flytter ut at det er ting som ikke er i orden i leiligheten å han mener det da er grunnlag for ikke utvask så lurer jeg på hvilken lov han viser til og om det i det heletatt eksisterer..

Vi har lest oss opp på lover å regler men finner ikke ut noe om akkurat det.

Du har fullstendig lov til å anbefale ting ja men du kan ikke kreve med mindre det er skrevet i kontrakten.

Du som tok over huset og leiligheta for 1 år siden er plktig til å gjøre deg kjent med standarden og tilstanden i leiligheten, det innebærer da at du gjør avtale med leietaker om å ta en undersøkelse rundt i leiligheta, prate med leietaker om hva som er feil og hva som er bra og slikt. dette står også i lovverket.

som du ser så fant Ståle Nordlie fram lovene til deg og ikke vanskelig å finne. er bare et lite google søk.

http://lbf.no/includ...CFUZ2cAodEU0AqA

http://www.forbruker...akt-bokm%C3%A5l

http://www.google.no....41018144,d.bGE

http://www.huseierne...rakt-for-bolig/

fire første treff på et google søk på standard leiekontrakt

http://www.lovdata.n...990326-017.html

et lite google søk til så finner du heile lovverket.

hvis du har lest deg opp på lovverket så burde du vite alle disse tingane og vet godt om det Ståle Nordlie kommenterer ovenfor...

leietakers rettigheter på et lite google søk:

http://www.bolighjelpa.no/?q=node/420

http://www.studentto...artikkelid=9679

http://gratisrettshj...ter-og-plikter/

og på denne linken kan du gå videre til din situasjon:

http://gratisrettshj...n-skifter-eier/

Etter overføringen av eierskapet vil kjøperen av eiendommen være ansvarlig for å oppfylle pliktene etter leieavtalen, det vil si å stille husrommet til disposisjon for leieren, oppfylle vedlikeholdsplikten og andre sideplikter. Kjøperen vil også være forpliktet til å dekke leierens pengekrav som forfaller etter at erververen har overtatt som utleier.

det virker ikke som du som huseier har lest deg opp på lovverket og helt vet hva du driver med

no offense intended.

Det er klart det at han kom med disse feilene sine seint og at det har noe å si for saken. det gjør at han ikek har rettigheter der pga du ikke har fått sjangs til å rette opp feilene før han flytter ut.

i hovedgrunn har du krav på utvask penger eller erstatning for ingen utvask. men det er veldig indiviuelt fra sak til sak og jeg føler at det er mer til saken enn det vi før høre.

enten så er det leietaker som er dritt sekk, elelr så er det du, eller så er det en ganske genuin sak og du får erstatning for ingen utvask ;)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke mer til saken enn det jeg sier deg, vist du hadde truffet fyren å snakka med han så hadde du nok skjønt fort hvorfor vi var skeptisk.

Når de har bodd der 3 år (1 år når vi er huseiere) uten å klagd å godtar økning av husleie på 1000kr så sier egentlig det ganske mye, hvorfor skal jeg da ta en sjekk når jeg ikke hører noe fra leietaker og han kommer med ting den siste uken han bor der.

Har snakket med forbrukerrådet og han har ingen grunn til å ikke vaske ut etter seg selv om han mener leiligheten er i dårlig stand da han har bodd der i 3 år.

Lenke til kommentar

Uavhengig av hvilke feil og mangler leiligheten måtte ha skal den returneres i alminnelig god stand. Husleietvistutvalget har i flere saker godkjent erstatningskrav fra utleier tilsvarende utgifter til vaskefirma (eller at utleier vasker selv og beregner seg en rimelig lønn for å gjøre det) når leier ikke har rengjort leiligheten til alminnelig god stand (ja, også når det ikke står i kontrakten, DrHawkins).

Lenke til kommentar

Det er mye mulig at hvis jeg hadde truffet fyren så hadde jeg sett at du hadde rett. det skal jeg ikke si noe på.

Du skal ta en sjekk for å vite. Leietaker er også pliktig til å gi deg informasjon men som du sier så er du skeptisk til elietaker og føler han er slapp og "drittsekk", Det bør bare motivere deg enda mer til å ta intiativet til å sjekke rundt og sånt for han kommer nok ikke til å si i fra (og det gjorde han jo ikke før det begynte på bli oppspent situasjon)

Ja det er riktig det at så lenge han har bodd der i 3 år uten å si et ord og først komemr nå ei uke før han flytter så har han ikke mye å klage på. men du burde uansett ha sjekket for å sikre din egen rettslige side. pratet med han om han har noe å klage på og slikt.

Det er blitt ditt hus og du er vel interesert i hvordan det ser ut og hvordan tilstanden er og hva leietaker mener?

når leiligheten nå er tom så bør du gå over heile leiligheta og ta bilder av ting og tang så har du før og etter bilder til neste person ;)

Ja det er riktig det Krikkert sier, jeg har selv erstatningsdom på 11000 kr, (betalt og oppgjort) da stod det ingenting i husleie kontrakten om at huseier skulle gjøre det eller hva. det nettopp pga dette står i husleieloven og er standard over alt. dette har jeg også nevnt tidligere at det står i loven at leiligheta skal leveres tilbake i samme tilstand som den er fått i.

Huseieren som fikk 11000kr av meg var pga jeg nermest ramponerte leiligheta og ga mer F i den tida (mange år siden) men han ville egentlig ha 32 000 kr av meg og han ville ha erstatning fordi gulvteppe (vegg til vegg) var skittent og det var skittent oppover veggene men då fikk huseieren beskjed at dette var slitedeler og kunne ikke kreve erstatning av det. pga mange slike ting blei det kun 11000kr til slutt.

Men huseier kan ikke kreve å bruke firma dersom det ikke står noe i kontrakten om dette, har bodd i leilighet der dette stod i kontrakten og måtte rense 2 rom med tepper (vegg til vegg) i fra firma for å få det godkjent. men dersom det ikke er nevnt i husleiekontrakten at det skal brukes firma så er egen god utvasking godt nok og du vil ikke kunne få erstatning dersom leietaker har vaska skikkelig ut på egenhånd.

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke mer til saken enn det jeg sier deg, vist du hadde truffet fyren å snakka med han så hadde du nok skjønt fort hvorfor vi var skeptisk.

Når de har bodd der 3 år (1 år når vi er huseiere) uten å klagd å godtar økning av husleie på 1000kr så sier egentlig det ganske mye, hvorfor skal jeg da ta en sjekk når jeg ikke hører noe fra leietaker og han kommer med ting den siste uken han bor der.

Har snakket med forbrukerrådet og han har ingen grunn til å ikke vaske ut etter seg selv om han mener leiligheten er i dårlig stand da han har bodd der i 3 år.

Ståle Nordlie har vist til §§ 10-2 og 10-3. De lyder slik:

§ 10-2. Tilbakelevering

Den dagen leieforholdet opphører, skal leieren stille husrommet med tilbehør til utleierens disposisjon. (...)

Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre. (...)

§ 10-3. Erstatning for forsinkelse og mangel

Stilles ikke husrommet til utleierens disposisjon den dagen leieforholdet er opphørt, kan utleieren kreve vederlag tilsvarende avtalt leie inntil leierens bruk opphører.

Er husrommet i dårligere stand enn hva som er avtalt eller fastsatt i § 10-2, kan utleieren kreve dekket nødvendige utgifter til utbedring. (...)

Hvis leietageren din mener at standarden var dårlig - så dårlig at det foreligger "mangel" - er dette en helt annen sak. Da må leietageren reklamere og påpeke hva han mener er for dårlig. Du bør vite at loven pålegger leietager (ikke utleier) å "vedlikeholde dørlåser, kraner" m.v. (med mindre noe annet er avtalt), se § 5-3. Dersom vedlikeholdet er for dårlig, er dette dermed noe utleier kan reklamere på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ståle Nordlie har vist til §§ 10-2 og 10-3. De lyder slik:

Hvis leietageren din mener at standarden var dårlig - så dårlig at det foreligger "mangel" - er dette en helt annen sak. Da må leietageren reklamere og påpeke hva han mener er for dårlig. Du bør vite at loven pålegger leietager (ikke utleier) å "vedlikeholde dørlåser, kraner" m.v. (med mindre noe annet er avtalt), se § 5-3. Dersom vedlikeholdet er for dårlig, er dette dermed noe utleier kan reklamere på.

Han ødela en lås for en stund siden da han låste seg inne på do, han mente det var feil nøkkel, da jeg spurte om jeg kunne få se nøkkelen hadde han kasta den så ingen andre kunne gjøre det samme, da nekta han også for at han hadde ansvar. søstra var på besøk så hun kom ned tl oss å spurte om hun kunne låne vår donøkkel, og han brøyt opp døren uten å spørre om hjelp fra oss først, fant fra i lovverket at han skal ha vedlikehold av låser, da fikk han fikset det i løpet av noen dager

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...