Gå til innhold

Valgt feil studie! Trenger hjelp

Rurushu

Anbefalte innlegg

Begynte på 5 årig Siviløkonom utdanning for ikke så veldig lenge siden og er ferdig med første semesteret. Har egentlig funnet ut at studiet ikke er noe for meg mtp at det var flere matematiske fag enn jeg hadde trodd. Er nede i en slags depresjon og er veldig umotivert. Det stod mellom siviløkonom og juss studiet og ser i ettertid at burde valgt sistnevnte. Hadde 6 i både Rettslære 1 og 2, og 6 i Historie og Filosofi 1 og 2 på vgs. Ellers hadde jeg 4 i R1 matte og 5 i Fysikk 1.

Har 50,1 poeng og kan fortsatt søke på førstegangsvitnemålet mitt, poenggrensen for jus på UiO (vår) har de to foregående årene vært på henholdsvis 49,3 og 49,6 poeng. Det er derfor stor sannsynlighet at jeg kommer inn på studiet.

Vurderer derfor om jeg skal avslutte siviløkonomistudiet nå med en gang, finne meg en fulltidsjobb og søke om opptak til jusstudiet våren 2014 (Søknadsfrist 15. April i år). Eller om jeg skal gjøre ferdig første året på siviløkonom studiet og jobbe et halvt år før jeg starter på jusstudiet?

Noen som vet hvor mye jeg da eventuelt får utbetalt i stipend hvis jeg ikke fullfører en påbegynt utdanning?

Endret av Rurushu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fullfør året, da slipper du å havne bakpå i studiepoeng om det skulle skje noe uforutsett mens du studerer juss.

Matematiske fag er som nevnt tidligere et aktivitetsfag som krever mye av seg selv - på samme tid er belønningen idet man forstår det utrolig stor. Interessen kommer også ved dypere forståelse for faget. Derfor hadde jeg lagt ned en skikkelig innsats dette halvåret da det oftest er en kneik man må over før matematikken begynner å bli interessant å gjøre og holdningen mot faget blir av den positive sort.

Etter første året begynner man også med valgfag, og da kan et fokus mot jussfagene være en mulighet om du har interessen for nevnte fagfelt.

Av erfaring vil jeg også råde deg til å finne noen å jobbe sammen med i fag du har. Dette gjør både det utrolig mer sosialt å være på skolen, samt man har mulighet å få instant feedback eller jobbe sammen mot en forståelse når dere leser. Dette er utrolig givende for mange.

Angående ditt siste spørsmål - Om jeg ikke tar helt feil, så får du utbetalt stipend+lån som vanlig frem til siste ubetalingsmåned Mai. Men ettersom du ikke fullfører eksamen vil stipendet man får for fullført eksamen ikke være gjeldende for deg og dermed blir det eventuelle stipendsummen bli gjort om til lån. Men dette er jeg ikke sikker på, så noen får gjerne arrestere meg om jeg er ute på tur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...