Gå til innhold

Kjøpe hvilken Windows nå?

Anbefalte innlegg

Ser at samletråden er litt antikk og omtaler 7 som en betaversjon...derfor tør jeg spørre det opplagte her: Hvilken Windows klarer en vanlig hjemmebruker seg med?

Har en Dell XPS M1530 som yter nok for meg, og derfor kjøpte jeg nå en ny og større harddisk. I sammenheng med dette vil jeg oppgradere fra XP til 7.

- Bilderedigering

- Videobruk og litt -redigering

- Litt spill

- Mye kontorarbeid

Hva anbefales her? Er det noe vits i å prøve 8? Jeg er godt vant med 7 på stuemaskinen og liker utgaven. Men prisene på Komplett.no for eksempel er jo helt vanvittige...er student og lurer også på hvor jeg får billigst Windows?

På forhånd tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De sluttet jo å selge Windows 7 26.oktober i fjor, så det som eventuelt finner er kun siste restlager før Windows 7 forsvinner helt fra alt av butikker og utsalgssteder. Prisene du ser nå vil ikke synke, mer trolig stige, ettersom det ikke går an å få tak i flere Win7 kopier.

Så tiden der du hadde mange valgmuligheter er nok over. Er du heldig så finner du deg en fysisk kopi i en eller annen butikk. om ikke er Windows 8 eneste alternativet nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er som standard at du skal hoppe over en windows versjon. Og W8 er i den dårlige. Altså beta versjon.

Man kan alltid få tak i W7. Enten om du bare pirat-nedlaster og installerer den, kan du enten velge å cracke (som så klart er ulovlig) ELLER du svarer på spørsmålet om å kjøpe en lisense fra deres nettsider. Som blir automatisk lovlig igjen. Eneste problemet med dette er at det frister mer å cracke windows enn å betale for den.. Med den høye prisen dem hadde på Windows 7 vil dem nok beholde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Windows 8 fungerer for bra til å være noen beta versjon i alle fall. Jeg har brukt Windows 8 på begge mine bærbare pcer siden 16.august og har hatt få problemer i det hele tatt.

Slik var det ikke med Vista.

At Microsoft prøver å tvinge oss til å bruke Metro er en helt annen sak, men selve Win8, uten Metro, er faktisk veldig bra.

Å drive med piratkopiering blir vel bare for dumt, tydeligvis er du langt under 18 ut i fra det du skriver.

Ønsker man Windows 7 så får man faktisk betale den prisen det koster nå.

Ønsker man Windows 8 slipper man unna med 249 kroner i alle fall ut Januar.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som myhken skriver er faktisk ikke Win8 så ulikt Win7 dersom du bare bruker Desktop delen og ikke Metro.

Installer Classic Shell og du har den gode startmenyen fra Win7.

Ser ingenting skummelt med å gå or Windows 8, og i alle fall ikke for 249 kr :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vært beta en stund, vet ikke om dem har nylig oppdatert dette.

Det blir ikke piratkopi om du betaler for det.

Og alder har ingenting å si, men er over 18.

Jeg foretrekker Windows 7, trenger ikke noe mer enn det.

Hvor har du levd de siste månedene? Windows 8 ble levert til RTM 16.august 2012. Altså da var den helt ferdig og ble sendt ut til alle de som skulle produsere pcer med Windows 8 og de som skulle fysisk trykke opp DVD platene som skulle ut i butikken.

26.oktober 2012 ble Windows så lansert til alle, og selve salget startet da.

Så det er over 5 måneder siden Windows 8 var i noe "beta". Kanskje greit å vite slikt før man uttaler seg?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan ikke påstå at Windows 8 er dårlig uten at man faktisk har tatt i bruk Os'et.

Hovedproblemet til Windows 8 er faktisk at det ikke fungerer optimalt for desktop brukere som ikke har touch skjerm, men dette kan fikses som Mykhen påpeker relativt enkelt ved å holde seg til desktop.

Classic Shell som påpekt ovenfor er også en løsning , personlig så håper jeg at en kommende oppdatering fra Microsoft fikser litt problemene til oss med kun tastatur og mus og tvinger oss ikke til å kjøpe en touch skjerm.

Jeg kan trygt anbefale Windows 8 om man skal oppgradere en pc.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Windows 8 har faktisk bare en ulempe og det er ModernUI (Metro). Personlig irriterer det meg nok (ødelegger arbeidsflyt) til at jeg ikke har oppgradert på noen av mine vanlige maskiner, men har en bærbar med Windows 8 som jeg bruker for å teste/lære Windows 8. Og den har hatt Windows 8 siden Consumer Preview kom. Dog har jeg kjøpt oppgraderingslisenser - så de ligger klare (en så billig oppgradering kan man ikke la gå fra seg).

På de fleste andre måter er faktisk Windows 8 et bedre OS enn Windows 7, det er såpass mange forbedringer under skallet når det gjelder ytelse og funksjoner at akkurat som Malvado vil jeg anbefale Windows 8 når man oppgradere, og heller installer Classic Shell om man ikke ønsker ModernUI (Metro). Eller holde seg i desktop modus.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det har vært beta en stund, vet ikke om dem har nylig oppdatert dette.

Det blir ikke piratkopi om du betaler for det.

Og alder har ingenting å si, men er over 18.

Jeg foretrekker Windows 7, trenger ikke noe mer enn det.

Det du skriver her om at Win 8 er beta er jo bare tull.

Hvis du skal påstå noe slikt så må du komme med bevis, det du oppnår er å forvirre de som spør etter fakta.

Microsoft er ikke noe bakgårdsfirma som selger et operativsystem når det er i beta fasen, noe win 8 er ferdig med for lenge siden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Oppgradering" for 249kr betyr at jeg må ha en lovlig registrering versjon av Windows fra før? Dvs jeg ville måtte installere en annen Windows på min nye 1 TB plate for å oppgradere? Og i morgen er siste salgsdag? Ai, ai, ai...

Kan dere gi meg en kjapp oppsummering av hvor vanskelig det er å installere og holde Win8 som en desktop-installasjon? Vil det stadig komme massespørsmål om Metro? Har ikke riktig skjønt hva Metro er for noe heller.

Men jeg er på gli angående Win8. Så lenge det fungerer, ikke sluker ressurser, og er like Linux-pent som Win7 så tar jeg det gjerne.

Lenke til kommentar

Sjekk tråden til myhken: Hvordan bruke oppgraderingsnøkkelen til Windows 8?

Kort sagt: Last ned offisiell Windows 7 ISO og installer denne uten å aktivere. Kjøp og last ned Windows 8 Pro via Upgrade Assistant. Den hjelper deg å lage Windows 8 ISO.

Metro er navnet på den nye Start-skjermen og "miljøet" som de nye appene kjører i. Microsoft fikk ikke lenger lov til å kalle det Metro grunnet navnekonflikt med et tysk selskap (spekulasjoner).

Du kan fint bruke Windows 8 på samme måte som Windows 7. Det er ikke ofte jeg ser Metro til daglig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for et kjempegodt svar! Rekker likevel ikke å få gjort mitt i dag da, XP-maskinen er fortsatt usikret/ingen backup, og jeg må jo få inn den nye harddisken også. Nå sover ungene, men jeg er ikke i stand å bli ferdig til jeg skal leke i drømmehagen selv.

Prøver å laste ned Win 8 fra XP-maskinen med et håp om å få kjøpt den nøkkelen uten å installere da. Det må jo gå? Er ellers usikker på om jeg skal ha x86 eller x64 til en Dell XPS M1530, men tipper jo det er det første fordi 86-tallet har vært med oss så lenge, haha... Guri. Var flink til data på 90-tallet, men nå føler jeg meg som en fisk på land. Takk for all hjelpen så langt!

edit: Nå er jeg i gang på kontoret. Klikka både på lenken i tråden Pey'J viste til, og på knappen direkte på Windows 8 siden. Begge gangene fikk jeg opp et lite, blått Windows 8-symbol, men så skjer det ingenting. Hva gjør jeg gærnt?

edit: Hehe, nå er jeg i gang med nedlastingen. Pussig nok så virket ikke W8-installeren med Firefox, måtte laste han ned i Opera. Selve installeren gir meg bare en veldig dårlig smak i munnen - personvernerklæringen, EULAen, "mer informasjon"-knappene virket ikke og kunne ikke lastes inn. Kunne heller ikke betale med Paypal fordi vinduet skulle være sin egen browser og skjulte inntastingen til Paypal - satan så amatørmessig! Nå måtte jeg altså oppgi kredittkortinfo direkte i dette vinduet. I og med at det kommer direkte fra microsoft-siden gjorde jeg det til tross for en dårlig bismak i munnen. Nå skjer nedlastingen og produktnøkkelen er notert. :)

Endret av knosemjau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...