Gå til innhold

Innstillinger til fotballbilder


Anbefalte innlegg

Har ett Canon 70-200 1:1 L USM og Sigma 50-150mm 1:28 ll APO HSM som jeg bruker til å ta bilder på fotballkamper. Har til nå som oftest brukt sport i stedet for å utfordre meg til å bruke M/AV/TV på mitt canon 550D kamera.

 

Trenger derfor starthjelp til innstillinger under vanlige forhold (lettskyet), lagbilder og portretter. Hva bruker dere?

 

Alle tips tas i mot med stor takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vet hva lukkertid, blender og ISO er og gjør, så bør det ikke være noe problem å utfordre seg selv til å bruke manuelle innstillinger. Hvis ikke, så lær dette først! Ingen vits å rote med innstillingene om man ikke har peiling hva de gjør og hvordan de henger sammen!

-> http://www.diskusjon...howtopic=984477

 

Selv bruker jeg størst mulig blenderåpning, dvs f2.8 på min 70-200mm. Liker best at spillerne som er hovedmotivet er skarpe og bakgrunnen uskarp, så da velger jeg som regel Av(blender prioritet), og starter med ISO 100, da stiller lukkeren seg selv automatisk. Blir det for mye bevegelseuskarphet på spillerne og ballen, justerer jeg opp ISO litt for at lukkertiden skal bli kjappere. Men ofte ikke nødvendig når det er fint vær uansett.

Kan og ta det helt manuelt med M, men da må du styre lukkertiden også, men heller ikke noe problem om man har kontroll på dette. Men lysforholdene kan variere mye på 2x45 minutter og det vil si at innstillingene og varierer!

 

Er bare en ting å gjøre, ut og prøv! Er ingen 100% fasit på dette uansett..

 

På kampen bildet under er fra, ble det brukt f2.8 - ISO 100 og lukkertiden varierte fra 1/1600s til 1/2500s.7123901115_597a0e3470_b.jpg

Fotballkamp Risør - Øyestad by KristianJV, on Flickr

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for svar, prøver etter beste evne å lære meg hva lukkertid, blender og iso gjør, men synes at det hadde vært fint å vite hva som funker for andre. Og om man bruker M, AV eller TV osv. Veit at været kan forandre seg,men derfor også spørsmålet hva fungerer under det og det været.

Lenke til kommentar

TV er lukkerprioritert, da velger du selv hvor rask lukkertid du vil ha, du setter lukkertiden utifra hvor raskt motivet beveger seg, så justerer du iso til motivet blir riktig eksponert, fungerer ikke det må du redusere lukkertiden helt til det fungerer.

 

AV er blenderprioritert, da velger du hvilken blender du vil ha utifra type motiv, skal du har mye i fokus eller et tynt fokusplan, typisk bruker man f/2.8 til portretter og f/11 til landskap.

 

M bruker du når du vil justere alt selv, men da må du kunne litt mer enn et minimum, Typisk bruker man M til blitsbruk, sett iso på 200, blender f/5.6, lukker på 1/200 sec til 1/60 sec utifra hvor mye av det omkringliggende lys du vil ha med på bildet.

 

edit:rettet opp feil.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tv (time value) er lukkerprioritert, da velger du selv hvor rask lukkertid du vil ha, du setter lukkertiden utifra hvor raskt motivet beveger seg, så justerer du iso til motivet blir riktig eksponert, fungerer ikke det må du redusere lukkertiden helt til det fungerer.

 

Av (Aperture value) er blenderprioritert, da velger du hvilken blender du vil ha utifra type motiv, skal du har mye i fokus eller et tynt fokusplan, typisk bruker man f/2.8 til portretter og f/11 til landskap.

 

M bruker du når du vil justere alt selv, men da må du kunne litt mer enn et minimum, Typisk bruker man M til blitsbruk, sett iso på 200, blender f/5.6, lukker på 1/200 sec til 1/60 sec utifra hvor mye av det omkringliggende lys du vil ha med på bildet.

 

Rettet opp i noe jeg tror er skrivefeil i nautica's innlegg

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Nøyaktig hvilke innstillinger man bruker kommer jo helt an på lyset. Jeg ville hatt lukkertid på minst 1/400, gjerne 1/1000. Så justerer man egentlig blender og ISO etter det. Hvis du vil ha tynn dybdeskarphet bruker du så stor blender (lavt tall) som mulig og stiller bare ISO til eksponeringen er riktig.

Lenke til kommentar

For fotball holder det vanligvis med 1/800 sek lukkertid (har man mye lys skader det ikke med 1/3 til 2/3 trinn raskere lukkertid). Blender: vanligvis maks (f/2.8 eller f/4); kan i enkelte tilfeller øke dybdeskarpheten med å gå opp 1 trinn men tror aldri jeg har vært over f/4 på fotball. ISO = det som må til for å oppnå rett lukkertid med blender f/2.8 eller f/4 :)

 

Skal man ta bilde av spillet er det vanligvis 400mm eller 600mm som er veien å gå (med unntak av det som skjer helt i nærhet). Skal man ha bilde av fotballbanen er 70-200 en god ting :)

Endret av TGB
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke Canon selv, men på Nikon kan jeg sette ISO automatisk i forhold til lukkertid. Når jeg tar bilder på fotballkamper setter jeg en lengste lukkertid som skal brukes, f. eks. 1/800 sek, velger maks ISO, (har begrenset til 1600 med D300S, med D700 kan jeg uten problem gå opp til 5000 ser det ut til), og setter kameraet på A (tilsvarende Av på Canon, blenderprioritert). Velger den blenderen jeg ønsker til enhver tid, og automatikken tar seg av å sørge for at lukkertiden blir 1/800 sek, eller raskere om det er godt lys. Dersom det ikke er nok lys til å ta bildet med maks ISO øker lukkertiden til det den må.

 

Det kan være et greit utgangspunkt, så får du heller eksperimentere ut fra egen erfaring.

 

En sjekk av fokusnøyaktighet kan være lurt. Ganske enkelt fokuser på en kontrastrik flate som står 45 grader på objektivets siktlinje, og se om fokus treffer eller ligger foran eller bak sentrum.

Lenke til kommentar

Innstillinger for nybegynnere; Sport og dyr i bevegelse:

 

>Sett kamera på AV og la lukkertiden ta vare på seg selv.

>Sett største blenderåpning objektivet har.

>Skru ISO nivået etter dagens lysforhold.

>Bruk ett fokuspunkt og Al Servo & Continuous shooting.

>Lys-målingen på (600D; Partial (9% av viewfinder av senter), eller Spot (4% av viewfinder)

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Er ikke helt enig i anbefalingen om å bruke ett fokuspunkt og spotmåling, det er bedre - i alle fall på kamera som har en slik funksjon - å la kameraet velge følgefokus på bevegelig objekt. Det fungerer hvertfall veldig bra på D300S. Med det kan jeg bare holde avtrekkeren nede og ha fokusvelgeren på C, og 51 fokuspunkter 3D, og så lenge kameraet låser på riktig motiv følger det dette motivet når det beveger seg.

Lenke til kommentar

Veldig ofte når folk har spørsmål om hvorfor de ikke får skarpe bilder er fordi kamera har valgt å låse fokus på et punkt som ikke er sentralt i motivet. Dette blir enda mer aktuelt med mange personer i bevegelse på en fotball bane f.eks. hvor du risikerer at fokuspunktet låser på "feil spiller".

Derfor er det ikke så lurt å ha "bevegelig valgt fokuspunkt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...