Kark Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Har kjørt en stund nå med WD 80GB master,og seagate 120GB slave.WD HD`n bråker mer enn seagate HD`n. Jeg har nå kjøpt så jeg har 2stk 120GB seagate 7200 ultra ata og 2stk Abit seriell adaptere +kabel. Jeg har tenkt og kjøre med "Striped" opsett,det betyr les/skriv 50% til hver disk,så jeg får En svær disk. Før jeg kommer så langt så er det et par ting jeg lurer på. 1) skal begge disker stå som Master i Striped (Raid 0) ? 2) kan jeg lage partitioner på diskene ? 3) jeg må enable Seriell ATA i bios men er det noe mer, er det noen drivere jeg må instalere før OS ? det følger med en floppy med tittel Serial ATA Driver Disk. Jeg har lest om "raid" men fant ikke noe om dette. jeg håper jeg har postet i rett sted og at dere kan hjelpe meg med dette. Vennlig hilsen Kark Lenke til kommentar
moesen Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Må du ikke ha s-ata disker da, også er det bare og enable det i BIOS? Lenke til kommentar
Kark Skrevet 14. september 2003 Forfatter Del Skrevet 14. september 2003 Har fixa det nå, kjøpte 2stk seriell ata konvertere på Digital Impuls,og enabled SATA i bios og under oppstart kom det et nytt valg.Der trykket jeg F4 og kom til en raid meny,der valgte jeg"striped" raid som er det raskeste hvor det leses og skrives 5050 til hver disk.Restartet og bootet på XP Pro cd`n og under klargjøring av filer trykket jeg på F6 for installering av drivere til raidkontroller,puttet in disketten fra ABIT.Og det var det. Resten gikk som vanlig med partisjonering og formatering. Jeg ser av tester på "pcpitstop.com" og 3Dmark at maskinen er noe raskere,også på video og bilde redigering,så jeg er veldig fornøyd. Deilig å bli kvitt den bråkete WD disken :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå