Gå til innhold

Har vokst fra Canon 1000D, men hva blir det neste?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har hatt et Canon 1000D i et par år nå, og er veldig fornøyd med det, men etter hvert som jeg har fått mer smaken på fotografering og invistert i bedre optikk, er det på tide å gå opp noen nivå til et litt større og bedre kamera. Jeg har ikke noen strenge krav, men minst 18 megapixel syns jeg er et must, da jeg føler at jeg godt kan ha det doble av de 10 som 1000D har. Jeg har ikke noe behov for video, så det spiller ingen rolle. Vribar skjerm er et pluss, men ikke et must, og touch er hipp som happ, men den bør være 3". Jeg vil dog gjerne ha mindre støy ved høyere iso enn jeg får med 1000D, da jeg ofte tar bilder i lite lys og det er ikke alltid blits er aktuelt. Ellers vil jeg ha god kvalitet på selve huset.

Har fått tilbud fra en kompis om å kjøpe 600D med kitlinse (for 3000) når han skal oppgradere til 7D mk II. Budskjettet kan jeg strekke til 4-5000, og venter gjerne på tilbud for å få ekstra mye for pengene.

Jeg har forresten Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM og Canon 70-200mm f/4 L USM om det har noe å si.

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vi få noen hint om hva du tar bilder av?

Ta en tur i en butikk med litt utvalg om du har mulighet, ergonomi har MYE å si - det er ikke stor forskjell på 1x00D og xx0D. Det kan være at du vil hoppe rett opp på f.eks 60D, som er innenfor ditt budsjett, eller spare litt og kjøpe 7D fra bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Kan vi få noen hint om hva du tar bilder av?

Ta en tur i en butikk med litt utvalg om du har mulighet, ergonomi har MYE å si - det er ikke stor forskjell på 1x00D og xx0D. Det kan være at du vil hoppe rett opp på f.eks 60D, som er innenfor ditt budsjett, eller spare litt og kjøpe 7D fra bruktmarkedet.

Jeg er enig i denne betrakningen, 60D vil sansynligvis føles som en større oppgradering enn 600D. 7D er klart en oppgradering dersom du tar bilder av bevegelig saker, som f.eks unger, dyr og fugler samt sportslige aktiviteter. Dog er det nok vanskelig pr i dag å finne et brukt 7D som matcher ditt budsjett.

Filmer du mye så er 650D å finne på tilbud rett som det er, dette skal ha en bedre mulighet for fokus under filming uten at jeg selv har erfaring med det.

Tor

Lenke til kommentar

600D for 3000kr om en del måneder høres ikke ut som verdens beste deal, akkurat. Det er ikke mer enn enn to måneder siden du fikk 60D nytt for 3600kr (tilbud + cashback). Det er også alltid litt lagertømming rundt nylanseringer + en del folk som skal selge den gamle modellen for å kjøpe den nye (type 5D mk2 -> mk3 i sommer). Det fører til mange eksemplarer på bruktmarkedet, og pressing av prisene.

Personlig ville jeg sett etter en 5D mk2. Det er langt og lenge mellom hver gang de ligger ute til 5000kr, men det skjer. Ellers var det nettopp et 1Ds mk2 til 5000kr på foto.no.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med de andre som anbefaler 60D. Jeg er på mitt tredje eksemplar, på grunn av salg, angring og gjenkjøp.

Jeg gikk fra 350D-500D-60D. Det som jeg opplevde at var en stor forksjell fra xxxD til xxD er:

Bedre grep, større og lysere søker, raskere og mer nøyaktig fokus, lcd-skjerm på toppen, hjul til å styre både blender og lukkertid, batterilevetid, mer solid og ikke så høyfrekvent lukkerlyd.

Jeg tar som deg mest naturbilder, da tenker jeg på landskap, dyr, fugler, himmel.

60D har ett innebygget elektronisk vater som vises i live-view, det er veldig kjekt for å få rett horisont. Live-view er ett veldig fint værktøy for å stille fokus når man bruker stativ.

I november fikk man 60D hus for 4000kr hos Komplett.no minus 400kr tilbakebetalt av Canon.

Så om det klør i handlefingeren har du mulighet til å kjøpe ett 60D hus til 4900kr-400kr = 4500kr.

Det vil jeg si er en veldig god pris for ett så godt kamerahus.

Canon sin Cashback kampanje varer til og med 20.01.13 Kravet må registreres online innen 20.02.13

Det kommer mest sannsynelig en oppfølger til 60D mot sommeren, men den vil nok være bedre spesifisert og betydelig dyrere. 650D har fått samme autofokus system som 60D pluss ett for video som ikke fungerer noe særlig godt.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Enig med tomsi her. 60D har falt kraftig i pris det siste halve året og jeg har vanskelig for å se at det skal falle mye mer fram mot sommeren selv med en nylansering innen XXD serien.

4900 med 400 cashback er en god pris.

Endret av Nelson09
Lenke til kommentar

til sammenligning så var 50D på salg til rett under 5 lapper en stund før 60D kom, men den siste tiden det var å få tak i kostet det 5000. Mulig du er heldig og at noen sitter på et stort restlager de vil bli kvitt, men jeg ville ikke veddet mye penger på at det kommer til 4000 igjen.

Lenke til kommentar

60D kan fort forsvinne fra markedet når 70D kommer. Men om det skjer før sommeren er usikkert, og etter at 70D er annonsert kan prisen på 60D falle ytterligere, samt at bruktmarkedene kan fylles opp når det nærmer seg salgsstart. Jeg tipper dog at 70D vil være så fristende at man skal være ganske presset for penger dersom man må ta til takke med forgjengeren. 60D har likevel alt man forventer av et semiproff-kamera bortsett fra høy iso-ytelse. Det er nok her 70D vil ha den største oppgraderingen.

Lenke til kommentar

60D er en god kandidat som er mer solid og litt mer proff når det gjelder knapper osv..osv...

Men personlig har jeg aldri likt følelsen av 60D (og nå 6D) liknende hus. Føler Canon har spart inn på enkelte ting med disse to. Er også svært skeptisk til vridbar skjerm, regner med at det er en god grunn til at vi ikke har sett vridbar skjerm på de dyrere modellene.

7D anser jeg som en enda bedre kandidat. Etter min mening har dette huset mye bedre utforming når det gjelder knapper og hjul. Mer likt de virkelige proffe husene.

Sjekk bruktmarkedet på foto.no.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

60D er en god kandidat som er mer solid og litt mer proff når det gjelder knapper osv..osv...

Men personlig har jeg aldri likt følelsen av 60D (og nå 6D) liknende hus. Føler Canon har spart inn på enkelte ting med disse to. Er også svært skeptisk til vridbar skjerm, regner med at det er en god grunn til at vi ikke har sett vridbar skjerm på de dyrere modellene.

Artig at man kan ha så forskjellige preferanser. Jeg synes byggekvaliteten på 60D er helt grei, og liker at størrelsen er litt mer kompakt og lettere enn f.eks 30/40/50D. 6D er nok mer solid enn 60D ettersom kroppen der er i magnesiumlegering (som 50D og eldre). Toppen til 6D er laget i plast; det er for å få GPS og Wifi til å virke.

Personlig er jeg stor tilhenger av utvippbar skjerm; noe jeg bruker en del i samband med live-view.

Lenke til kommentar

Artig at man kan ha så forskjellige preferanser. Jeg synes byggekvaliteten på 60D er helt grei, og liker at størrelsen er litt mer kompakt og lettere enn f.eks 30/40/50D. 6D er nok mer solid enn 60D ettersom kroppen der er i magnesiumlegering (som 50D og eldre). Toppen til 6D er laget i plast; det er for å få GPS og Wifi til å virke.

Personlig er jeg stor tilhenger av utvippbar skjerm; noe jeg bruker en del i samband med live-view.

Hehe, ja smaken er som baken.

Mitt største ankepunkt er overhodet ikke byggekvaliteten. For 60D føles solid i hendene.

Det er heller mangelen på diverse knapper og hjul som jeg ikke liker med 60D.

Blant annet det ufattelig tåpelige hjulet med piltaster inni, fraværet av joystick og dårligere topp LCD med tilhørende knapper. Det er vel de 3 største jeg kommer på. Bare småtteri, men "mange bekker små........"

Var og klådde litt på 6D her om dagen, og blei også der mektig irritert på det hjulet med piltaster. FYSJ. :dribble: Regner egentlig med at det hele bunner i vane og hva man er vandt til.

I tilegg så er jeg ikke personen som tar i kameraet med silkehansker, slenges på bakken, dulter inni ting osv...

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Jeg bruker 60D, som er et fantastisk kamera til mitt bruk, og jeg anbefaler det lett.

Når det gjelder "hjulet med piltastene" som to88he skriver, så er dette perfekt i 60D. Dette fordi at autofokusen har 9 punkter, og det er 8 piler + set knappen som velger punktene. På kamera med høyere antall fokuspunkter ville jeg nok ikke vært særlig glad i piltastene, men på 60D er det rett og slett perfekt. Men det er en vanesak.

Lenke til kommentar

En stor fordel med 60D som jeg ikke har sett noen andre her nevne, er det at batteriet er Canons LP-E6, samme som i 5D og 6D. Dette er en stor fordel dersom du går tom for batteri på f.eks. fototur, da det som regel alltid er noen som har et batteri du kan låne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...