Rescue me Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Hallo. Er en kar på ca 170 og veier ca 60 kg, tror jeg ser sånn ganske normal ut, men vil som mange andre ikke bli "feit". Er litt i fysisk aktivitet, trener 1-2 ganger i uken, og sitter ikke akkurat i ro på jobb. Grunnen til at jeg skriver tråden er at jeg har litt problemer i å få i meg mat. Det er som om jeg har litt dårlig motivasjon, spiser i tillegg utrolig tregt. Noen gang går det jævlig greit å spise, og har da god apetitt. Bare så det er sagt så går jeg ikke lenge uten å spise, er snakk om man maks en halv dag eller noe, og hater egentlig å være veldig sulten. Liker heller ikke varer som er "usunn" da det får meg til å føle meg redusert. Er ikke snakk om å holde seg unna fett eller lignende, da jeg er utrolig glad i fett (mye energi). Får å være ærlig så tror jeg nok ikke jeg har en spiseforstyrrelse, og liker ikke å definere syndromer/sykdommer på meg selv. Lurer kanskje mer på om det er vanlig å i blant ha dårlig motivasjon for å spise? Bruker å fantasere om noe enkelt man bare kan hive i seg og som inneholder alt man trenger . Endret 14. januar 2013 av Kun10kr Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 I henhold til BMI-systemet så ligger du midt i normalvekt-sjiktet, og du har gode leveregler ved å spise sunn mat og trene jevnlig. Det at du merker hvordan dårlig mat påvirker deg er jo positivt for å holde seg motivert til å spise bra mat. Du har nådd langt der i forhold til mange andre. Ut i fra signaturen din så virker det som du tenker ganske negativt om deg selv og at du er for lite selvhevdene. Tror nok du finner deler av svaret i hvorfor du problemorienterer spisevegringen din der. Virker mest som du synes det er et tiltak å lage mat, ikke at du har en spiseforstyrrelse. Lenke til kommentar
Mer0vingian Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Du kan forsøke tilskudd med B-vitaminer en periode, for å se om matlysten øker. Kanskje du er lei av maten du spiser, på tide å prøve noe nytt kanskje? Samtidig kan det hende det er mat kroppen din ikke håndterer så godt og den sier ifra på den måten. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 I henhold til BMI-systemet så ligger du midt i normalvekt-sjiktet, og du har gode leveregler ved å spise sunn mat og trene jevnlig. Det at du merker hvordan dårlig mat påvirker deg er jo positivt for å holde seg motivert til å spise bra mat. Du har nådd langt der i forhold til mange andre. Godt å høre . Ut i fra signaturen din så virker det som du tenker ganske negativt om deg selv og at du er for lite selvhevdene. Tror nok du finner deler av svaret i hvorfor du problemorienterer spisevegringen din der. Signaturen min stammer fra da jeg opplevde hvor desillusjonert jeg var . Virker mest som du synes det er et tiltak å lage mat, ikke at du har en spiseforstyrrelse. Du har nok et poeng der, må nok bare mose på. Jeg vet uansett at det er nice når man har spist og bare kan slappe av. Du kan forsøke tilskudd med B-vitaminer en periode, for å se om matlysten øker. Kanskje du er lei av maten du spiser, på tide å prøve noe nytt kanskje? Samtidig kan det hende det er mat kroppen din ikke håndterer så godt og den sier ifra på den måten. Startet med multitilskudd for 1-2 mnd siden, og da får jeg også i meg B-vitaminer. Må si jeg nesten er litt skeptisk til multitilskudd, kan umulig være så lett å få i seg alle vitaminer og mineraler . Må absolutt bli bedre å variere mitt kosthold! Er bare litt lat når det komme til matlaging, men ser jeg må skjerpe meg. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Signaturen min stammer fra da jeg opplevde hvor desillusjonert jeg var . Da kan du jo fjerne det som en symbolsk handling på at du ikke står inne for det lengre og bekrefte for deg selv at desillusjonen er over. Startet med multitilskudd for 1-2 mnd siden, og da får jeg også i meg B-vitaminer. Må si jeg nesten er litt skeptisk til multitilskudd, kan umulig være så lett å få i seg alle vitaminer og mineraler . Må absolutt bli bedre å variere mitt kosthold! Er bare litt lat når det komme til matlaging, men ser jeg må skjerpe meg. Du kan få dekket mange av behovene i variert mat. Spesielt egg og poteter inneholder stort sett det meste av mineraler og vitaminer. Leverpostei er også en bombe av de store når det gjelder dette. Et godt råd når det kommer til poteter er å bruke en kaserolle av kirurgisk stål, skjære opp potetene i skiver og bruke akkurat nok vann til at du ikke heller det ut, for ellers heller du ut mye av næringsstoffene i vannet. For å rengjøre kasserollen lar du den bare stå med vann i for å løsne det som sitter fast i bunnen. Gjør du dette med det meste av mat så merker du at du blir fortere mett fordi du får i deg mer næringsstoffer. Det gjør det også lettere å gå ned i vekt om du ønsker det. Endret 14. januar 2013 av vidor Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Da kan du jo fjerne det som en symbolsk handling på at du ikke står inne for det lengre og bekrefte for deg selv at desillusjonen er over. Har den der for å minne meg om hvor feil det går an å ta. Du kan få dekket mange av behovene i variert mat. Spesielt egg og poteter inneholder stort sett det meste av mineraler og vitaminer. Leverpostei er også en bombe av de store når det gjelder dette. Et godt råd når det kommer til poteter er å bruke en kaserolle av kirurgisk stål, skjære opp potetene i skiver og bruke akkurat nok vann til at du ikke heller det ut, for ellers heller du ut mye av næringsstoffene i vannet. For å rengjøre kasserollen lar du den bare stå med vann i for å løsne det som sitter fast i bunnen. Gjør du dette med det meste av mat så merker du at du blir fortere mett fordi du får i deg mer næringsstoffer. Det gjør det også lettere å gå ned i vekt om du ønsker det. Spiser mye egg, men hater kokte poteter da det er så utrolig kjedelig, har spist det altfor mye opp i gjennom oppveksten. Endret 14. januar 2013 av Kun10kr Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Merket i dag hvor mye det faktisk suger å være sulten, på slutten av dagen når jeg skulle sveise noe greier skjelvet jeg litt på hånda som førte til at jeg "ødela (trenger bare å slipe opp igjen)" 6-8 wolfram spisser på ganske lite sveising. Var virkelig motivasjon til å bli bedre å spise, får se hvor lenge det varer . Lenke til kommentar
festen Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Du burde gått til en tannlege snarest mulig og finne ut om du har fått syreskader på tennene. Det bør du likevel gjøre en gang i året. Har du ikke syreskader har du ikke spiseforstyrrelse. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 17. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2013 Du burde gått til en tannlege snarest mulig og finne ut om du har fått syreskader på tennene. Det bør du likevel gjøre en gang i året. Har du ikke syreskader har du ikke spiseforstyrrelse. Hva mener du med denne? Hvordan får man syreskader? Prøver å holde meg unna juice og brus, blant annet drikker jeg kun vann og te (uten sukker) i lunchen selv om vi har gratis juice. Men jeg er dårlig på tannpuss, nesten litt flau over å si det, men pusser tennene mine sånn ca 1 gang i uka. Har heller ikke hvert hos tannlege på 2 år, ikke bra. Lenke til kommentar
festen Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Syreskadene har ingen relevans til hva du drikker eller spiser. Det har med at syre fra magesekken kommer opp i munnen og skader tenne sin emalje, spesielt på baksiden. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 17. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Syreskadene har ingen relevans til hva du drikker eller spiser. Det har med at syre fra magesekken kommer opp i munnen og skader tenne sin emalje, spesielt på baksiden. Ah, mener du en slags "oppgulp"? Tror det har skjedd tidligere hos meg, ikke mange ganger da. Men burde virkelig pusse tennene mer tror jeg (hvor mye har det egentlig å si?). Hvordan er det med tannpuss etter at man for eksempel har drukket juice? Endret 17. januar 2013 av Kun10kr Lenke til kommentar
festen Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Du burde vel ideelt sett pusse tennene før frokost, og før du legger deg. Juice er et syreangrep. Så du bør ikke pusse deg rett etter du har inntatt det. Har ikke mye greie på det. Tror ikke du merker oppgulp hvis det skjer om natten og det er vel helst da det skjer. Endret 17. januar 2013 av festen Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 17. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Du burde vel ideelt sett pusse tennene før frokost, og før du legger deg. Juice er et syreangrep. Så du bør ikke pusse deg rett etter du har drikket det. Har ikke mye greie på det. Tror ikke du merker oppgulp hvis det skjer om natten og det er vel helst da det skjer. Før man legger seg, også før frokost? Blir tennene "skitten" av å sove? Selv om man ikke putter noe i munnen? Har også blitt god å puste med nesa, så munnen min er vel mer eller mindre lukket når jeg sover. Endret 17. januar 2013 av Kun10kr Lenke til kommentar
festen Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Kanskje du burde hatt en time hos tannlegen og spurt om opplæring i hvordan du skulle gjøre det. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 17. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Kanskje du burde hatt en time hos tannlegen og spurt om opplæring i hvordan du skulle gjøre det. Ja, men nå er jeg dessverre blitt over 20, så koster flesk , dumme meg. Men ja, burde nok investere i hvert fall i minst en time slik at de kan sjekke, så får jeg heller ta meg en tannlegeferie om det er mye som må fikses. Nå skal det sies jeg har paranoia for fluor, så vet ikke helt om tannlegen sprøyter munnen min full. Bruker nå en tannkrem uten fluor (nesten umulig å finne) . Endret 17. januar 2013 av Kun10kr Lenke til kommentar
festen Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Det er veldig viktig å ha kontroll på det for når du får visdomstenner kan de begynne å klemme sammen tenner som kan gi deg omfattende skader. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 17. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2013 Det er veldig viktig å ha kontroll på det for når du får visdomstenner kan de begynne å klemme sammen tenner som kan gi deg omfattende skader. Jess, skal nok bestille meg en tannlege time. Før jul fikk jeg faktisk ikke lov å få en tannlege time hos den offentlige tannlegen (for å få 75% rabatt), da de mente jeg måtte besøke tannlegen i min "hjemby" som jeg ikke har bodd i siden i sommer. Siden jeg nå ikke får rabatt kan jeg vel like så greit besøke en privat tannklinikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå