Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykemelding med timelønn - hva får jeg?

Vitis

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt til å sykemelde meg i en periode da jeg sliter med influensa og føler meg generelt elendig. Jeg har en kontrakt som tilsier 30 t + i uken, men har i de to siste årene jobbet fulltid, altså 37,5 t. Men nå har det seg sånn at jeg er timelønnet, hvor bedriften har tariffavtale (UB-tillegg). Lurer derfor på hvor mye jeg får utbetalt av sykepenger med det grunnlaget jeg har.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Harley Quinn

Du vil få betalt for hva du har jobbet de siste 3 mnd om jeg ikke husker helt feil. Men du vil ikke få UB-tillegg ettersom det kun er der fordi du jobber til en ubekvem tid, noe du ikke gjør når du er sykemeldt!

Lenke til kommentar

Hei!

Vi har en del deltids-ansatte som har timelønn.

Vi har minst 14 dagers vaktliste fremover og vedkommende vil få lønn for de dagene hun/han er oppsatt på ved sykdom. (les antall timer i arbeidsgiverperioden)

NAV bruker vel en annen regnemåte for langtidssykemelde.

:)

Lenke til kommentar

Det går et skille mellom beregning av sykepenger i arbeidsgiverperioden og etter arbeidsgiverperioden.

Arbeidsgiver skal beregne sykepengene dine i arbeidsgiverperioden på følgende måte:

Sykepengegrunnlaget som nevnt i § 8-10 fastsettes i arbeidsgiverperioden etter en beregnet aktuell ukeinntekt, se § 8-29.

Den aktuelle ukeinntekten skal beregnes etter den gjennomsnittlige arbeidsinntekten pr. uke som arbeidstakeren har hatt i arbeidsforholdet i en nærmere bestemt periode før han eller hun ble arbeidsufør (beregningsperioden). Lovlig fravær uten lønn skal holdes utenfor beregningsperioden.

Beregningsperioden fastsettes slik: a) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn.

b) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn.

c) I et arbeidsforhold som har vart mindre enn fire uker, skal dette kortere tidsrommet legges til grunn.

d) I et arbeidsforhold der arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn.

e) I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn.

For timelønnede arbeidstakere med skiftende arbeidsperioder omgjøres den aktuelle ukeinntekten til et sykepengegrunnlag pr. dag i arbeidsgiverperioden ved at inntekten fordeles på det gjennomsnittlige antall arbeidsdager pr. uke i beregningsperioden.

Som det kommer frem av bestemmelsen så skal arbeidsgiver beregne en gjennomsnittlig ukeinntekt på deg. Har du skiftende arbeidsperioder skal den beregnede ukeinntekten fordeles på gjennomsnittlig antall arbeidsuker pr. dag i beregningsperioden. Kort fortalt så fremkommer det at ved ingen avtale om arbeid, skal arbeidsgiver beregne et gjennomsnitt. Sykepenger skal som kjent dekke tap av pensjonsgivende inntekt i sykmeldingsperioden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...