Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Å bo i båt - spørsmål og svar

Anbefalte innlegg

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Jeg har begynt på en båtwiki-artikkel om å bo i båt: http://www.baatwiki.no/wiki/Bo_i_b%C3%A5t - tar gjerne i mot tilbakemeldinger eller forbedringer.

Jeg bor selv i hus - men hadde det ikke vært for familien så hadde jeg tvert bodd i båt! Jeg vurderte det da vi flyttet til Oslo, men det ble med tanken tanken slo ikke helt godt an i resten av familien. Etter siste båtoppgradering (fra 29 fot til 44 fot) har jeg nå såpass komfortable forhold om bord at fruen heller ikke er helt fremmed for tanken, men vi har jo barn da - er det noen som har erfaring med båtboerliv som familie? Jeg tenker spesielt på barnehageplass og skoleplass. Vi bor nå relativt langt fra kysten (Grorud) og ønsker ikke å bytte barnehage eller skole - så det er vel det som stopper oss mest effektivt fra båtboerlivet. Ja, så hører jeg rykter om at det kan være svært vanskelig å få skoleplass og barnehageplass der man ønsker det dersom man er UFB.

Angående økonomi - skattesystemet er veldig gearet opp til at man skal bo i lånefinansiert enebolig med utleiemulighet. Jeg bodde "gratis" før jeg flyttet til Oslo, og var svært bekymret for at huslånet ville gjøre meg bundet på armer og ben - men jeg har aldri hatt så god økonomi som etter at vi kjøpte hus! Det er rett og slett blitt et plussprosjekt. Skattefradrag pluss husleieinntekt oppveier på lang vei kapitalkostnaden.

Jo, jeg er blitt svært mye mer bundet på armer og ben nå enn hva jeg var før, men det skyldes først og fremst barn og behovet for fast skoleplass og barnehageplass.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Flott tråd, minner meg mye om en jeg leste på SomethingAwful i sin tid om en fyr fra Volda som bodde i en 33 fots seilbåt. Drømte meg bort da, og drømmer meg bort nå. Selv om jeg vet at jeg - med hoarding light - vil ha store problemer medå stue bort alle de kjære eiendelene mine på lager, eller enda verre - kvitte meg med dem. Men om vi ser bort fra min materalistiske avhengighet, drømmer jeg fortsatt om å kjøpe meg seilbåt, lære meg det som skal til, og flytte inn i den.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 8 måneder senere...

Er det noen her som kjenner til havner i Oslo og omegn som tillater båtboere hele året? 

Jeg vurderer selv å flytte i båt, og ser etter seilbåter i størrelsesorden 35 fot. Utfordringen i den klassen er dusj til den prisen jeg kan gi. Det må være strøm og havneanlegg med dusj/vask for at jeg skal kunne vurdere det, og en overkommelig pris også.

Lenke til kommentar

Kan vel bo på Aker brygge året rundt. Har en tidligere bekjent som gjorde det. Billigste måten å få seg "adresse" på Aker brygge :p

Det er nok den billigste adressen på Aker Brygge, ja, men det koster også nærmere 100.000,- i året å ligge der med en 35 fots båt. Vintersesongen er aktuell for meg å ta på Aker Brygge: ca 27.000,- for perioden 1. oktober til 15. april.

Lenke til kommentar

Må vel være billigere å eie en tomt nær sjøen men ikke enkel å ha dypt nok vann. Eller kjenne noen som kan gi god pris på leie.

Finnes vel enkelte som har store båter i sjøen med anker og bruker livbåt for å komme til land.

Hvor langt kommer man med 35 fot båt? Kommer man til island\grønnland eller må man være forsiktig som man ikke synker?

For er vel litt mere ustabil en colorline\fjordlinje på dypere vann.

Man må vel også vite når det er mye vind etc så man ikke drukner på sjøen.

Tror ikke atlanterhavet er verdt å krysse.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Må si det er urolig hvor billige båtene kan bli:

Nor-Dan Summer Family 27HT

Sjarmerende husbåt selges!

Men tror disse er nok dyre i drift særlig motor ruster og skroget slik som bil. Så tror ikke de er så billig.

Noen som har forsøkt å skaffe elmotor og kraftig batteri til båt? Hadde vært gøy hvis noe hadde fått det til.

Det er vel slik seibåt er vel det minst tryggeste ved høye bølger.

Nå er vel den første litt minste å bo i for de fleste.

Båter som kaller seg yacht boat er ekstremt overpriset mener jeg.

Men blir jo nærmest som blanding av luksus husbåt. The yacht  house må vel være bedre i så fall?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle en seilbåt være mindre trygg enn en annen båt? Det skal en del til før en seilbåt kantrer.

En god enskrogsbåt pleier normalt å rette seg opp veldig raskt dersom de kommer så langt ned at masta dyppes i sjøen, og selv om båten skulle gå helt rundt så vil den normalt rette seg opp igjen ved neste bølge. Imidlertid er det mye sannhet i at båten tåler mer enn mannskapet; ute på dekk risikerer man å bli kastet på sjøen, og selv om man er bundet fast med sikringssele kan man ende opp med å drukne

http://www.baatwiki.no/wiki/Kantring

Lenke til kommentar

Lurer litt på hvordan reglene er for husbåt?

Særlig den siste må  være svært kult hvis man har råd.

Er det slik med båt at man kun kan parkere på båtplass? Så det er dyrt hvis man ikke har egen plass i så fall?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Lurer litt på hvordan reglene er for husbåt?

https://www.youtube.com/watch?time_continue=172&v=Uzzt1x2rzc4

https://www.youtube.com/watch?v=iGg1Zp49D3g

Særlig den siste må være svært kult hvis man har råd.

Er det slik med båt at man kun kan parkere på båtplass? Så det er dyrt hvis man ikke har egen plass i så fall?

Så lenge den er flyttbar for egen maskin, er det per definisjon en båt. Men å få en husbåt inn i en reguleringsplan, kan du egentlig bare glemme. Det fins visstnok noen som har greid det, men det er ytterst vanskelig.

I utgangspunktet kan du legge en husbåt hvor du vil, men det er ikke så lett som man tror. Du må enten ha tilgang til en kaieier som er villig til å leie ut kaia, eller du må eie din egen kai. Marinaer kan du bare glemme med et slikt hus. Man kan heller ikke dra på lange turer mef et slikt flytende hus.

Strengt tatt ville jeg heller vurdert en stor vanlig båt, eventuelt en katamaran. Da kan man ligge i en marina.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...