Fibonacci Skrevet 11. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2013 Vi lager alt mulig om bord. Pizza, taco, gryter, kjøttkaker, lasagne osv. Ikke noe problem. Har en ovn med tre bluss og stekeovn. Fungerer helt greit til det meste. Lenke til kommentar
Bilael Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Det er godt å høre. Komfyren ser ikke så stor ut så derfor jeg måtte spørre Men ja, oppvaskmaskin er jo et "must" egentlig. Men vaske opp til 1-2 personer er jo ikke noe problem heller, bare man tar oppvasken ofte. Kan jo ikke la ting flyte på så liten plass, så man blir vel "tvunget" til å ha det ryddig. Noe som er positivt. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Spør du meg så er det bare mye enklere å bo i ett hus. Hva er vitsen med alt det styret for å kun ha mulighet til å reise hvor du vil og ha hjemmet ditt i ett eggeskall? 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Selvsagt er det mer komfortabelt å bo i hus. Men når komfort blir faktoren en verdsetter høyere enn alt annet oppgir en frihet; et enklere liv er også et mer uavhengig og fritt liv, fordi man har tatt et bevisst valg om å fri seg fra en rekke krav og forventninger. Det aller frieste livet lever kanskje den som ikke har annet enn det de får i ryggsekken eller et par sykkelveier, men for å få til dette må en oppgi så godt som all komfort. I en båt finnes det meste av grunnleggende komfort, samtidig som mye av friheten er beholdt. Ingenting dreper drømmer mer effektivt enn boliglån med 30 års nedbetaling, lite får en til å gro så fast som å investere tusenvis av timer og millioner av kroner i en bolig. Å bo i båt handler ikke så mye om trosser og ankervinsjer, det dreier seg mer om å bruke mindre av livet på å bo; det er et bevisst steg ut på sidelinjen, bort fra det trygge og sedate. Mange kan finne en glede i det de kaller en boligdrøm, jeg klarer ikke annet enn å s det som en boligfelle; et langt steg i retning av et forutsigbart, trygt og dørgende kjedelig liv. 5 Lenke til kommentar
RIP Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Hei, jeg tenker på å flytte inn i båt. Men i en motorbåt, da jeg ser for meg at det er lettere å reise rundt alene og at man får mer plass, særlig over dekk. Er det noen spesiell grunn til at folk velger seilbåt? Lenke til kommentar
Teza Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Hvor mange av de som bor i båt har solgt hus/leilighet for å flytte i båt, og hva har de gjort med store mengder dyrt utstyr som er kjøpt inn i årenes løp? Vil tro de fleste som flytter i båt gjør dette før de er godt etablert på land, eller er villig til å kaste store verdier? Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 Jeg kastet omtrent alt jeg eide, og tok bare med det essensielle (noen bøker og klær) over til båten. Resten av møbler og slikt satt jeg på et lager hos min far, og der står det ennå. Tror jeg. Blir nok aldri mer brukt uansett. Andre båtboere jeg kjenner har også stuet mye vekk hos slekt osv. , men det blir som regel bare stående der det også. Når man bor i båt er man i omvendt situasjon av hus: I et hus vil man gjerne samle mye dilldall og eiendeler, men i en båt er målet å ha minst mulig. I alle fall i en seilbåt som stadig krenger og alt velter. Lenke til kommentar
Teza Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Er det nettforum hvor Dere samles for å dele erfaringer, vil jo tro det er mye diskusjoner og erfaringer rundt isolasjon og andre relevante temaer? Lenke til kommentar
Quaric Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Er det nettforum hvor Dere samles for å dele erfaringer, vil jo tro det er mye diskusjoner og erfaringer rundt isolasjon og andre relevante temaer? baatplassen.no har hatt mange tråder om temaet. det finnes også en gruppe for båtboere på sorgenfri Lenke til kommentar
petterg Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Løfter denne litt, ettersom også jeg er fasinert av å flytte til båt. Hvis jeg skulle holde til i en fast havn synes jeg mye av poenget med båtboing forsvinner. Jeg vil fortrinnsvis bo nær naturen, ikke en fender unna naboen. Utover strøm og vann, hva ser dere med erfaring at kommer til å bli de største utfordringene med å ikke holde til i en fast havn? Hvilke kriterier anbefaler dere at man har ved valg av båt? Vurderte dere katamaran/trimaran? Hvorfor er det tilsynelatende så få båtboere som velger flerskrogsbåt? (som alternativer til båt står ombygging av semitrailer (ala traileren til langrennslandslaget), eller et øde hus i eksepsjonelt naturskjønne omgivelser.) Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Syntes at det må være ett trist liv jeg. Også med tanke på da vinteren treffer inn, samt at du ikke engang har en fast adresse. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Folk er forskjellige. Jeg synes leilighet i oslo var et forferdelig trist liv. Enebolig ved sjøen er nesten ok, men det er langgrundt her slik at å hoppe i sjøen knapt gir vann over stortåa. Og når strandlinja ikke er privat er det heller ikke rom for forbedringer. Dessuten har naboer innsikt. For å komme rundt dette må jeg enten ha hus i prisklasse sinnsykt høy eller tenke alternativt. Med flyttbart hus kan man bo der man til enhver tid synes det er finest å bo. Jeg kan f.eks. tørre å dra på padletur på Helgeland, noe jeg ikke tørr nå fordi jeg vet jeg ikke vil hjem igjen. (Jeg har vært på reise før, og blitt borte et år lenger enn planlagt.) (Jeg er så heldig at min nye jobbsituasjon ikke krever oppmøte mer enn et par dager i året. Så og si alt kan gjøres fra mobilt kontor. - I stor kontrast fra nesten 300 årlige reisedøgn frem til i fjor.) Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 (endret) Betalte 10 000 i året for havneleie, inkludert strøm! Det er billig! Bor i småby. Endret 23. november 2013 av Because I need change! Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 For min del så kan jeg ikke skjønne at folk gidder å bo i båt. Det må være ett tungvindt liv og jeg kan ikke tenke meg det livet, men folk er jo forskjellige så. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Egentlig frister det med egendesignet fremfor å forsøke å tilpasse en båt ment for sommerbruk. Noen har tatt et slikt prosjekt fullt ut: http://www.ba.no/forbruker/bolig/article6451139.ece http://www.ba.no/forbruker/bolig/article6450211.ece http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/860BC2F44BFA18E2C125761800482288?OpenDocument Det må jo kunne la seg gjøre å sette bort selve produksjonen til et lavkostland... Lenke til kommentar
Incorrect Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Det blir vel litt bølger og vind selv om båten ligger i en eller annen havn? Hvordan går det å ha ting og tang liggende fremme? Er det nødvendig å binde fast det aller meste for å unngå at ting faller ned, blir ødelagt og sånn ? Hvordan er det å bo i husbåt på vinterstid, er det nødvendig med noen ekstra forholdsregler? Dersom man har en båt med motor, kan ikke denne ta noen skade av for mye kulde og is gjennom vinteren?? Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 De siste ukene har det vært perioder med mye vind. Da har det vært ubehagelig og vanskelig å få sove, selv med ørepropper. Heldigvis er det bare snakk om noen få dager i året det er så ille. Det er ikke nødvendig å binde fast ting, men i de verste stormkastene har det skjedd at ting om bord har veltet. Det er ikke nødvendig å ta noen ekstra forholdsregler vinterstid. Bor man om bord, er det varmt under dekk. Da trenger man ikke vinterkonservere motor og vanntanker. Det eneste negative er at de fleste masseproduserte båter er bygd for Middelhavet, og er isolert deretter. Det går derfor mye diesel til oppvarming. Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) Finnes det mange steder i Norge hvor det er mulig å bo i en husbåt gjennom vinteren? Jeg har hørt at det ikke er alle havner som tillater at folk bor i båt gjennom heile året ? Endret 31. januar 2014 av WeirdFace Lenke til kommentar
StephanJ Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Hvordan gjør man det med fuktighet i båten? Jeg har hørt at mange får lungebetennelse pga fuktigheten. Hvis man skal spandere på seg den luksus å ha vaskemaskin, så vil våte klær gjøre det enda fuktigere enn hva norsk klima allerede gjør. Hvor ny må båten være for at den skal være gunstig mtp fuktighet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå