Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Å bo i båt - spørsmål og svar

Anbefalte innlegg

Akkurat nå er innløpet i havnen frosset igjen, så vi kommer ikke langt. Det frister ikke så mye heller, egentlig. Vinteren er veldig kjip, men desto bedre er det når sommeren kommer :-) Ingenting slår det å ligge på svai en sommerkveld og kose seg med øl, musikk og god mat.

Nå er det -15 grader ute, så madrassen har frosset fast i skottet og det er frost på innsiden av vinduene i lugarene som ikke er oppvarmet. I salong/hovedlugar er det likevel 20 grader i luften. Men da fyrer vi som f.... med diesel og elektrisitet.

Ja, vi har TV med Riks-TV-pakke og PC med mobilt bredbånd om bord, så det mangler ikke på digital underholdning...

Og nei, vi fisker ikke vår egen mat. Selv om det sikkert er fullt mulig.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I høst var det så mye makrell her i området at jeg bare såvidt trengte å slippe uti et snøre fra cockpit for å få napp; i løpet av fem minutter med fisking (med båten på plassen sin!) hadde vi ordnet middag til seks. Men normalt sett går det nok i mat fra butikken, ja.

Her er det såvidt litt is inne i havna, men ikke verre enn at det knuses helt greit. Er ikke så mange meterne ut til fritt farvann.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det -15 grader ute, så madrassen har frosset fast i skottet og det er frost på innsiden av vinduene i lugarene som ikke er oppvarmet. I salong/hovedlugar er det likevel 20 grader i luften. Men da fyrer vi som f.... med diesel og elektrisitet.

Ja, dette er vel noe av ulempen med å bo i båt (eller campingvogn) vinterstid. De er ikke akkurat bygd etter byggetekniske forskrifter for hus når det gjelder ventilasjon, isolasjon, dampsperre inn mot varme rom og diffusjonsåpen vindsperre ut mot luftet kledning. Og båt er i eller nær et fuktig miljø.

Men mange båter har lekre og praktiske innredninger fiks ferdig fra fabrikken. Man slipper å tenke så mye på å kjøpe møbler og hvordan man skal plassere dem. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fukt løses med noen enkle grep. En effektiv avfukter koster ikke mange kronene, fyrer man med diesel tørker også det veldig greit opp. Spilebunn under madrassen og lufting i skott og skap er også fint. Nå på vinteren er det mer aktuelt at lufta blir i tørreste laget.

Isolasjonen kan forbedres kraftig med litt egeninnsats, men uansett ender man jo opp med å måtte fyre mer per volumenhet enn i et hus -- fordelen er at det ikke er store volumene som skal varmes.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Syns egentlig det høres litt ekstremt ut. Har du noe anslag på hvor mange watt du trenger kontinuerlig for å holde temperaturen på 20 grader når det er -15 ute? Og hvor mange kroner som går på fyring i f.eks januar mnd?

Lenke til kommentar

På mine 32 fot holder rundt 3kW fint, men så varmt ser jeg liten grunn til å ha det hele døgnet. Jeg skal kjempe ekstremt hardt for å bruke så mye som 3-400kWh i måneden, men andre kan sikkert finne på å svi av langt mer. Kostnaden er ganske så neglisjerbar. Jeg bruker akterkabinen som lagringsrom, så der gidder jeg ikke ha på varme. Nå er det litt under 0 ute, da holder det med drøyt 1kW.

Har varme både gjennom diesel og strøm.

Fastfryste madrasser har jeg ikke vært borti, ei heller frost på innsiden av ruter. Særeste fenomenet hittil i vinter er at vannet i havna er skrudd av når det er under frost, så jeg må bære vann i kanner hvis dette vedvarer over lang tid. I mitt tilfelle (med et par hundre liter vann og moderat forbruk) varer nok vannet lengre enn vinteren. Skulle jeg dusjet ombord ville det nok føles litt sært å ikke bo i en havn med vintervann.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Merker en del forskjell på min gamle 33-foter og 41-foteren når det gjelder oppvarming.

I 33-foteren gikk dieselvarmeren på ca 1300 watt når det var ca -5 grader. I den nye båten går det en del mer siden det er større volum å varme opp. Å varme opp en 33 fots båt er som å varme opp badet i et hus arealmessig.

I vinter har det nok gått ekstremt mye diesel. Tipper rundt tusen liter. Men så har det vært to måneder med en snittemperatur på sikkert -10 grader kontinuerlig.

Nå når det er plussgrader er det så vidt dieselvarmeren surrer og går.

Men at vi kommer til å få en femsifret energiregning er det ingen tvil om....

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Beklager bump... Men ville bare takke for deling av erfaring og nyttig info om det å bo i båt; pluss deling av bilder. Har veldig lyst til å prøve dette :)

Selger jeg leiligheten min får jeg nok penger til en fin båt og fortsatt har igjen ganske mye penger. Overasket over prisen på seilbåter som ser ut til å ha en veldig bra standard og romslig størrelse.

Det eneste jeg tenker på er internett. Hva er din/deres erfaring mtp hastighet og stabilitet. Og hvilken leverandør bruker dere? Og ja, jeg vet at mobilt bredbånd på ingen måte kan sammenlignes med fiber :)

Lenke til kommentar

Har hatt Telenor og Netcom, begge deler fungerer fint. 3G-dekning er nok til å streame video i ålreit kvalitet, en del steder begynner det jo også å bli 4G-dekning. Stabilitet har aldri vært noe problem og nedlastingshastighet er også helt ok, men det er ikke samme lave responstid som for kablede forbindelser på landjorda, det er klart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar :)

En siste ting når det gjelder det du nevner med streame video. Om man kjører på så høy kvalitet som mulig, hvor mye datatrafikk går med i løpet av feks 30-60 min? Tenker bare på det at alle (så vidt jeg vet) har en maksgrense hvor hastigheten blir strupet; skal det mange timene til før maksgrensen er nådd?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er det mulig å komme rundt den mobile bredbåndbiten? Kan man få ADSL eller VDSL, hadde jo vært kjekt med en grei responstid og ingen begrensning på datamengde.

Lenke til kommentar

Eh. Altså. Om du kjenner de som bor i nabobygget til havna kan du alltids bestille et abonnement der og sette opp en basestasjon som gir deg dekning i båten, men svaret er nok ganske utvetydig nei om du lurer på om det er kurant å legge inn kablet nettverk i en båt. Litt av poenget med å bo slik er jo å kunne flytte på seg.

... alternativt kan du kjøpe en heftig wifi-antenne og hacke deg inn på et nettverk i nærheten, men lovligheten er vel ganske begrenset. Uansett, bor man i et sted med god 3G/4G-dekning skal man være spesielt interessert for å ha et problem med dette.

Lenke til kommentar

Bruker Telenor mobilt bredbånd med 30 GB kvote. Det holder stort sett om man ikke ser veldig mye TV-serier på Netflix og slikt. 3G-nettet er raskt nok til å streame ganske heftig, men det går også ut over forbruket... Uansett er det en hotspot på land som jeg kan bruke om kvota er brukt opp.

Netcom har forøvrig noe som heter Hjemmebredbånd med 100 GB inkludert. Det burde holde lenge, med mindre du ikke gjør annet enn å se på film via nettet.

Lenke til kommentar

Akkurat nå gjør huset mitt 5.4 knop, med vinden i ryggen og sola fremdeles høyt oppe i vest. Om man under slike forhold klarer å la seg irritere av marginalt tregere Internett enn på land tror jeg det er like greit å bli boende med fast grunn under madrassen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ser poenget ditt. Selv om jeg helt sikkert (hvertfall i begynnelsen) trolig hadde savnet fiberlinja jeg nå har. Skal jeg være ærlig er det faktisk nettlinja; den ubegrensede tilgangen (mtp datatrafikk uten å bli strupet), hastigheten og stabiliteten jeg har, som gjør meg usikker. Det blir spesielt mye streaming under fotballsesongen (NFL) og til tider utenfor sesongen, feks draften. Klart, med utbyggingen av 3G/4G nettet gjør det situasjonen mye bedre. Prisen faller nok også regner jeg med, etterhvert som mobilnettet bedres, hastigheten øker, og kundemassen blir større.

Takker for linker og svar. Får prøve å få en viss oversikt over hvor mye trafikk som brukes, men burde vel hvertfall klare meg med 100GB pakken. Streame kamp med strupet linje er vel ikke noe som anbefales :p

EDIT:

Og ja, Netflix og HBO Nordic er et must også :)

Endret av Bilael
Lenke til kommentar

Jepp, her kan det nok komme en brutal oppvåkning når stormen hviner i vantene og 80% av garderoben må kastes om ikke båten skal flyte over av rot. Båtboerlivet er trivelig fordi det er så annerledes, så befriende enkelt. Men det innebærer også at en må oppgi en hel masse komfort og vaner.

Lenke til kommentar

Om nettverkshastighet er den største bekymringen når du skal flytte i båt er du "in for a suprise" :)

Ingenting er bedre enn det. Betryggende at ikke mobilt bredbånd er like dårlig som jeg trodde. Veldig mye som har skjedd de siste par åra skjønner jeg :)

Jepp, her kan det nok komme en brutal oppvåkning når stormen hviner i vantene og 80% av garderoben må kastes om ikke båten skal flyte over av rot. Båtboerlivet er trivelig fordi det er så annerledes, så befriende enkelt. Men det innebærer også at en må oppgi en hel masse komfort og vaner.

Selvsagt. Tviler ikke på at det krever en del tilvenning og omstilling for å ta steget fra å bo i hus/leilighet til å bo i båt. At man "tvinges" til å eie mindre "stuff" er et pluss vil jeg si. Har selv tatt steget over i en minimalistisk livsstil og det er befriende å bli kvitt mye man ikke trenger. Har plutselig veldig god plass i klesskapet, på kjøkkenet, etc :)

En annen ting jeg lurte på er hvordan det er å lage mat ombord i båten. Skal man ha noe annet enn frossenpizza, er det veldig tungvindt mtp at det ser ut til å være mye mindre plass enn på kjøkkenet i hus/leilighet. Og nei, jeg snakker selvsagt ikke om stor fem retters julemiddag til hele familien :)

Prøver å gjøre en del research og så langt ser det ut som noe jeg kan trives med. Jeg er ellers ganske impulsiv, så må bare være flink å ta det rolig denne gangen. Tar jeg dette steget er det uten tvil mitt største så langt...

Lenke til kommentar

Jeg har to «plater» (gassbluss) som er langt mer effektive enn de aller fleste platetopper og en stekeovn som riktignok ikke er enormt stor. Kjøkkenbenken er ikke stor nok for hele vennegjengen, men det er nå ikke så ofte alle er på besøk samtidig – størrelsen er perfekt for én. Når det skjer kan noe av matlagingen skje rundt spisebordet.

I seilbåter er det som oftest kjøleboks i stedet for kjøleskap. Kanskje ikke superpraktisk, men knapt et problem. Jeg skulle gjerne hatt oppvaskmaskin, men det får bli når jeg kjøper en sekstifoter om en del år.

Med mindre du har veldig spesielle vaner er ikke matlaging noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...