Populært innlegg Fibonacci Skrevet 14. januar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 14. januar 2013 Tenkte jeg skulle lage en tråd om det å bo i båt permanent, siden jeg er inne i fjerde vinteren nå. Kanskje det er interessant for flere som vil leve litt friere. * Hva? Går det virkelig an å bo i en båt? Javisst! Det er faktisk flere hundre, om ikke tusen mennesker i Norge som bor i båter. Alt fra små båter på et par og 20 fot til gamle ferger og husbåter. Alt etter budsjett og behov for plass og komfort kan man bo i det aller meste. * Er det ikke kaldt å bo i båt? De aller fleste tror det er omtrent som å bo i en iglo, og at man må gå rundt i termodress hele døgnet. Faktisk er det ikke kaldere enn i et hus. Det finnes mange måter å fyre på, enten via landstrøm (elektrisitet), dieselvarme eller vedovn. På kalde dager må man kanskje fyre ekstra mye, men man holder fint et par og 20 grader om bord uansett. * Er du en boms eller narkoman siden du bor slik? Alle jeg kjenner som bor i båt er hyggelige, oppegående mennesker som har valgt å bo i båt fordi det er en befriende livsstil. Faktisk er båtboere de triveligeste og mest hjelpsomme menneskene jeg har møtt. * Er det veldig dyrt? / Er det veldig billig? Det kommer helt an på hvilken båt du kjøper og hvor du bor. En bobåt kan koste så lite som 50.000 kroner og så mye som 50.000.000 kroner. Å finne båtplass er kanskje den største utfordringen. Ikke alle båthavner tillater dette, og ofte må man betale ganske mye for båtplassen og eventuell månedsleie. Kostnadene er omtrent som å bo i et hus, men kostnader er i seg selv sjelden motiv for å bo i båt. * Hvordan løser man praktiske problemer som vanntilførsel, klesvask og toalett i en liten båt? Dette kommer helt an på hvor man bor. Ofte er det fasiliterer ved havnen der man kan gå på do og vaske klær. Det er forbudt å drite i vannet nærmere enn 300 meter fra land, så med mindre man har stor septiktank er det essensielt å bo nært et toalett på land. En vaskemaskin har man bare plass til i store båter, så det er også svært fordelaktig å få ordnet på land. Når det gjelder vanntilførsel har de fleste brygger mulighet for å fylle vann fra et klubbhus e.l. vintertid, ellers må man bære vann om bord på kanner. * Dette høres både tungvint og upraktisk ut. Hvorfor gidder folk å bo slik? Fordi man kan reise hvor man vil når man vil. Man har hele huset og all bagasje med seg. Man har alt man trenger i et lite "eggeskall". Soverom, kjøkken, bad, stue, kjøleboks, vanntanker, strøm, varmeapparat etc. I tillegg kan man reparere alt om bord selv. Man slipper å tilkalle rørlegger, elektriker eller snekker om noe må repareres. * Hvordan gjør du det med post og slikt? I praksis kan man ikke bo i en båt i Norge. Derfor er de fleste båtboere enten registrert i Folkeregisteret i et hus på land hos en slektning eller venn. Alternativet er å være UFB (uten fast bosted (uteligger)). Postadresse er en annen sak. Der leier man enkelt og greit en postboks i nærheten. Noen spørsmål rundt temaet? 10 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Vil bare tilføye at vi er flere suppegjøker i samme kategori, båtboerskapet anbefales på det sterkeste. Gitt at man uansett har planer om å ha båt er det en ekstremt billig boform etter alle regnestykker jeg har kommet opp med, men om en ellers ikke har planer om båt er det ikke fullt så billig (i mitt tilfelle mer enn en halvering av kostnader likevel). Det er fint å spare penger ved å bo i båt, men om det er motivasjonen kan utfallet fort være litt tvilsomt. 2 Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Noen spørsmål rundt temaet? Det jeg lurer på er hvordan det påvirker den sosiale aktiviteten i forhold til ulike folk en kjenner eller potensielt kan treffe som ikke er båtfolk slik som folk ute på byen. Hvordan de reagerer på det. I forhold til sjekking og den slags også. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Konge å bruke når man sjekker på byen? *Hjem å lage bølger?* *Ta deg med ut på dypt vann* *Våkne til lyden av bølgeskvulp* Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) For å si det sånn: Man kan vel trygt konstatere at å invitere damer på nachspiel i en båt er verdens beste sjekketriks. Endret 21. januar 2013 av Fibonacci 4 Lenke til kommentar
Rgr00n Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Har tenkt på det å bo mobilt noen ganger. Van/båt. Hvordan er det med humøret når en bor slik? Er det lett å gå inn i depresjoner i mørketiden og så videre, eller er det null stress å finne på mye å gjøre. Kan se for meg at det sosiale er veldig viktig? Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 Det er vel ikke stort annerledes enn å bo i et hus tenker jeg... Vi har da TV og PC med internett og alt mulig som man ellers bruker tiden sin på. Man kan selvsagt ikke spille flygel eller harpe som hobby, men bortsett fra det er det helt toppers. Jeg og samboeren har bodd om bord i 1,5 år (jeg har bodd om bord i snart 4 år) og vi stortrives. Det er egentlig som å være på en hytteferie som aldri tar slutt. Lenke til kommentar
Rgr00n Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Hva slags båt bor dere i? Endret 21. januar 2013 av Rgr00n Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Jeg og samboeren har bodd om bord i 1,5 år (jeg har bodd om bord i snart 4 år) og vi stortrives. Det er egentlig som å være på en hytteferie som aldri tar slutt. Hva med det å bo såpass tett på hverandre? Du blir ikke rastløs og urolig av det? Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 Hva slags båt bor dere i? Før bodde vi i en 33-fots seilbåt fra 1975. Nå har vi kjøpt en 41 fots seilbåt fra 1999 (Beneteau). Hva med det å bo såpass tett på hverandre? Du blir ikke rastløs og urolig av det? Man må nok trives med å bo på lite areal. Om man gjør det, er det svært praktisk. All plass er godt utnyttet med smarte løsninger. Det beste er at man pga. begrenset plass ikke har plass til alt mulig rot og skrot som man egentlig ikke trenger. Man kjøper bare det nødvendige, og det er faktisk ganske befriende. Til sammen har man boltreplass på størrelse med en middels hybel, men det er mer enn nok. Egentlig er det ikke så spesielt å bo i båt i Norge lenger - jeg har fått et inntrykk av at det har blitt mer og mer vanlig. Særlig pga teknologiske fremskritt og bedre råd (=større båter, bedre komfort) generelt. 1 Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Det måtte vært nok andre og oppegående folk som også bodde i båt samme sted, og dermed en viss infrastruktur, og dermed er det vel ikke mange steder i Norge som egentlig egner seg? Jeg syns det virker som det er veldig få som bor i båt, sørover i Østfold hvor jeg tenkte på å ha båt. Endret 21. januar 2013 av festen Lenke til kommentar
Populært innlegg Fibonacci Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Populært innlegg Del Skrevet 21. januar 2013 Kanskje et par bilder av kåken kan være av interesse... Salongen: Byssa: Et kjøkkenskap: Kjøleboks: Ett av toalettene: Hovedlugar: Andre siden: Ett av gjesterommene: 17 Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Fine bilder. Hvordan går det med selve båten, om den står ute året rundt? Forresten en ting jeg har tenkt over. Når en er på en hytte, kan alt gjerne ta litt tid. En koser seg med på skrive tekstmeldinger. En kan like å gjøre litt oppvask eller rydde. Mens ellers syns jeg den slags mest blir en forstyrrelse og et mas. Det er fint hvis en kan nyte det en driver med på en måte. I øyeblikket. Og ikke hele tiden jage resultater. Er det sånn båtlivet er, også over tid, ikke bare når det er av og til, så er det ikke ille. Endret 21. januar 2013 av festen Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 Nei det går da helt fint... Vi fyrer og har fin temperatur inne. Blir lite turer på sjøen da, for alt mellom himmel og jord på dekk er frossent. Og fortøyningene er stive som armeringsjern. Vinter er noe dritt. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Det måtte vært nok andre og oppegående folk som også bodde i båt samme sted, og dermed en viss infrastruktur, og dermed er det vel ikke mange steder i Norge som egentlig egner seg? Jeg syns det virker som det er veldig få som bor i båt, sørover i Østfold hvor jeg tenkte på å ha båt. Finnes en del miljøer, Aker Brygge er det største. I Rogaland er det en del som bor i Sandnes, i Bergen er det et lite båtboermiljø, samme gjelder Trondheim. Hva slags båt bor dere i? Jeg bor i en 32 fots seilbåt. Den er akkurat så stor at jeg har ståhøyde, men ikke større enn at jeg synes det går fint å seile og manøvrere båten alene. Fjong båt. Fibonacci! Spesielt imponert over ryddigheten i kjøleboksen; jeg har fått for vane å sortere etter prinsippet kjølehaug, og spiser helst noe av det som ligger øverst i stabelen ... Her er min oase i burmesisk teak og mahogny: 9 Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 Her er min oase i burmesisk teak og mahogny: Hvilken båttype er dette? Jeg hadde en Carter 33 før. Har dessverre få bilder av den innvendig. Her er et gammelt jeg fant. Bodde i den i tre år. 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Nordship 32, en solid dansk konstruksjon. 2 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Dette "påfunnet" høres i grunn morsomt ut, og jeg vil prøve det, men jeg tror nok at jeg trives bedre i ett hus, men man vet jo aldri før man har prøvd det Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Planlegger å kjøpe meg en Albin Ballad, så blir nok muligens å si opp hybelen min for sommeren om jeg får tak i en god plassering å ha båten på. Fibonacci: Må si båten din var veldig lekker! Du har tre lugarer og to toaletter? Endret 23. januar 2013 av Kun10kr Lenke til kommentar
Merko Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Fordi man kan reise hvor man vil når man vil. Man har hele huset og all bagasje med seg. Man har alt man trenger i et lite "eggeskall". Soverom, kjøkken, bad, stue, kjøleboks, vanntanker, strøm, varmeapparat etc. I tillegg kan man reparere alt om bord selv. Man slipper å tilkalle rørlegger, elektriker eller snekker om noe må repareres. Dypt inne i vinteren så kommer man vel ikke så langt om man er innestengt pga is i vannet? hehe. Hvordan er det med fritiden osv? Har du noen form for TV, data m\ internet eller annet tilsvarende? Fisker du din egen mat eller blir det kjøpt vanlig mat? Edit: Så igjennom flere av bildene nå.. Dere har det jo greiere enn det jeg har det.. :-D Endret 23. januar 2013 av Merko. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå