Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vannet på badet fryser

Anbefalte innlegg

Å få isolasjon på sidene er ikke så stort problem, men er vanskelig å få noe særlig mot ytterveggen da hullene til rørene er ganske nærme ytterveggen. Noe får jeg nok, men tipper godt under 5cm.

Varmekabler inni rørene er nok det beste vil jeg tro, men trenger jeg elektroinnstallør for det?

Vet jo at det vil løse problemet. Er vel rørlegger som gjør det? Ettersom det skal inni rørene...

Er forresten både kanskje fuktig og kaldt i rommet under, så jeg tenker jeg isolerer og tetter igjen asap.

Grunn til at jeg maser om elektroinnstallør, er at han vet mer enn tilfeldige elektrikkere. Og det er han som er ansvalig, ikke elektrikkeren han sender til deg. Dermed har han også lov til å prosjektere (tegne, beskrive, m.m.), noe elektrikkere ikke har kompetanse til, eller lov til. Du betaler samme prisen, men kontakter sjefen, eller ansvarlig elektroinnstallør. Husk det er noe som heter forsikrings selskap og da er det best å gjøre slikt med lovlige metoder og med folk som har lov til å utføre slikt.

Tvilsomt om rørleggeren har lov til, å rote med elektro! De får nok holde seg til rørene sine. :)

Får du en varmekabel inni rørene, eller utenpå, bør du tette igjen hullet, som du skriver. Og noe isolasjon mot ytterkant er bedre enn ingen. Og vær nøye, ingen glipper/sprekker, det blir kuldebroer. Isolasjon skal kappes med "overmål", så det blir press ut til alle sider. Får du ikke tatt mål og kappet nøyaktig, får du bare pakke inn nok isolasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De typene jeg har sett på legges inni røret, og kobles til vanlig stikk-kontakt, altså, ikke noe en elektriker trenger å bry seg med(eller?).

Er det andre, gode løsninger kanskje?

Har ikke kompetanse på elektro. Men jeg er likevel tvilsom til løsningen og lovligheten. Dette må betraktes som innkledde ledninger, i et bygg. Ditt forsikringsselskap kan sikkert svare på dette. Eller en elektroinnstallør. Ikke velg løsninger som er tvilsomme, uten å sjekke dette meget nøye! Jeg ville IKKE hørt på en el-forettning, når det kommer til slikt.

Det finnes mange andre og nye løsninger, på varmekabler/varmetråder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har fjernet gammel isolasjon, isolert godt rundt, men rørene ligger relativt fritt.

Måtte stappe da isolasjonen måtte gjennom ett relativt lite hull i taket, mellom taket og rørene, umulig å få

-1,5 grader i taket, -0,2 i kjelleren :(

Hadde mer mot ytterveggen enn jeg trodde, ble over 20cm mellom rør og yttervegg i taket, men fortsatt ikke noe merkbart resultat. Isolasjonen som var der fra før virket som om var pakket ganske løst, så det burde hjulpet med ny isolajon trodde jeg

Skal stikke til elektrikkeren i morgen og få noen til å komme se på det.

Selv om jeg blir kvitt kuldebroen(noe jeg tilsynelatende ikke gjør), så vil det fortsatt på sikt bli for kaldt da det kun kommer varme fra kjelleren.

Tusen takk for hjelpen :)

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Etter å ha om-møblert isolasjonen jeg satte inn ser det ut til at temperaturen har økt betraktelig, er nå ~1 grad varmere i gulvet ellers i rommet, og har ikke fryst siden jeg gjorde det. Får se hva jeg gjør, tror jeg bare avventer og ser om det fryser igjen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...