Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vannet på badet fryser

Anbefalte innlegg

Vannet på badet har fryst, og ser ut til at det kommer til å fryse igjen og igjen om jeg ikke gjør noe.

Vannet fryser i veggen, det er sånne rør-i-rør, så det er ikke veldig vanskelig å tine de igjen, men funker ikke i lengden.

Siden det er rør-i-rør er det en del plass på siden av rørene, er plass til ledning på 1cm+. Kan jeg dytte en frostvakt inn langs røret?

Tenker på en sånn, denne ser liten og relativ stiv ut sånn at man kan dytte den inn.

http://www.clasohlson.com/no/FrostGuard,-varmekabel-med-støpsel-for-frostsikring-av-vannrør/Pr363471000

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det går an med en slik kabel, men tatt i betraktning at du nettopp har pusset opp badet ditt(?) høres det ut som at rørene ikke er lagt på beste måte. Vannrør bør ikke ligge i yttervegg, og må de det bør de ligge innenfor isolasjonen slik at de beskyttes mot kulda ute, og ikke være isolert mot innelufta som skal holde rørene varme nok til at de ikke fryser.

Har du gjort alt arbeidet selv, eller har brukt profesjonelle du kan reklamere til?

[Edit: Jeg modererte språket litt, jeg synes første versjon var litt slem. :) ]

Endret av Svinks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snekker-arbeidet er gjort selv, antar slikt går under det.

Ytterveggen er uberørt, det er bygget en ny vegg utenpå eksisterende vegg rørene går inni.

La isolasjon i denne veggen selv, husker ikke om hele røret ligger mot rommet eller om deler de går ligger ytterveggen, men vet jeg kuttet en del isolasjon for at det skulle ligge mest mot rommet.

Lenke til kommentar

Jeg kan forresten antagelig fjerne all isolasjon i den nye veggen uten større inngrep, vil dette hjelpe?

Kan fjerne litt av taket i gulvet og bore meg opp bak veggen. Dette er også bak membran, så den blir ikke berørt i det hele tatt

Lenke til kommentar

lett er vel å ta i, må fjerne en planke i taket i kjelleren, for så fjerne ett en bit av gulvet som står inni veggen jeg lektet ut.

Når jeg tenker meg om er det en 2x4 jeg må gjennom også, den gjør vel at det knapt er gjennomførbart...

Men, kan nok bruke hullbor stort nok til å få armen min inni og dra ut/flytte isolasjon...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

lett er vel å ta i, må fjerne en planke i taket i kjelleren, for så fjerne ett en bit av gulvet som står inni veggen jeg lektet ut.

Når jeg tenker meg om er det en 2x4 jeg må gjennom også, den gjør vel at det knapt er gjennomførbart...

Men, kan nok bruke hullbor stort nok til å få armen min inni og dra ut/flytte isolasjon...

Høres plundrete ut og jeg er ikke så sikker på at du klarer å få vekk all isolasjon i rørenses lengde over bunnsvill og opp til kraner/batteri, uten å "usjeke" den isolasjonen som skal være i veggen. Og om du gjør det, er det likevel ikke sikkert at dette vil hjelpe.

Du kunne få en bygningsingeniør til å regne ut "nullpunktet" (hvor langt inn frost kommer i veggen din på kalde dager) i veggen din. Ingeniøren kan lage noen regnestykker og se om dette har noe for seg å fjerne isolasjon. Hvis dette hadde vært gjordt i forkant, hadde en sett om du hadde tilstrekkelig med isolasjon mellom rørene og ytterkant av veggen. Men dette krever mye isolasjon og det er en grunn i til, at vi fullisolerer bjelkelag 60 cm fra kantbjelke. Så selv med 30 cm isolasjon, vil nullpunktet komme ganske nær innvendig kledning. Men varme fra inv. rom vil hjelpe noe, som Svinks nevner.

En annen ide har du vært inne på selv og det er "varmekabel". Kontakt en elektro innstallør og sjekk om det er en løsning på dette, uten å plundre mer med veggen. De vannrørene skulle jo aldri vært i ytterveggen!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet at rørene går mot innerveggen mesteparten av veien, er dog usikker på om jeg gjorde det nederst eller ikke. Er snakk om evt. 20-30cm nederst mot gulvet som jeg antagelig ikke la isolasjonen mellom rørene og ytterveggen, men mellom rørene og innerveggen.

Rørene går forresten ikke i ytterveggen, men i en vegg jeg lektet ut, mot ytterveggen. Dette mente både rørlegger og flislegger var bra nok, og innenfor kravet.

Lenke til kommentar

Vet at rørene går mot innerveggen mesteparten av veien, er dog usikker på om jeg gjorde det nederst eller ikke. Er snakk om evt. 20-30cm nederst mot gulvet som jeg antagelig ikke la isolasjonen mellom rørene og ytterveggen, men mellom rørene og innerveggen.

Rørene går forresten ikke i ytterveggen, men i en vegg jeg lektet ut, mot ytterveggen. Dette mente både rørlegger og flislegger var bra nok, og innenfor kravet.

Jeg hadde fått med meg at rørene går i den utforede veggen, på innersiden av opprinnelig yttervegg. Men når de står inntil hverandre, så betrakter jeg alt som yttervegg. Flislegger og rørlegger har nok ikke kompetanse på dette. Og det har jo vist seg. :) Har hatt mye problemer med rørleggere, som ikke vet noe om isolering og hvor nullpunktet kommer. Slikt må normalt regnes på. Og da må en ta hensyn til temeratur de kaldeste vinterene og laveste innetemeratur. Alle bygningsdeler medtas også i regnestykket.

Hvis du er sikker på at problemet kun er nederst, er det forsøket verdt. Men jeg er likevel usikker på resultatet. Det vil ikke forflytte "nullpunktet" mye, men det kan jo være tilstrekkelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å fjerne isolasjonen vil nok ikke forflytte nullpunktet så alt for mye da det da blir tomrom der i stedet, sånn jeg ser det vil det heller bli flyttet nærmere innerveggen(?).

Men, kan kanskje flytte resterende isolasjon mellom rør og innervegg mot rør og yttervegg.

Men igjen, jeg vet jo ikke hvor det faktisk fryser, bortsett fra at det er i veggen. Mulig det også fryser der isolasjonen er lagt mellom ytterveggen og rørene.

Er det noen måte jeg kan sjekke det på?

Burde kanskje kontaktet en bygningsingeniør, men er usikker på hva jeg skulle gjort med resultatet?

Kunne kanskje fått vite om de 10cm med isolasjon utgjorde noe forskjell, men tipper det er like greit å faktisk gjøre det. Kjelleren er kun lager, er ikke så nøye med taket der, trenger ikke pynte på noe i etterkant eller noe slikt.

Tipper det holder med 1 varmekabel da rørene er ganske tett inntil hverandre.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Å fjerne isolasjonen vil nok ikke forflytte nullpunktet så alt for mye da det da blir tomrom der i stedet, sånn jeg ser det vil det heller bli flyttet nærmere innerveggen(?).

Men, kan kanskje flytte resterende isolasjon mellom rør og innervegg mot rør og yttervegg.

Men igjen, jeg vet jo ikke hvor det faktisk fryser, bortsett fra at det er i veggen. Mulig det også fryser der isolasjonen er lagt mellom ytterveggen og rørene.

Er det noen måte jeg kan sjekke det på?

Burde kanskje kontaktet en bygningsingeniør, men er usikker på hva jeg skulle gjort med resultatet?

Kunne kanskje fått vite om de 10cm med isolasjon utgjorde noe forskjell, men tipper det er like greit å faktisk gjøre det. Kjelleren er kun lager, er ikke så nøye med taket der, trenger ikke pynte på noe i etterkant eller noe slikt.

Tipper det holder med 1 varmekabel da rørene er ganske tett inntil hverandre.

Isolasjon, isolerer både mot kulde og varme. Luft leder varme, bedre enn isolasjon. Så uten isolasjon mellom inv. vegg og rørene, leder varme inn til rørene. Motsatt så isolerer isolasjonen, MOT varmen innenifra og nullpunktet kommer nærmere inv. veggkledning. De beste ville faktisk vært, at rørene var helt fri fra isolasjon, så varm luft kom til rundt rørene. Selv om det da ble mindre isolasjon, ut mot kulda. Men som sagt, dette hjelper ikke mye. Men det kan være tilstrekkelig, ved den ute temperatur du har nå.

Jeg ville først sjekket det med varmekabel, det ville blitt en bedre løsning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok med den temperaturen vi har nå, men det er ikke uvanlig at det blir enda kaldere her enn det har vært de siste dagene, vært -23 grader på det kaldeste de siste dagene, men det er ikke uvanlig at det kan bli nærmere -30 på det aller kaldeste, har lite lyst til at det skal fryse da også.

Hva tror du om å dytte en sånn varmekabel inni røret som går utenfor vannrøret?

Så vidt jeg ser er det nok av plass til det, og temperaturen på varmekabelen blir ikke så høy at det skal være noe problem.

Lenke til kommentar

Hva tror du om å dytte en sånn varmekabel inni røret som går utenfor vannrøret?

Så vidt jeg ser er det nok av plass til det, og temperaturen på varmekabelen blir ikke så høy at det skal være noe problem.

Det er nok ikke plassen, dette går på! Men lovligheten og om det er en egnet varmekabel/varmetråd som egner seg til dette formålet.

Det er de senere årene kommet mange forskjellige løsninger, på beskyttelse av vannledninger. Så kontakt noen elektro installører, de finner sikker en løsning på dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har testet litt, mellom taket i kjelleren og badet på do, ca der rørene går, er det -1,5C, altså er det antagelig derfor det fryser.

Kan det holde å lage hull der sånn at varm-lufta fra kjelleren kommer opp i taket der det fryser?

Eller noe annet kanskje?

Lenke til kommentar

Det er varmt i kjelleren og på badet i første etasje, men kuldegrader i etasjeskillet? Snodig. Er etasjeskillet uisolert, og trekk fullt ut mot yttervegg?

Ja, å åpne opp fra kjeller mot der det fryser høres ut som en ide. Og når det er åpent har du muligheten til å isolere og vindtette litt rundt rørene.

Lenke til kommentar

Ikke vært inni veggen, så det aner jeg ikke...

Men ja, er kaldere rett over taket enn rett under, ved veggen. Skal se om jeg får isolert litt mot veggen, inni taket i kjelleren.

Bygget er fra ca 1950, ikke veldig bra isolert over alt.

Lenke til kommentar

Det er varmt i kjelleren og på badet i første etasje, men kuldegrader i etasjeskillet? Snodig.

Det er ikke så snodig Svinks. Det var alltid en kuldebro, i etasjeskillene tidligere. Også på 70 og 80 tallet. Etter det, skulle det fullisoleres min. 60 cm ytterkant og innover bjelkelaget. I en yttervegg (10 - 15 cm vegg), kommer det varme innenifra, som gjør at nullpunktet er 1 - 3 cm fra inv. kledning, avhenging av utetemperatur og inv. temperatur. I bjelkelaget kommer det lite/ingen varme horrisontalt. Kun noe vertikalt ovenifra og nedenifra. Men dette holder ikke og nullpunktet kan stå flere desimetere inn i bjelkelaget, i senter av isolasjonen. Derav kravet om fullisolering.

Endret av geco5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Isolasjon, isolerer både mot kulde og varme. Luft leder varme, bedre enn isolasjon. Så uten isolasjon mellom inv. vegg og rørene, leder varme inn til rørene.

Så dette har noe for seg?

Etter det jeg har funnet ut er det der det fryser.

Før:

post-27317-0-17031800-1358717967_thumb.jpg

Etter:

post-27317-0-97260200-1358717985_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Så dette har noe for seg?

Etter det jeg har funnet ut er det der det fryser.

Mye rart her, men jeg skal fokusere på rørene, isolasjon og hullet.

Uklart hva dette er, så jeg må gjette. Antar vi ser noe av en murvegg og så åpningen i himlingen (taket). På øverste bilde (bilde 1), er det uklart hva som er "synlig" i hullet, foruten noe isolasjon. Er det "rør i rør" der inne og isolasjon som dekker rørene?

På det nederste bildet (bilde 2) ser jeg tre plastrør og to ledninger. Hva er dette? Har du fjernet all isolasjon, på innsiden av rørene? Du bør ha mest mulig isolasjon der, men kun på yttersiden (mot utv. vegg) av rørene. Og på sidene. På sidene bør du få inn min. 20 cm isolasjon. La lørene ligge fri, så varmen nedenfra kommer til og kan sirkulere rundt. Ser ut som om du har glassvatt i himlingen og da er det kansje bare 5 cm her. Fyll også med isolasjon her. Kun et hull der rørene er nær yttervegg og går opp til rommet over, som skal være åpent for varm luft.

Å ha hullet i taket åpent og tilstrekkelig varme i dette rommet hvor du har åpnet i taket, vil hjelpe betraktelig. Sikkert best med en panelovn under hullet, hvis ikke må du sørge for å ha en brukbar temperatur i rommet. Høyest, når det er kaldt ute. Men dette kan bli et lite problem for ytterveggen din (på sikt), med bl.a. uønsket kondensering og riming. Og flere andre "ting" kan oppstå, avhengig av vegg-konstruksjonen og bjelkelag. Så dette er trolig ikke en god permanet løsning. Du må følge med og gjøre opp status til sommeren. En fagmann hadde sett dette bedre på stedet. Bilder forteller ikke alt.

Det er viktig at rommet under, er relativt tørt. Lite relativ fuktighet. Ellers har dette fri tilgang til bjelkelag og yttervegg.

Uten å åpne vegg/bjelkelag (med endringer), eller flytte rørene til et forstfritt sted, så mener jeg fremdeles at "varmekabler" på (eller helst inni ytterrørene), ville gitt en god løsning. Dette bør du undersøke med en elektroinnstallør og ikke kun med en elektrikker.

Endret av geco5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, skal isolere bedre der, med rørene på riktig side, tidligere gikk rørene ca midt i isolasjonen, som forresten antagelig er kraftig utdatert, og tette igjen hullet slik det var. Er som du sier ikke sikker det hjelper, men kan jo ikke skade heller :)

Fjernet all isolasjon rundt rørene.

Den ene ledning er jording til vannrør, som ikke er vist på bilde, den andre er en temperaturmåler, og totalt ufarlig.

De 3 plast-rørene er rør-i-rør rørene

På bilde 2 ser du over grunnmuren. Rørene du ser går opp inni veggen på badet

Bilde 1 og 2 er i hovedsak det samme, bare før og etter jeg fjernet isolasjonen. Litt forskjellig vinkler bare.

Å få isolasjon på sidene er ikke så stort problem, men er vanskelig å få noe særlig mot ytterveggen da hullene til rørene er ganske nærme ytterveggen. Noe får jeg nok, men tipper godt under 5cm.

Varmekabler inni rørene er nok det beste vil jeg tro, men trenger jeg elektroinnstallør for det?

Vet jo at det vil løse problemet. Er vel rørlegger som gjør det? Ettersom det skal inni rørene...

Er forresten både kanskje fuktig og kaldt i rommet under, så jeg tenker jeg isolerer og tetter igjen asap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...