kimare Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Planen er å kjøpe en ny stasjonær maskin i løpet et par måneder. Budsjettet er ca 6000 + skjerm og tastatur. Bruksområdet er bilderedigering, noe streaming, surfing og digitalisering av DVD/BD plater. Har en 12-åring som spiller litt strategispill (f.eks. Football Manager og Civilization), annen spilling foregår på ps3. Kommer til å sette opp en egen NAS for lagring av bilder, film og musikk. Utfra andre tips på forumet har jeg snekret sammen en pakke. https://prisguiden.no/liste/136209 Dersom jeg skulle kjøpt i dag er dette et ok utgangspunkt? Er det forventet noen hardwareoppdateringer i løpet av våren som er verdt å vente på? Hvilken betydning får evt disse mtp pris/ytelse? Jeg forutsetter at stasjonær maskin fortsatt gir mer for pengene enn bærbar, selvom jeg mer enn aner at forskjellen er mindre enn når jeg siste kjøpte en stasjonær maskin. Iom jeg i liten grad oppgraderer maskinene i etterkant kan også ferdige maskiner være aktuelle. Kom gjerne med forslag til tastatur/ skjerm (maks 2000,-). Alle forslag til justeringer og innspill mottas med takk. Edit glemte å skrive at blu-ray leseren er tatt med fordi å rippe BD filmene våre og legge inn på NAS-en. Endret 14. januar 2013 av kimare Lenke til kommentar
ole a Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Husk at det integrerte skjermkortet ikke akkurat er noe spillmonster, men til 1080p film etc vil det holde i massevis Ellers så virker det veldig greit Endret 14. januar 2013 av ole a Lenke til kommentar
xoura_himori Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Skal du spille noe på pc'n uten skjermkort så burde du gå for en AMD processor da disse har en kraftigere integrert skjermkort løsning enn intel har. Men jeg skal ikke gi deg en anbefaling på hvilken du skal velge ettersom jeg ikke kan noe om hvilke processor som er å anbefale her. Men ellers så er jeg enig i at alt ser bra ut ja Endret 14. januar 2013 av xoura_himori 1 Lenke til kommentar
kimare Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 Husk at det integrerte skjermkortet ikke akkurat er noe spillmonster, men til 1080p film etc vil det holde i massevis Ellers så virker det veldig greit Da er dette er godt utgangspunkt, FM trenger vel ikke et kraftig skjermkort? Hva med Civ 4? Det begynner jo å bli noen år. Skal du spille noe på pc'n uten skjermkort så burde du gå for en AMD processor da disse har en kraftigere integrert skjermkort løsning enn intel har. Men jeg skal ikke gi deg en anbefaling på hvilken du skal velge ettersom jeg ikke kan noe om hvilke processor som er å anbefale her. Men ellers så er jeg enig i at alt ser bra ut ja Er AMD tilbake? De var i ferd med å bli spillt fullstendig overside linja for noen år siden, etter å ha yppet seg. Kan forøvrig si at jeg ikke kommer til å overklokke. Ser forøvrig av Intel kommer med nye cpu-er i juni. Jeg får se når jeg er ferdig med oppussingen jeg holder på med. Greit å vite at jeg ikke er på ville veier. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Da er dette er godt utgangspunkt, FM trenger vel ikke et kraftig skjermkort? Hva med Civ 4? Det begynner jo å bli noen år. Er AMD tilbake? De var i ferd med å bli spillt fullstendig overside linja for noen år siden, etter å ha yppet seg. Kan forøvrig si at jeg ikke kommer til å overklokke. Ser forøvrig av Intel kommer med nye cpu-er i juni. Jeg får se når jeg er ferdig med oppussingen jeg holder på med. Greit å vite at jeg ikke er på ville veier. Civ 4 kjører på maksimal grafikk på Intel HD Graphics AMD er ikke tilbake på topp, de er vel stort sett der de var da de lanserte de originale Phenom-prosessorene. Det endrer ikke at A10-5800k leverer mer prosessorytelse enn en i3-prosessor og har integrert grafikk sammenlignbart med et HD 6670 eller GT 640, om budsjettet er lavt er det helt klart et lurt valg. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Civ 4 kjører på maksimal grafikk på Intel HD Graphics AMD er ikke tilbake på topp, de er vel stort sett der de var da de lanserte de originale Phenom-prosessorene. Det endrer ikke at A10-5800k leverer mer prosessorytelse enn en i3-prosessor og har integrert grafikk sammenlignbart med et HD 6670 eller GT 640, om budsjettet er lavt er det helt klart et lurt valg. Ser at alternativet til intel-en er AMD FX-8350 som yter bedre på grafikk, men den har en del høyere strømforbruk og da naturligvis varmeutvikling. Jeg ser Intel som et mye bedre alternativ til mitt bruk. Dog ser jeg at prisjakt har både Intel 3570 og 3570k (mens prisguide kun lister 3570k). Utfra hva jeg har lest er 3570k laget for overklokking i såfall er vel 3570 et billigere og bedre valg når jeg ikke skal overklokke? Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Ville valgt AMD A10-5800K til ditt bruk, 3570K er bortkastet i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Ville valgt AMD A10-5800K til ditt bruk, 3570K er bortkastet i denne sammenhengen. Det er meget mulig, til orientering vil jeg opplyse om at jeg ikke har planer om å laste med filmer fra nettet, men digitalisere selv fra fysiske plater til mkv. Jeg ser at Intel har nesten dobbel hastighet i forhold til AMD på videokonvertering. Det er mulig det fortsatt er bortkastet med 3570. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Du bør absolutt gå for i5-3570, men du trenger ikke K-versjonen siden jeg antar du ikke skal overklokke. Til bilderedigering og lett spilling bør du gå for noe som GTX 650, eventuelt et med Asus DirectCU II som muligens er stillere. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Utfra det jeg har lest på foto.no holder Intels integrerte HD4000 til det aller meste av bildebehandling. iom at jeg primært jobber i Bibble (et enkelt raw program) og unntaksvis i Photoshop prøver jeg uten eksternt skjermkort. Kommer tilbake med flere dumme spørsmål når bestillingen skal gjennomføres, men greit å vite at jeg kommer i mål og vel så det til oppsatt budsjett. Takker for alle innspill sålangt. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Spørsmålet blir hvor god flyt du vil ha på redigeringen og spillingen, jeg reagerer på det minste av hakking. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Utfra det jeg har lest på foto.no holder Intels integrerte HD4000 til det aller meste av bildebehandling. iom at jeg primært jobber i Bibble (et enkelt raw program) og unntaksvis i Photoshop prøver jeg uten eksternt skjermkort. Kommer tilbake med flere dumme spørsmål når bestillingen skal gjennomføres, men greit å vite at jeg kommer i mål og vel så det til oppsatt budsjett. Takker for alle innspill sålangt. i Bibble vil faktisk en 8350 gi deg mest ytelse for pengene http://www.behardware.com/articles/880-11/amd-fx-8350-review-is-amd-back.html Photoshop fungerer også meget godt på den, iflg tester. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 18. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2013 Iom at jeg fikk en 2500K, GA-Z68AP-D3 og 16GM DDR3 ubrukt fra bruktmarkedet for 1900,- kr mangler jeg nå kun kabinett (ett støysvakt er å foretrekke, R4?), strømforsyning (forslag til en støysvak og effektiv mottas med takk) og harddisk (ssd og vanlig, spesielt ssd kjenner jeg at jeg trenger noen tips om hva jeg skal kikke etter både på spesifikasjoner og merker). Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 (endret) Den her billige Corsair CX 600 er helt grei. Civ V (hvis du skaffer det) er et krevende spill for CPU, og den 2500K du har skaffet er helt perfekt. Har du 64-bit operativsystem bør du tenke på å installere 8GB da CIV 5 også er litt ram-slukende. Du trenger også et bra skjermkort dersom du skal spille med høy oppløsning og høye innstillinger. DirectX 11 er også mere krevende enn å spille det i 9-modus. Intel SSD 330 er helt ok. Seagate 1tb er også grei HDD. Endret 19. januar 2013 av jornboss Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Iom at jeg fikk en 2500K, GA-Z68AP-D3 og 16GM DDR3 ubrukt fra bruktmarkedet for 1900,- kr mangler jeg nå kun kabinett (ett støysvakt er å foretrekke, R4?), strømforsyning (forslag til en støysvak og effektiv mottas med takk) og harddisk (ssd og vanlig, spesielt ssd kjenner jeg at jeg trenger noen tips om hva jeg skal kikke etter både på spesifikasjoner og merker). Bra kupp du har fått der! De diskene han over meg har funnet fram vil også være gode valg. Har selv en Intel 330 128gb som har fungert prikkfritt siden den var ny. Hyggelig pris hos Dustin også. Ja R4 vil være alfa omega for deg! Lenke til kommentar
kimare Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 Takker for gode lenker og tips. Fant en lite brukt Silver Power sp-s750m for 500,- kr her lokalt. Kabinettet venter jeg med, regner ikke med å finne et brukt av disse. SSD har jeg fått tilbakemelding om at falt kraftig i pris i fjor, iom at det går et par mnd før maskinen er oppe og går stresser jeg ikke med denne delen. Tar opp denne tråden når jeg er ferdig med oppussing om et par måneder Lenke til kommentar
otl Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657501 Hadde vært en grei psu. Den er vifte løs og modulær. Men ser at du har ordnet deg med en Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå