Greasy Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Hei! Jeg ser det jevnt og trutt dukker opp tråder fra folk som ønsker tips om det å bli lærling i petroleumsbransjen. Jeg kan tenke meg at det er minst like mange lesere som ikke poster, men lurer på det samme. Jeg tenkte derfor vi kunne opprette en samletråd med alle fristene for å søke læreplass. Jeg er ikke i stand til å finne alt selv og håper dermed på å få tips og lenker til til firmaer i bransjen som tar inn lærlinger. Jeg gjør dette delvis på fritiden da søknadsfristene gjerne er korte, lette å gå glipp av og delvis i arbeidstiden da jeg jobber med profilering i et av disse firmaene. Det går også et par myter om at null fravær og toppkarakterer i alle fag er et must. Dette er det ikke, selv om det selvsagt er positivt. Et tips her er dokumentasjon av fravær og å påpeke at diktanalysering og skriving av eventyr er jævla kjedelig går greit. Jeg anbefaler alle å søke! Et par generelle men veldig viktige tips: - Ha en kort og konkret CV, det skal ikke være tvil om hva du har gjort tidligere eller holder på med idag. - En ryddig søknad rettet mot bedriften du søker på. - Får du innkalling til intervju, sett deg inn i bedriftens verdier og hvor dem dukker opp i media osv. - Gå igjennom spørsmålene på denne siden. link De sekundene du bruker på hvert spørsmål gir gull tilbake når nervøsiteten slår inn på et eventuelt intervju. Firma: Weatherford Norge AS Søknadsfrist: SNAREST Fag: kontorfag, industrimontør, logistikk og brønnfaget komplettering Antall læreplasser: 21 Firmaside: www.weatherford.no/ Stillingsutlysning: link Diverse: - Firma: Odfjell Drilling Søknadsfrist: 1. mars 2013 Fag: Industrimontør Antall læreplasser: x Firmaside: www.odfjelldrilling.com/ Stillingsutlysning: link Diverse: - Firma: STX OSV Søknadsfrist: 1. april 2013 Fag: platearbeider, industrimekaniker, industrirørlegger, tavlemontør, innredningssnekker, sveisefag og elektromontør Antall læreplasser: x Firmaside: www.stxosv.com Stillingsutlysning: link Diverse: STX OSV er et globalt konsern innen design og bygging av offshore- og spesialfartøyer. Firma: Ulstein Verft AS Søknadsfrist: 20. februar 2013 Fag: platearbeider, industrimekaniker, industrirørlegger, industrisnekker, sveisefag og IKT-driftsfag Antall læreplasser: x Firmaside: www.ulstein.com/ Stillingsutlysning: link Diverse: Ulstein Verft bygger avanserte offshore spesialfartøy, som forsynings-, ankerhandterings-, offshore konstruksjons- og seismikkskip. Vi tilbyr også tenester innan kranløft og lektertransport, oppgradering, ombygging og reparasjon. Selskapet er ein del av forretningsområdet Shipbuilding i ULSTEIN. Firma: ConocoPhillips Søknadsfrist: 28. februar 2013 Fag: elektrofag, kontor- og administrasjonsfag, kran- og løfteoperasjoner, NDT - kontrollørfaget, kjemiprosessfag, indrustrimekaniker, logistikkfag og automasjonsfag Antall læreplasser: x Firmaside: www.conocophillips.no Stillingsutlysning: link Diverse: - Firma: GDF SUEZ Søknadsfrist: 24. februar 2013 Fag: kjemiprosessfag Antall læreplasser: 3 Firmaside: www.gdfsuezep.no/no/ Stillingsutlysning: link Diverse: Offshore Firma: Aker Solutions Søknadsfrist: 10. mars 2013 Fag: logistikkfag Antall læreplasser: x Firmaside: www.akersolutions.com Stillingsutlysning: link Diverse: - Firma: Kværner Stord AS Søknadsfrist: 1. mars 2013 Fag: sveiserfaget, platearbeiderfaget, industrirørleggerfaget, industrimekanikerfaget, industriell overflatebehandling, stillasbyggerfaget, NDT-kontrollørfaget, elektrikerfaget, automatiseringsfaget Antall læreplasser: x Firmaside: www.kvaerner.com Stillingsutlysning: link Diverse: - Utgåtte frister: Firma: Statoil ASA Søknadsfrist: 1. februar 2013 Fag: Automatiseringsfag, kokkefag, logistikkfag, elektrikerfag, kontor- og administrasjonsfag, sikkerhetsfag, industrimekaniker, kran- og løfteoperasjonsfag, kjemiprosessfag, laboratoriefag Antall læreplasser: ca. 165 Firmaside: www.statoil.com Stillingsutlysning: link Diverse: - Firma: Eni Norge Søknadsfrist: 1. februar 2013 Fag: kjemiprosessfag Antall læreplasser: x Firmaside: www.eninorge.com Stillingsutlysning: link Diverse: link Som lærling i Eni Norge, vil det bli opprettet en skriftlig lærekontrakt mellom deg og bedriften. Du vil være ansatt hos Eni Norge mens Statoil gir deg den praktiske erfaringen fram til produksjonen i Goliat går i gang i 2014 (mer informasjon om Statoil: www.statoil.com/karriere ) Firma: ExxonMobil Søknadsfrist: 1. februar 2013 Fag: kjemiprosessfag Antall læreplasser: x Firmaside: www.exxonmobil.com Stillingsutlysning: link Diverse: - Firma: A/S Norske Shell Søknadsfrist: 18. februar 2013 Fag: kjemiprosessfag, automatiseringsfag og mekanikerfag Antall læreplasser: x Firmaside: www.shell.no Stillingsutlysning: link Diverse: - Endret 20. februar 2013 av Greasy 1 Lenke til kommentar
Greasy Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Oppdatert 28.jan Fint med tilbakemeldinger om noen ser det nyttig, så får jeg se om jeg gidder å bruke noe mer tid. Lenke til kommentar
Keiko Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Takk, dette hjelper veldig! Bra at du tok med søkesidene til de forskjellige bedriftene! Lenke til kommentar
Greasy Skrevet 4. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2013 Godt at det hvertfall er en som har utbytte. Oppdatert førstepost og har lagt til 2 nye aktører. Lenke til kommentar
gpk Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Hei. Kjempe bra forum :-) eni norge sin søknadsfrist har vell ikke gått ut? jeg har vært inne på sidene deres siden midten av januar og har enda ikke sett at de har utlyst noen læreplasser? Noen som har noe info om dette? Noen som vet om flere læreplasser innenfor Kjemiprosess?? :-D Lenke til kommentar
Micvak Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Tusen takk, veldig god informasjon! Lenke til kommentar
Greasy Skrevet 6. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2013 Hei. Kjempe bra forum :-) eni norge sin søknadsfrist har vell ikke gått ut? jeg har vært inne på sidene deres siden midten av januar og har enda ikke sett at de har utlyst noen læreplasser? Noen som har noe info om dette? Noen som vet om flere læreplasser innenfor Kjemiprosess?? :-D Hei! På grunn av forsinkelsene ved oppstart på Goliat-feltet har ikke Eni tatt inn lærlinger i år. For alikevel å kunne bidra med læreplasser i samfunnet vil Statoil ASA ta inn ekstra lærlinger (kjemiprosess) på Eni sin regning. Disse lærlingene vil med stor sannsynlighet ha fast jobb i Eni etterpå om ønskelig. Har du søkt på læreplass hos Statoil har du også søkt på læreplass i Eni automatisk. Anbefaler deg ellers å google alle mulige måter du kan skrive kjemiprossfaget på kombinert med ord som lærling, læreplass og lignende. Sjekk aktører som NAV, Finn.no og Offshore.no hvertfall en gang i uken da søknadsfristene kan være korte. Om man ikke får læreplass offshore eller petroleum vil ikke det hindre deg å komme dit etter fagbrev. Stå på. @Micvak, takker for det! Lenke til kommentar
Greasy Skrevet 20. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2013 Oppdatert/bump med nye aktører. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå