Gå til innhold

Blitt innkalt til opptaksprøver til Luftforsvarets flygeskole, og har et par spørsmål!

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid ønsket en karriere innenfor Forsvaret, og tenkte spesielt på pilotutdanning. Jeg prøvde for morro skyld å søke, og fikk en liten stund etter et avslagsbrev. Det skjønte jeg forsåvidt i og med jeg har allergiastma (er uten medisiner da). Det andre er at jeg hadde ikke så altfor bra snitt fra 1. klasse, og i og med jeg tok 2. klasse i England, så var karakterene fra 1. klasse de eneste jeg kunne ta med. Et par dager senere fikk jeg et nytt brev hvor de ville ha legeerklæring på allergiastmaen og utskrift av siste spirometritest jeg har tatt. Dagen etter fikk jeg enda et nytt brev hvor det stod at jeg var innkalt til opptaksprøve. Da ble jeg ganske sjokkert, og selvfølgelig veldig glad. Men kan det være en mulighet for at de har tatt feil? Eller forvekslet meg med en annen? Jeg tenker det er usannsynlig i og med det er Forsvaret det er snakk om.

Men hvis nå det er rett, har dere noen tips om noen nettsteder med IQ-tester og mattetester som er lik de jeg kommer til å få på opptaksprøvene?

- Christina

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

"IQ-testen" som forsvaret bruker er en egenutviklet/sammensatt test av tre deler for å måle det de kaller "allment evnenivå". Du får altså et resultat på en skala fra 1-9, og ikke som et IQ-tall.

Sesjonstestene består av tre deler, en aritmetikkdel, en med figurer og en med synonomer til ord. Disse slås sammen og normaliseres slik at de gir en score på allment evnenivå som et normalfordelt heltall fra 1 til 9 der middelet er 5 og standard avvik er 2 (såkalt stanine). Sesjonstestene er forholdsvis like en av de mer vanlige IQ-testene som heter WAIS, og det er også vist statistisk at det er stor korrelasjon mellom allment evnenivå fra sesjonstestene og resultatet for WAIS IQ-test (korreleasjonskoeffisient på 0,73 for å være nøyaktig, WAIS har middel IQ på 100 og standard avvik på 15). Man kan derfor meget godt kalle sesjonstestene for en IQ-test. Materialet fra norske sesjonstester brukes ganske mye av intelligensforskere, fordi man har brukt de samme testene over meget lang tid (over 50 år) og har et meget stort statistisk materiale.

Som du ser der nevner de WAIS testen og det er jo noe du kan søke etter og prøve deg på.

Jeg tviler på at de har gjort noen feil da de kalte deg inn til opptaksprøve. På personlige tester (som ikke går på fysiske evner) scorer man 1-9 på alt. Jeg har pollenallergi og fikk nedsatt allmenntilstand fra 9 til 7 utelukkende på bakgrunn av at jeg sa dette på sesjon. For å tjenestegjøre på båt som jeg gjorde måtte man egentlig ha 9, men siden jeg snakket med legen personlig under innrykk og sa jeg kun hadde utslag på tester, men at jeg ikke lenger var plaget av allergien og heller ikke var avhengig av å bruke medisiner, så gikk det likevel greit.

Du er også kvinne, så derfor kan det nok hende at de har sett noe bredere mellom fingerene for å kalle deg inn, enn for menn. Forsvaret er som kjent veldig ivrige etter å få inn flere kvinner. Husk også at å bli kalt inn til en opptaksprøve ikke nødvendigvis er så stort, du må jo uansett bestå den, og selv ikke da finnes det noen garantier for at du faktisk blir tatt opp. Evt. kan du ha blitt kalt inn som resultat av at noen andre har meldt frafall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...