boffiii Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Hei, har kjøpt meg bilstereopakke fra www.bilradiospes.no, http://bilradiospes....m436&id=&vn=736 <- der er link til det jeg kjøpte etter anbefalinger av venner. (Kjøpte også kabel sett siden jeg hørte at det var lurt: http://bilradiospes....91&katid=80&id= Jeg valgte denne pakken, fordi jeg var interessert i noe "billig & bra" til å oppgradere lyd og bass i en bil hvor det sto original anlegg fra 95. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal koble dette. Skal jeg kun kjøre sub'en på forsterkeren og høyttalerne på spilleren? Eller koble både sub og høyttalere på forsterker, isåfall hvordan gjør jeg det? Må jeg brokoble/seriekoble noe? Er det noe jeg mangler? Er ikke helt blåst på kobling og slikt, men har aldri holdt på med bilstereo før. Setter pris på alt av svar, er det noen som kan lage et eventuelt koblingskjema? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Vel, først og fremst så burde du gi vennene som anbefalte dette en liten ørefik, for dette er ikke noe god pakke. Forsterkeren er ment til å brukes til bade høyttalerene og suben, men er alt for svak for suben. Det er også meningen at de høyttalerene skal plasseres i hatthylla, noe som er serdeles uheldig når du skal ha sub baki. Høyttalerene vil påvirkes av trykket og låte stygt, samt at du får lyden bakfra noe som blir litt feil. Jeg vil si kabelsettet er i minste laget også, så du vil vel muligens få spenningsfall ved forsterkeren, noe som ikke er bra. Vet ikke hva "1,8m splittet kabelrør" er, men hvis dette er y-ledd so må de brukes for å splitte signalkabelen inn til forsterkeren. Er det ikke y-ledd med i pakka så må du kjøpe det utenom. Du skal da bruke begge frontkanalene fra forsterkeren til 6x9" høyttalerene, så brokobler du bakutgangen til suben. BRUK ØRENE GODT NÅR DU SPILLER MED DETTE SÅ DU IKKE ØDELEGGER NOE MED EN GANG PGA DEN SVAKE FORSTERKEREN! Og husk at all kobling skal foregå på strømløst system, så ta av minuspolen på batteriet før du begynner, og husk å ha sikring på den plusskabelen, så nærme batteriet som mulig Lenke til kommentar
boffiii Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Aaah, men får håper det blir litt bedre lyd å litt dunkdunk da! haha. Hvordan brokobler jeg sub'en på forsterkeren, og hvor får jeg kjøpt et slikt Y-ledd? Er det noe spesifikt du anbefaler at jeg stiller forsterkeren inn på? Endret 14. januar 2013 av boffiii Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Y-ledd har de i samme sjappa. Sett lowpass filter på rear-utgangen til 80hz, og highpass på frontkanalen til 80hz, så må du prøve deg frem med gain på front og rear til du synes det låter bra og er passe mye bass i forhold til resten Lenke til kommentar
boffiii Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 Takk for alt av hjelp! En siste ting jeg lurer på er om jeg kan bruke denne: http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=501&katid=81&id= signalkabelen? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Takk for alt av hjelp! En siste ting jeg lurer på er om jeg kan bruke denne: http://bilradiospes....01&katid=81&id= signalkabelen? Det kommer ann på om spilleren har mer enn et par linjeutganger Lenke til kommentar
boffiii Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Det kommer ann på om spilleren har mer enn et par linjeutganger Så visst jeg har forstått dette riktig nå, så skal jeg ha en signal kabel, 2 y-ledd (1hunn/2hann), og det har ingenting å si om jeg kobler R eller L delen av signalkabelen på Input front eller rear? Men både Input front og rear skal brukes? Endret 14. januar 2013 av boffiii Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Det er jo greit å skille på høyre og venstre også da, så blir stereobildet riktig, så en L og en R på frontinngangen, og en L og en R på rearinngangen Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Har nesten samme pakka, har hatt det i 2 år, kjører anlegget på fult hver dag, funker meget bra til PRISEN;) hatt d både i en 190E og en 520 e39. Du kommer til å bli fornøyd, om spilleren er bra da! Husk, signalkabler og strømkabler sammen er ikke bra, legg kablene på hver sin side av bilen;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå