Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Valium av forskjellige leger

Cooky

Anbefalte innlegg

Dersom jeg hypotetisk sett skaffer meg resept på f.eks Valium fra 10 forskjellige leger, eller flere vil jeg altså ha skaffet meg Valium på helt lovlig vis.

Men kan jeg bli fratatt disse medikamentene av politiet eller andre, dersom dette blir oppdaget at jeg skaffer meg dusinvis av reseptpålagte medikamenter fra forskjellige leger?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du ha så mye valium?

Fordi jeg lider av en angstlidelse, men maks 1 av 100 offentlige leger vil gi ut dette fast, da dette er ekstremt avhengighetsskapende.

Og hvordan har du tenkt å få tak i det fra såpass mange leger?

Ved å oppsøke flere leger fra forskjellige kommuner (eller fylker for den sakens skyld).

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Fordi jeg lider av en angstlidelse, men maks 1 av 100 offentlige leger vil gi ut dette fast, da dette er ekstremt avhengighetsskapende.

Ved å oppsøke flere leger fra forskjellige kommuner (eller fylker for den sakens skyld).

Skaff deg en psykiater eller en fastlege som vet hva du lider av og hva de gjør.

Det juridiske er jeg usikker på, men jeg vil anta at dersom du går til flere leger og skaffer mange resepter omtrent samtidig så vil du også måtte gå innom ulike apoteker for å ikke vekke mistanke.

Lenke til kommentar

Skaff deg en psykiater eller en fastlege som vet hva du lider av og hva de gjør.

Dette har jeg allerede gjort i over 2 år nå. Kan ikke si det helt har hjulpet (heller motsatt, med tanke på bivirkninger på medikamentene de har gitt meg).

eg vil anta at dersom du går til flere leger og skaffer mange resepter omtrent samtidig så vil du også måtte gå innom ulike apoteker for å ikke vekke mistanke.

Ja, det er jo nesten en selvfølge!

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Hvilke medikamenter har du fått da?

Antidepressiva og antipsykotiske midler for det meste...

Hvilken angstlidelse har du?

Sosial Angstlidelse, men også en del andre "små" fobier.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Antidepressiva og antipsykotiske midler for det meste...

Sosial Angstlidelse, men også en del andre små fobier.

Hvorfor mener du Valium er det beste preparatet å behandle dette med? Har du forsøkt eksponeringsterapi?

Jeg anbefaler deg å ta en skikkelig prat med psykiateren eller fastlegen din og fortelle at du ikke opplever at medisineringen er tilfredsstillende. Valium og andre benzoer vil neppe hjelpe så mye som du tror, men jeg kan forstå at du har et håp om det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du Valium er det beste preparatet å behandle dette med?

Fordi dette preparatet fjerner angsten nesten fullstendig i riktige doser. Og bivirkningene er heller ikke som oftest alvorlige eller farlige.

Har du forsøkt eksponeringsterapi

Ja, dette har jeg prøvd i omtrent 10 år nå, også uten å være klar over det.

Jeg anbefaler deg å ta en skikkelig prat med psykiateren eller fastlegen din og fortelle at du ikke opplever at medisineringen er tilfredsstillende.

Du skulle bare visst hvor ofte jeg har gjort dette. Men dessverre så finnes det ikke mange medikamenter på det norske markedet som er særlig effektivt mot angst. Og spesielt ikke mot Sosial Angst.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Valium og andre benzoer vil neppe hjelpe så mye som du tror

Tidligere erfaring tilsier noe helt annet.

Forrige gang jeg brukte benzoer brukte jeg Rivotril, og kom aldri over 3mg, på tross av toleransen som vokser ekstremt fort.

Lenke til kommentar

Fordi dette preparatet fjerner angsten nesten fullstendig i riktige doser. Og bivirkningene er heller ikke som oftest alvorlige eller farlige.

Ja, dette har jeg prøvd i omtrent 10 år nå, også uten å være klar over det.

Du skulle bare visst hvor ofte jeg har gjort dette. Men dessverre så finnes det ikke mange medikamenter på det norske markedet som er særlig effektivt mot angst.

Ulempen med benzoer som Valium, Sobril og lignende er at det er høy tilvenningsrisiko - altså må dosen økes og økes for å oppnå tilfredsstillende effekt. Her snakker jeg til dels av erfaring.

Kan jeg spørre om hvilke medisiner du går på nå?

Lenke til kommentar

Ulempen med benzoer som Valium, Sobril og lignende er at det er høy tilvenningsrisiko - altså må dosen økes og økes for å oppnå tilfredsstillende effekt. Her snakker jeg til dels av erfaring.

Dette vet jeg, og det var det jeg mente med "toleranse". Og dette har aldri vært noe stort problem.

Man kan f.eks erstatte valium med alkohol en liten periode så toleransen går ned, selv om dette er en av de usunneste måtene å få ned toleransen på.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Det finnes bedre medisiner enn Valium mot sosial angst, tro meg jeg har gått på både vival og valium i store mengder. Og det tok ikke lange tiden før jeg stod uten virkning og måtte drikke alkohol for å kompansere. Så da kan du jo spørre deg selv om det er noe du ønsker?

Cipralex fungerer fint mot sosial angst, ta en prat med legen din og legg frem problemet. Styr unna vanedannede medikamenter som kun forværrer situasjonen din på sikt! Anonym poster: b57a1370b98b32f6264038e0c0f02239

Lenke til kommentar
Cipralex fungerer fint mot sosial angst, ta en prat med legen din og legg frem problemet. Styr unna vanedannede medikamenter som kun forværrer situasjonen din på sikt! Anonym poster: b57a1370b98b32f6264038e0c0f02239

Når jeg for ca. 2-3 år siden fortalte legen min om min Sosiale Angst var faktisk Cipralex det første han skrev ut, men medikamentet ga null effekt og gjorde bare at jeg sov nesten 24 timer i døgnet.

Jeg har brukt vanedannende medisiner i 1-2 år nå, og det har ikke forverret situasjonen min. Tvert imot så har benzoer forbedret livssituasjonen min.

Når jeg for ca. 2-3 år siden fortalte legen min om min Sosiale Angst var faktisk Cipralex det første han skrev ut, men medikamentet ga null effekt og gjorde bare at jeg sov nesten 24 timer i døgnet.

Jeg har brukt vanedannende medisiner i 1-2 år nå, og det har ikke forverret situasjonen min. Tvert imot så har benzoer forbedret livssituasjonen min.

Lenke til kommentar

Det finnes bedre medisiner enn Valium mot sosial angst, tro meg jeg har gått på både vival og valium i store mengder.

Det har du fullstendig rett i. Ifølge andres erfaringer fungerer Xanor (Xanax i USA) mye bedre.

Men dette medikamentet er nesten umulig å få utskrevet av lege, uansett hvilken lidelse du har.

Lenke til kommentar

Legeshopping er ikke ulovlig i Norge. Det er bare å kjøre på. Det som kan skje er at du kan miste førerrett pga. "misbruksatferd".

Kan ikke skjønne at Xanor skal være lett å skaffe, med mindre det er snakk om fra gata. De fantastiske helsemyndigheter gjør alt de kan for at slike medisiner som faktisk virker skal være minst mulig tilgjengelig.

Lenke til kommentar

E-reseptsystemet vil sable ned denne idéen ganske raskt, fordi apotekene og legene vil ha tilgang til å se hvor mye du faktisk får skrevet ut. Du vil i så fall måtte insistere på skriftlig resept hver gang.

Ellers vil du ha anskaffet medikamentene via løgn. En resept skrevet ut på feilaktig basis vil implisitt være ugyldig, og du står da i situasjonen der medikamentene er ulovlig anskaffet. Ulovlig anskaffede medikamenter kan inndras. Jeg vil anta det kan være aktuelt med straff etter legemiddelloven pgf 31 tredje ledd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...